• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3823 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۶ خرداد

حمله تروريستي جديد در لندن 7 كشته و دهها زخمي برجا گذاشت

سايه مرگ بر انتخابات بريتانيا

ميثم سليماني

 

در حالي كه مردم بريتانيا طي سه روز آينده بايد در پاي صندوق‌هاي راي حاضر شوند تا دولت آينده اين كشور را تعيين كنند شرايط به شكل رعب‌آوري در اين كشور جريان دارد. بريتانيا كه طي ساليان گذشته توانسته بود جلوي حملات گسترده تروريستي را در اين كشور بگيرد اما حالا وارد دامنه‌اي از حملات تروريستي شده است كه به راحتي نمي‌تواند از آن خارج شود.
اين كشور در طول دو هفته گذشته دو حمله تروريستي مرگبار را تجربه كرده است كه در طول ساليان اخير سابقه نداشته است. شنبه شب در حالي كه بسياري از مردم جهان فينال ليگ قهرمانان اروپا را كه در كارديف ولز برگزار مي‌شد، تماشا مي‌كردند به ناگاه يك ماشين وارد منطقه لاندن‌بريدج لندن مي‌شود و تعدادي از شهروندان بريتانيايي را با ماشين زير مي‌گيرد كه در اين حمله هفت نفر كشته و ده‌ها تن ديگر زخمي مي‌شوند كه از جمله آن مي‌توان به چهار افسر پليس اشاره كرد. هنوز هويت مهاجمان مشخص نشده است اما پليس مي‌گويد كه هويت آنها را شناسايي كرده است.
بي‌بي ‌سي روز دوشنبه به نقل از رييس پليس لندن گفت: اين حملات بيشتر ابعاد داخلي دارد هرچند بدون شك اين حملات مي‌تواند ابعاد بين‌المللي را نيز در بر داشته باشد. كريستين آرچيبالد 30 ساله يك كانادايي‌الاصل بود كه در استان بريتيش كلمبيا زندگي مي‌كرد و جزو نخستين قربانيان شنبه شب به حساب مي‌آيد.
او همچنين در اردوگاه‌هاي پناهندگان به همراه نامزدش كار كرده بود. خانواده او نيز در بيانيه‌اي عنوان كردند او داوطلب نيروي كار و كمك به پناهگاه‌هاي بي‌خانمان بود و ما براي ساخت جامعه‌اي به عنوان مكاني بهتر براي زندگي افتخار مي‌كنيم.
حمله شنبه شب در حالي صورت گرفت كه در روز 22 ماه گذشته ميلادي در شهر منچستر در كنسرتي كه اكثرا نوجوانان حضور داشتند ده‌ها نفر جان خود را از دست دادند. حالا به فاصله حدود دو هفته از اين عمليات تروريستي در لندن شنبه شب يك ون و يك نفر با چاقو به مردم هجوم بردند.
اين اتفاق در حالي رخ داده كه رقابت‌هاي انتخاباتي در بريتانيا با جديت دنبال مي‌شود و پنجشنبه شب نيز مناظره‌هاي توفاني ميان احزاب حاضر در انتخابات برگزار شد كه اهميت بسيار بالايي مي‌توانست در نتيجه انتخابات داشته باشد چرا كه بسياري از رهبران احزاب بريتانيايي به‌شدت عليه سياست‌هاي ترزا مي‌ تاختند و سياست‌هاي دولت او را به خصوص در زمينه رويارويي با تروريسم و افراط گرايي زير سوال بردند.
با اين وجود پس از حمله تروريستي شنبه شب ترزا مي‌ در جمع خبرنگاران در خيابان داونينگ حاضر شد و عنوان كرد كه همه‌چيز نياز به تغيير دارد. او در سخنان خود به تروريست‌ها تاخت و عنوان كرد كه يك بررسي كامل از سياست‌هاي ضد تروريستي اين كشور انجام مي‌دهد و وعده داد كه اگر پيروز انتخابات شوند فرآيند سختگيرانه‌تري را نسبت به اين موضوع اعمال خواهد كرد.

درگيري لفظي شهردار لندن با ترامپ
گفتني است صادق‌خان، شهردار لندن تلاش كرد پس از اين حمله مردم را به آرامش دعوت كند و به مردم گفت كه نياز به نگراني وجود ندارد. نظر صادق‌خان از اين سخن در خصوص افزايش شمار پليس و نيروهاي امنيتي در سطح شهر بود اما دونالد ترامپ به صورت ضمني از آن اشتباه برداشت كرد و توييتي را عليه صادق خان منتشر كرد.
ترامپ در توييتر خود با كنايه نوشت: حداقل 7 نفر كشته و 48 نفر در حمله تروريستي زخمي شدند و شهردار لندن ميگه دليلي براي آماده باش نيست. در پاسخ به اين موضوع اما صادق‌خان خود جواب نداد بلكه دفتر خان با انتشار بيانيه‌اي عنوان كرد: كه شهردار كارهاي مهم‌تري از پاسخ دادن به اطلاعات غلطي كه دونالد ترامپ ارايه مي‌دهد، دارد. در بريتانيا نيز توييت دونالد ترامپ به‌شدت مورد تمسخر قرار گرفت و مردم بريتانيا همگي سرويس‌ها و دستگاه‌هاي مبارزه با تروريسم كشور را مورد ستايش قرار دادند.
با اين حال جرمي كوربين، رهبر حزب كارگر و رقيب جدي ترزا مي ‌در انتخابات در پاسخ به حملات تروريستي دولت را مورد انتقاد قرار داد و حزب محافظه‌كار را متهم كرد كه سرويس‌هاي امنيتي بريتانيا در طول سال‌هاي رياضت اقتصادي كه توسط اين حزب اعمال شده به‌شدت تضعيف شده است.
وي افزود شما نمي‌توانيد از مردم ارزان محافظت كنيد. شما بايد خدمات به پليس و نيروهاي امنيتي را افزايش دهيد نه اينكه بيست هزار نيروي پليس را كاهش دهيد.  كوربين همچنين رييس‌جمهور ايالات متحده دونالد ترامپ را پس از سخنان عليه صادق‌خان، شهردار لندن مورد سخره قرار داد و او را فاقد فضل و احساس ناميد. در اين ميان نيز ترزا مي ‌از صادق‌خان، شهردار لندن در اين درگيري لفظي دفاع كرد هرچند او با دقت از هرگونه انتقاد از رييس‌جمهور ايالات متحده اجتناب كرد. گفتني است، ترزا مي ‌از اين رو از دونالد ترامپ انتقاد نمي‌كند چرا كه در طول ماه‌هاي گذشته و به خصوص پس از روي كار آمدن ترامپ در كاخ سفيد تلاش كرده تا روابط مستحكم‌تري را با دونالد ترامپ ايجاد كند.

ابعاد و جزييات حمله
محققان و سرويس‌هاي امنيتي بريتانيا به‌شدت مشغول بررسي ابعاد احتمالي اين حملات و همچنين به دست آوردن جزيياتي در خصوص مهاجمان هستند. روايت‌ها از حمله شنبه شب حاكي از آن است كه سه مرد بعد از ظهر يك ون را كرايه مي‌كنند سپس با اين ون به جمعيت حمله مي‌كنند و سپس از ون خارج شده و به تك تك مردمي كه در اطراف خود بودند با چاقو هجوم مي‌برند. پس از اين اتفاق بلافاصله پليس وارد عمل شده و مهاجمان را با ضرب گلوله مورد هدف قرار مي‌دهند. همچنين پليس، مرداني را مورد محاصره قرار داد كه نگران جليقه‌هاي انتحاري آن بودند كه مشخص بود كه اين جليقه‌ها جعلي بوده است.
گفتني است نخست‌وزير كانادا و وزير امور خارجه فرانسه تاييد كردند كه اتباع اين دو كشور در ميان كشته‌شدگان اين اتفاق بوده است. با اين حال گفته مي‌شود كه پليس توانسته هويت مهاجمان را شناسايي كند، اما هيچ عامل ديگري وجود نداشته كه فرار كرده باشد. از طرفي پليس عنوان كرده در حال انجام كار بيشتر است تا اگر فردي پشت طراحي اين حملات بوده را بتواند رديابي و دستگير كند. همچنين سخنگوي پليس بريتانيا عملكرد افسران بريتانيايي را ستود و گفت كه افسران بريتانيايي اگرچه اسلحه حمل مي‌كنند اما به ندرت از آن استفاده مي‌كنند. وي افزود اين اقدام براي هدف قرار دادن مهاجمان لازم بود چرا كه بايد افسران مطمئن مي‌شدند كه اين طرح حمله خنثي شده است. گزارش‌ها حاكي از آن است كه حداقل 48 نفر در اين حمله مجروح شدند. از جمله آن مي‌توان به يك فرد اشاره كرد كه توسط گلوله پليس مورد هدف قرار گرفته و انتظار مي‌رود بهبود پيدا كند. در اين بين چهار افسر نيز زخمي شدند. با اين حال سخنگوي پليس بريتانيا عنوان كرده است كه 21 نفر از مجروحان در شرايط بحراني به سر مي‌برند.
از سوي ديگر پليس در لندن به دنبال ردپاي برنامه‌ريزي اين حملات است كه احتمالا فرد يا افرادي در آن نقش داشته‌اند. يكي از شهروندان بريتانيايي به واشنگتن‌پست گزارش داده است كه برخي پليس‌ها به يك ساختمان در منطقه جنوبي لندن هجوم بردند كه گفته مي‌شوند منزل يكي از مهاجمان بوده است. گفته مي‌شود از اين خانه صداي فرياد شنيده شده و تعدادي قصد فرار داشتند كه توسط پليس دستگير شدند. گفتني است مقامات بريتانيايي سطح هشدار را در اين كشور پس از حمله در منچستر بالا نبردند، زيرا آنها اعتقاد داشتند كه حمله ديگري قريب‌الوقوع نيست هرچند كه در شرايط كنوني نيز سطح هشدار در بريتانيا بالا است.
همچنين با وجود نزديكي به روز انتخابات دولت بريتانيا اعلام كرده كه انتخابات در موعد مقرر برگزار خواهد شد و به احتمال زياد حملات و اتفاقات اخير در بريتانيا به نفع دولت ترزا مي‌ تمام خواهد شد. گفتني است روز يكشنبه داعش مسووليت اين حمله تروريستي را بر عهده گرفته است. محققان معتقدند كه اين حمله توسط داعش طرح‌ريزي نشده است بلكه با الهام‌گيري از شيوه‌هاي اين گروه صورت گرفته است.
گروه‌هاي تروريستي به خصوص داعش پيروان خود را براي انجام حملات بيشتر به ويژه در ماه مبارك رمضان تشويق كرده‌اند. از ماه مارس سه حمله تروريستي در بريتانيا صورت گرفته كه هرسه آن به طور كامل با الهام از شيوه داعش است. در ماه مارس يك مهاجم با چاقو در كنار رودخانه تايمز به مردم حمله‌ور شد كه توسط يك افسر پليس از پاي درآمد. با اين وجود نخست‌وزير بريتانيا معتقد است كه سه حمله اخير با يكديگر متصل نيستند. وي افزود كه اين يك روند جديد است كه تروريست‌ها با استفاده از ابتدايي‌ترين وجه حمله تروريستي استفاده مي‌كنند و از روي يكديگر كپي‌برداري مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون