• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3823 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ خرداد

عددنوشت

توليد روزانه نفت از ميدان مشترك آذر

مديرعامل شركت مهندسي و توسعه نفت گفت: توان توليد نفت از ميدان نفتي آذر به ۳۰ هزار بشكه در روز رسيد. سيد نورالدين شهنازي‌زاده، مديرعامل و رييس هيات مديره شركت متن از توليد زودهنگام 30 هزار بشكه نفت در روز، از ميدان نفتي آذر خبر داد و گفت: اين ميدان نفتي كه يكي از خاص‌ترين ميادين نفتي در جهان است، از پرچالش‌ترين ميادين در بخش حفاري نيز است. وي افزود: در مرحله توليد زودهنگام اين ميدان، تاكنون 8 حلقه چاه آماده و توليد نفت در آن به ظرفيت 30 هزار بشكه در روز رسيده است كه ظرفيت 25 هزار بشكه آن تا پايان خرداد ماه سال جاري وارد مدار سرويس خواهد شد. شهنازي‌زاده تصريح كرد: به دليل ظرفيت محدود واحد فرآورشي دهلران تدابيري انديشيده شده است كه به زودي بتوان با استفاده از واحد فرآورش سيار امكان فرآورش 30 هزار بشكه نفت در روز را پيش از ساخت  CTEP (واحد فراورش اصلي ميدان) فراهم كرد. وي با مطلوب دانستن درجه API اين ميدان نفتي كه بين 30 تا 32 است، گفت: نفت توليدي اين ميدان داراي H2S بالاست كه باعث به وجود آمدن شرايط خورد‌گي در تجهيزات و خطوط لوله مي‌شود و بدين منظور بايد از كالاهاي مقاوم در برابر خورد‌گي استفاده شود و تاكنون در اين بخش420كيلومتر لوله‌گذاري انتقال نفت و 40 كيلومتر خط لوله‌ آب انجام شده است.


ابلاغ برنامه‌هاي اولويت‌دار نفت در سال 96

وزير نفت طرح‌هاي اولويت‌دار شركت ملي نفت ايران در سال ۹۶ را ابلاغ و علي كاردر را به عنوان مجري اين طرح‌ها منصوب كرد. پروژه‌هاي اولويت‌دار شركت ملي نفت ايران در حكم وزير نفت به علي كاردر به شرح زير تعيين شده است: 1- برنامه «افزايش ظرفيت توليد نفت خام تا ميزان چهار ميليون و 700 هزار بشكه در روز در افق 1400 با تمركز بر ميادين مشترك و تاكيد بر برداشت صيانتي و توليد چهار ميليون بشكه در پايان سال 1396.» 2- برنامه «افزايش ظرفيت توليد ميعانات گازي تا ميزان يك ميليون بشكه در روز در افق 1400 با تمركز بر ميادين مشترك و توليد 683 هزار بشكه در پايان سال 1396.» 3- برنامه «ارتقاي جايگاه بين‌المللي شركت ملي نفت ايران در فعاليت‌هاي بالادستي نفت و گاز جهان.» 4- برنامه «انعقاد و اجراي 10 قرارداد نفتي و گازي (بر اساس الگوي جديد قراردادهاي نفتي و گازي) با تاكيد بر امكان جذب فناوري و ارتقاي فناوري ملي با هدف افزايش ظريب بازيافت.» 5- پروژه «افزايش ظرفيت توليد نفت خام ميادين مشترك غرب كارون (آزادگان شمالي، آزادگان جنوبي، يادآوران، ياران شمالي و ياران جنوبي) به 350 هزار در پايان سال 1396.» 6- پروژه « تكميل ظرفيت و راه‌اندازي فازهاي 13، 14، 22، 23، 24 و توليد روزانه 620 ميليون مترمكعب گاز غني در پايان سال 1396.» 7- پروژه «3500 ميليارد ريال كمك به پروژه‌هاي عام‌المنفعه در مناطق نفت‌خيز و گازخيز و مناطق محروم كشور.»

ترانزيت كالا از مرزهاي آبي و خشكي كشور

مديركل دفتر ترانزيت سازمان راهداري گفت: طي دو ماه ابتدايي امسال يك ميليون و ۴۳۹ هزار و ۸۰۰ تن كالا از ۳۲ مرز زميني و آبي كشور ترانزيت شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته 6/8 درصد رشد داشته است. محمدجواد عطرچيان با يادآوري اينكه در دوماه ابتداي سال 96 بالغ بر يك ميليون و 81 هزار و 877 تن مواد غيرنفتي و 357 هزار و 923 تن مواد نفتي مجموع كالاي ترانزيت شده از كشور است، اظهار كرد: در بين مرزهاي كشور شهيدرجايي بندرعباس با 500 هزار و 979 تن معادل 8/34درصدفعال‌ترين مرزدرزمينه ترانزيت ورودكالابه شمارمي‌رود. پس ازآن مرزهاي پرويزخان با 15 درصد و بازرگان با 4/12 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند. وي بيشترين حجم تردد كاميون‌هاي حامل بار ترانزيتي را از مبدا امارات به مقصد افغانستان اعلام كرد و افزود: از 71536 سفر كاميون‌هاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، 47هزار و 339 دستگاه توسط كاميون ايراني و 10500 سفر توسط كاميون‌هاي ترك و 5335 سفر توسط كاميون‌هاي عراقي و مابقي توسط ساير مليت‌ها از كشور حمل شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون