• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3820 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۹ خرداد

پرداخت ۱۳ ميلياردي به سپرده‌گذاران فرشتگان

مهلت ۱۰ روزه براي تعيين تكليف سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ ميليون تومان تعاوني منحله فرشتگان در حالي ديروز به پايان خواهد رسيد كه آخرين اخبار دريافتي حاكي از آن است كه تاكنون تنها حدود ۱۳ ميليارد تومان به سپرده‌گذاران پرداخت شده است، رقمي كه چندان با پيش‌بيني اوليه منطبق نيست. ايسنا در گزارشي نوشت: با تشديد تنش‌هاي ايجاد شده در جريان تجمعات سپرده‌گذاران مربوط به تعاوني‌هاي زيرمجموعه موسسه كاسپين در نهايت با تصميم مشترك مرجع قضايي و بانك مركزي قرار بر اين شد تا با اولويت‌بندي سپرده‌گذاران از ۲۸ ارديبهشت‌ماه تعيين تكليف آنها آغاز شود.
بر اين اساس در مرحله اول حدود ۴۰۰ هزار نفر كه شامل سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ ميليون تومان بودند در اولويت پرداخت قرار گرفته و پيش‌بيني شد كه با اتمام اين مرحله تا ۸۷ درصد داراي وضعيتي مشخص باشند. آنها مي‌توانستند با مراجعه به ۲۰ شعبه كاسپين كه بانك مركزي مجوز آن را صادر كرده بود، ۹۰ درصد وجوه خود را به طور نقد دريافت كرده يا اينكه در قالب سپرده در كاسپين نگه دارند. از سوي ديگر ۱۰ درصد باقي‌مانده را بعد از شناسايي و ارزيابي كامل دارايي‌هاي تعاوني منحل شده فرشتگان از محل مازاد دارايي دريافت كنند. در حالي ديروز -دوشنبه- همزمان با هشتم خرداد ماه پايان مهلت ابتدايي اعلام شده براي رسيدگي به سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ ميليون تومان بود كه پيگيري جريان تعيين تكليف سپرده‌گذاران در روزهاي گذشته و همچنين آنچه قرار است از امروز اتفاق بيفتد، حاوي اخبار تازه‌اي بود. تاكنون حدود ۱۳ ميليارد تومان فقط بابت تعيين تكليف سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ ميليون تومان دريافت شده است. اين رقم در مقايسه با تعداد حدود
۴۰۰ هزار نفري كه براي اين مرحله پيش‌بيني شده بود تعداد محدودي است كه دليل آن در چند مورد قابل جست‌وجو خواهد بود. اول اينكه تعداد شعب داراي مجوز كاسپين در سراسر كشور تنها حدود ۲۰ مورد است كه نمي‌تواند پاسخگوي نياز مشتريان باشد. وقتي قرار باشد يك نفر براي تعيين وضعيت خود گاها بين ۵۰ تا ۱۰۰ كيلومتر و حتي بيشتر مسير را طي كرده و به شعبه برسد، اين خود عاملي براي تعلل در دريافت منابع خواهد بود. در سوي ديگر موضوع مهم ديگري وجود دارد. آن هم اينكه سپرده‌گذاران فرشتگان طي روزهاي اخير به طور مكرر در مقابل شعب كاسپين تجمع و اعتراض كردند. دليل اعتراض اين سپرده‌گذاران به حذف سود پرداختي آنها از شهريور ماه ۱۳۹۴ برمي‌گردد. ظاهرا سپرده‌گذاران تجمع‌كننده اغلب به طور ساماندهي شده مانع از ورود برخي ديگر از سپرده‌گذاران به داخل شعب شده و به آنها وعده مي‌دهند كه اگر براي مدتي صبر و اعتراض كنند سودهاي حذف شده آنها بر خواهد گشت. ماجراي عدم پرداخت سود به سپرده مشتريان فرشتگان به اين برمي‌گردد كه با اينكه از اول شهريورماه سال ۱۳۹۴ اين تعاوني با تشكيل مجمع انحلال خود را اعلام كرده است، اما همچنان به سپرده‌گذاران آن سود پرداخت مي‌شد. در حالي كه در اين مدت اصلا تعاوني فعاليتي نداشته كه در نتيجه آن سودي محقق و پرداخت شود. از اين رو با نظر مرجع قضايي تصميم بر اين شد تا مرحله تعيين تكليف سپرده‌گذاران هيچ سودي از تاريخ انحلال به بعد به سپرده‌گذاران تعلق نگرفته و تنها اصل مبلغ مورد محاسبه و پرداخت قرار بگيرد. بايد يادآور شد كه طبق آنچه كه به ايسنا اعلام شده از حدود ۸۶۰۰ ميليارد سپرده‌اي كه در مجموع، فرشتگان جذب كرده بود، رقمي نزديك به ۳۰۰۰ ميليارد تومان را همين سودهايي دربرمي‌گيرد كه وجود خارجي نداشته و ماهيتي ندارند. از اين رو بانك مركزي اين ارقام را نپذيرفته و با حذف آن مجموع بدهي به حدود ۵۶۰۰ ميليارد تومان مي‌رسد. تاكنون از اموال فرشتگان حدود ۳۱۰۰ ميليارد تومان شناسايي و مورد ارزيابي قرار گرفته كه ۱۷۰۰ ميليارد آن را دارايي‌هاي غيرمنقول و تا ۱۴۰۰ ميليارد تومان دارايي منقول تشكيل مي‌دهند. در اين بين در صورتي كه به منابعي نياز باشد، بانك مركزي در مقابل دارايي‌هاي تضمين شده فرشتگان خط اعتباري را در اختيار كاسپين قرار خواهد داد.
اما ظاهرا موسسه كاسپين در جريان تجمعات سپرده‌گذاران فرشتگان پيشنهادي به بانك مركزي اعلام كرده كه بر اساس آن خواستار پرداخت سود سپرده‌گذاران در حد نرخ‌هاي متعارف شبكه بانكي شده است. يعني خواسته شده تا سودي معادل ۱۵ درصد براي سپرده‌گذاران در نظر گرفته شده و پرداخت شود. اين در شرايطي است كه پيش‌تر بانك مركزي اعلام كرده بود با توجه به انحلالي كه از شهريور ۱۳۹۴ ثبت شده، تنها اصل سپرده‌ها پرداخت شده و وجوه آنها مشمول هيچ سودي نخواهد شد. در اين حالت به نظر نمي‌رسد كه پيشنهاد پرداخت سود به سپرده‌گذاران با توجه به انحلالي كه پيش‌تر اتفاق افتاده و منابعي كه وجود ندارد، عملياتي باشد. موضوعي كه طرح آن بيشتر مي‌تواند سپرده‌گذاران را به آينده اميدوار كرده و آنها از ورود براي تعيين تكليف حساب‌هاي خود خودداري كنند. در شرايطي اكنون كاسپين با تنها حدود ۲۰ شعبه داراي مجوز فعاليت مي‌كند كه پيش‌بيني شده تا ۸۰ مجوز براي تاسيس شعبه به اين موسسه داده شود، اما به اين شرط كه در ازاي تعطيلي هر ۵ شعبه تعاوني‌هاي موجود مجوز تاسيس يك شعبه در اختيار آنها قرار گيرد. به هر صورت از امروز نهم خردادماه تعيين تكليف سپرده‌گذاران تا سقف ۲۰ ميليون تومان در اختيار موسسه كاسپين قرار خواهد گرفت و سپرده‌گذاران مي‌توانند بر اساس جدول زمان‌بندي شده و حروف الفبا به ۲۰ شعبه اعلامي داراي مجوز اين موسسه مراجعه كنند. در عين حال كه قرار بر اين شده كه سپرده‌گذاران تا سقف ۱۰ ميليون تومان كه مهلت آنها ديروز دوشنبه به پايان رسيد نيز همچنان از فرصت مراجعه برخوردار باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون