• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3172 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۴ بهمن

در مراسم اختتاميه تئاتر فجر چه گذشت؟

تئاتر را در مظلوميتش رها كرديم

 

آيين اختتاميه سي‌و سومين جشنواره تئاتر فجر با حضور مسوولان و هنرمندان در تالار وحدت برپا شد. اين مراسم پس از 10 روز برپايي جشنواره، طبق اعلام قبلي قرار بود از ساعت 20 روز يكشنبه، ‌12بهمن ماه برگزار شود كه با 30 دقيقه تاخير، سرانجام مراسم به شكل رسمي شروع شد. مهم‌ترين و نخستين اتفاقي كه حاشيه‌هاي مراسم اختتاميه را كليد زد پرشدن جايگاه ويژه خبرنگاران بود كه زودتر توسط ميهماناني ويژه‌تر اشغال شده بود، به همين دليل تمام خبرنگاران رسانه‌ها كه براي پوشش اين مراسم به تالار وحدت آمده بودند خواستار قرارگيري در جايگاه خود شدند كه اين اتفاق سرانجام پس از بحث و رايزني فراوان و درنهايت منتقل كردن ميهماناني كه در جايگاه آنها نشسته بودند، محقق شد. به اين ترتيب خبرنگاران كه پس از حدود 40 دقيقه وارد سالن برگزاري اختتاميه شدند به سخنراني دبير جشنواره رسيدند كه البته همزمان با آن حاضران در سالن مرتب مشغول تشويق همزمان با سخنراني او بودند. اردشير صالح‌پور هم خطاب به آنها گفت: يك اصل در تئاتر اين است كه وقتي بازيگري ديالوگي را مي‌گويد، تماشاگران به او احترام مي‌گذارند و حرف‌هايش را مي‌شنوند!
ظرفيت هر سه بالكن تالار وحدت علاوه بر طبقه همكف تكميل شده بود و در راهروهاي كناري هم جمعيت زيادي ايستاده مراسم را تماشا مي‌كردند. علاوه بر ميهمانان خارجي جشنواره تئاتر فجر كه از كشورهاي عراق، كويت و... به ايران آمده‌ بودند، علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و علي مرادخاني معاون هنري، سيد احمد محيط طباطبايي، نوش‌آبادي سخنگوي وزارت ارشاد نيز در اين مراسم حضور داشتند. حضور فريماه فرجامي بازيگر سينما و تئاتر كه چند سالي از محافل هنري فاصله گرفته بود، در اين برنامه قابل توجه بود. اجراي اين مراسم را عباس سجادي بر عهده داشت، در حالي كه پيش از اين دبير جشنواره اعلام كرده بود فرزاد حسني اختتاميه تئاتر فجر را اجرا خواهد كرد. «علي جنتي»، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در آيين پاياني سي و سومين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر در تالار وحدت گفت: من از تضارب اشراق ايراني و تئاتر جهاني سخن مي‌گويم. هنرمندانِ جهان كنجكاو فرهنگ ايران‌زمين هستند و با اندكي پشتكار و تدبير مي‌توان گفتمان اصيل صلح و دوستي ايرانيان را با ديگر كشورها به اشتراك گذاشت و همچنين از آنها نكته‌ها آموخت. جنتي ادامه داد: بايد اعتراف كرد در اين سال‌ها چنان كه بايسته و شايسته است حامي اين هنر نبوده‌ايم و آن را در مظلوميتش رها كرده‌ايم. از همين‌رو، از مديران حوزه فرهنگ و هنر در تمام نهادها مي‌خواهم از يك‌سو، آستانه تحمل خويش را در شنيدن نقدهاي بجا و نابجا ارتقا دهند و از سويي ديگر، بيش از هر زمان حامي و پاسخگوي اهالي تئاتر باشند. تئاتر شايسته بي‌مهري نيست. بايد به نقطه‌اي برسيم كه ضوابط جاي سليقه‌ها را بگيرد و جابه‌جايي‌ افراد تاثيري در روند رو به جلوي تئاتر كشور نداشته باشد. بايد همواره با مرور گذشته و ايستادن محكم در حال، آينده را از آن تئاتر ايران كنيم. اقتصاد فرهنگ و هنر نيز بايد اين حوزه را در نظر آورد و براي آن برنامه داشته باشد. عضو كابينه دولت يازدهم گفت: برگزاري چنين جشنواره‌اي را تنها در صورتي مي‌توان موفق دانست كه بتوان تئاتر را هرچه بيشتر به ميان مردم برد. در حقيقت، قهرمانان اصلي تئاتر خود مردم هستند.
هيات داوران بخش مرور تئاتر ايرانِ جشنواره فجر، متشكل از ايرج راد، ناصر آقايي و رحمت اميني، آراي خود را به شرح زير اعلام كرد: در بخش موسيقي، ضمن تقدير از حسين اصيلي و علي اسدي براي موسيقي نمايش «آقاي قاضي صدايم را مي‌شنويد؟» از بوشهر، احسان آنالويي براي موسيقي نمايش «هزار شلاق» از خرم آباد به عنوان نفر برتر معرفي شد. در بخش طراحي صحنه، فاتح بادپروا براي نمايش «رقصي براي بازگشت عروس» از مريوان تقدير شد و هادي حجازي‌فر براي طراحي صحنه نمايش «ملاقات بانوي سالخورده» عنوان برتر را از آن خود كرد. در بخش بازيگري مرد، از فريد قبادي براي بازي در نمايش «سايه سار سكوت» از تهران و سعيد محبي امين براي بازي در نمايش «چهار نمايشنامه منتشر نشده از مهران صوفي» از تهران تقدير شد، در اين بخش، هيات داوران هيچ كس را به عنوان برگزيده معرفي نكرد. در بخش بازيگري زن، طيبه نيك آزاد براي بازي در نمايش «بهشت پنجاه درجه بالاي صفر» از آبادان، ژيلا آل رشاد براي بازي در نمايش «ترانه‌هاي تلخ تارا» از تبريز و بيتا آزادي براي بازي در نمايش «ترانه‌هاي تلخ تارا» از تبريز موفق به دريافت تقديرنامه شدند. در اين بخش هم هيات داوران برگزيده‌اي را اعلام نكرد. در بخش نمايشنامه‌نويسي، هيات داوران ضمن تقدير از محمدرضا عطايي‌فر براي نگارش نمايشنامه «سايه‌سار سكوت» از تهران و ابراهيم عادل‌نيا براي نگارش نمايشنامه
«كافه سايه» از اردبيل، جايزه اثر برتر را به ناصر حبيبيان براي نگارش نمايشنامه «هزار شلاق» از خرم آباد اهدا كرد. در بخش كارگرداني، علي شفيعي براي كارگرداني نمايش «كسي دست به عصا توي شكمم راه مي‌رود» از گچساران و احسان ملكي براي كارگرداني نمايش «هزار شلاق» از خرم‌آباد تقدير شدند. همچنين هادي حجازي‌فر براي كارگرداني نمايش «ملاقات بانوي سالخورده» از تهران، جايزه كارگردان برتر اين دوره از جشنواره را دريافت كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون