• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3822 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۱ خرداد

چهره‌ها- خبرها

امريكا از ارسال سلاح براي كردهاي سوريه خبر داد
دو تن از مقام‌هاي دفاعي امريكا اعلام كردند كه ارتش اين كشور ارسال و تامين سلاح و تجهيزات را براي عناصر كرد نيروهاي دموكراتيك سوريه آغاز كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري ان‌بي‌سي، يكي از اين مقام‌ها گفت: امريكا تامين تجهيزات را از ۲۴ ساعت گذشته آغاز كرده است. البته اين دو مقام ارتش امريكا به ذكر جزييات درباره اينكه امريكا چه تجهيزات و تسليحاتي را براي كردهاي سوريه ارسال كرده يا اينكه اين موارد چگونه قرار است به دست آنها برسد، اشاره‌اي نكردند. قبلا ارتش امريكا گفته بود، قرار است مهمات، تفنگ، راديو، بولدوزر، خودروهاي زرهي و ساير تجهيزات مهندسي را براي نيروهاي دموكراتيك سوريه تامين كند. گفته شده اين سلاح‌ها شامل سلاح‌هاي سبك و خودروهاست. پنتاگون قبلا اعلام كرده بود كه معتقد است اين نيروها بخش مهمي در بازپس‌گيري رقه سوريه هستند؛ شهري كه از ۲۰۱۴ در كنترل داعش است. «داناغاز وايت» سخنگوي وزارت دفاع امريكا در بيانيه‌اي كه اوايل ماه جاري ميلادي منتشر شد، آورده بود: نيروهاي دموكراتيك سوريه با پشتيباني امريكا و نيروهاي ائتلاف ضد داعش تنها نيروهاي زميني در منطقه هستند كه مي‌توانند به صورت موفقيت‌آميزي رقه را در آينده‌اي نزديك از دست تروريست‌هاي داعش پس بگيرند. دونالد ترامپ و رجب طيب‌اردوغان، روساي جمهوري امريكا و تركيه در اوايل ماه جاري ديدار كرده و به بررسي برنامه واشنگتن در تسليح اين نيروها در سوريه پرداختند. نيروهاي دموكراتيك كه كردهاي سوريه ستون فقرات آن هستند از نظر دولت آنكارا تروريست هستند. برت مك‌گورك، فرستاده رييس‌جمهور امريكا در ائتلاف ضد داعش نيز روز سه‌شنبه گفت: ‌عمليات بازپس‌گيري رقه از داعش به زودي آغاز خواهد شد.


كمپين اروپايي‌ها براي جلوگيري از ميزباني تركيه از اجلاس ناتو

 نشريه آلماني دي ولت گزارش داد: گروهي از كشورهاي اروپايي در ائتلاف نظامي ناتو كه سردمدارشان آلمان، فرانسه، هلند و دانمارك هستند شديدا با برگزاري اجلاس سالانه ناتو در تركيه در پي وخامت روابط اتحاديه اروپا با اين كشور مخالف هستند. رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهور تركيه در جولاي ۲۰۱۶ در شهر ورشو از رهبران كشورهاي عضو ناتو دعوت كرد تا اجلاس سال ۲۰۱۸ را در شهر استانبول برگزار كنند. در آن زمان اين كشورها با اين پيشنهاد به شكل غيررسمي موافقت كردند. ائتلاف ناتو قرار است در نشستي در ماه ژوئن تصميم نهايي خود را درمورد مكان برگزاري اجلاس سال آينده اتخاذ كنند. يك ديپلمات بلندپايه ناتو به نشريه دي‌ولت اظهار كرد: ما نمي‌خواهيم اعتبار بين‌المللي تركيه را افزايش دهيم و نمي‌خواهيم اين احساس ايجاد شود كه ناتو از سياست داخلي دولت تركيه حمايت مي‌كند. تنش‌ها ميان ناتو و اتحاديه اروپا اوايل سال جاري ميلادي زماني كه كشورهاي اروپايي جلوي سخنراني‌هاي انتخاباتي مقام‌هاي تركيه را در آستانه برگزاري همه‌پرسي اصلاحات قانون اساسي تركيه گرفتند، افزايش پيدا كرد. اردوغان در پاسخ به اين اقدام اروپايي‌ها را متهم به در پيش گرفتن اقدامات به سبك آلمان نازي و تهديد خروج از توافق با اتحاديه اروپا درمورد مهار موج پناهجويان كرد.


روسيه با موشك‌هاي دوربرد مواضع داعش در پالميرا را هدف قرار داد
بنا بر اعلام ارتش روسيه، اين كشور مواضع تروريست‌هاي داعش در حاشيه شهر پالميرا را هدف موشك‌هاي دوربرد خود قرار داده است. اين موشك‌ها از يك ناو دريايي و يك زيردريايي روسيه مستقر در شرق درياي مديترانه شليك شده‌اند. گفته مي‌شود در مجموع چهار حمله موشكي صورت گرفته است كه هدف آنها جهادگرايان «دولت اسلامي» و تسليحات نظامي آنها بوده است. دستگاه‌هاي امنيتي روسيه، به گفته خود، طي ماه‌هاي گذشته بارها سوءقصدهاي داعش در خاك روسيه را خنثي كرده بودند. ارتش روسيه از سال ۲۰۱۵ با هدف حفظ بقاي رژيم بشار اسد وارد جنگ داخلي سوريه شده است. در پي آن كشتي‌هاي جنگي روسيه در شرق درياي مديترانه مستقر شدند. آخرين بار در ماه نوامبر ۲۰۱۶ بود كه مقامات روسيه حمله با موشك‌هاي دوربرد را اعلام كردند. از ماه دسامبر بدين سو روسيه از چنين حملاتي خودداري كرده بود. از آن پس آتش‌بس شكننده‌اي ميان ارتش سوريه و شورشيان اين كشور برقرار شد. جهادگرايان «دولت اسلامي» در اين توافق قرار ندارند. به گزارش خبرگزاري‌هاي روس، سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه، رييس‌جمهور روسيه- ولاديمير پوتين- را از اين عمليات موفقيت‌آميز مطلع ساخت. پيش از اين حمله موشكي، ارتش روسيه كشورهاي امريكا، تركيه و اسراييل را از اين عمليات مطلع ساخته بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون