• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3826 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ خرداد

عددنوشت

افزايش سطح زراعت چوب به

مجري طرح توسعه زراعت چوب در سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: از سال ۸۴ تاكنون ۲۲۰ هزار هكتار سطح زير كشت زراعت چوب ثبت شده و در برنامه ششم توسعه ۷۵ هزار هكتار به اين رقم اضافه مي‌شود. آنطور كه طالب امين‌پور، در مورد اجراي طرح تنفس جنگل توضيح داده؛ زراعت چوب امري زمان‌بر است كه تقريبا 5 سال پس از كشت نهال به ارزش اقتصادي مي‌رسد و در دو سه سال اول دو راه وجود دارد، يكي آنكه از طريق واردات نياز را تامين كنيم كه آن هم حساسيت‌هاي خاص خود را دارد، راه دوم كشت علوفه در پاي نهالكاري در سال‌هاي اول و كسب درآمد است. وي ادامه داد: بايد مبادي ورودي كشور به مسائل قرنطينه‌اي مجهز شود تا با مشكلات جديد روبه‌رو نشويم و سوله‌هايي براي ذخيره و دپوي چوب وارداتي و طي مراحل قرنطينه‌اي ايجاد شود. مشاور رييس سازمان جنگل‌ها و مراتع افزايش سطح زير كشت چوب را يكي ديگر از طرح‌هايي عنوان كرد كه در برنامه ششم توسعه بر آن تاكيد شده و گفت: از سال 84 كه زراعت چوب به مرور توسط مردم به ويژه در استان‌هاي شمالي آغاز شده، تاكنون 220 هزار هكتار سطح زير كشت زراعت چوب ثبت شده و برخي از مردم هم به شكل خودجوش وارد اين طرح شده‌اند. وي توصيه كرد: آنهايي كه تمايل به كشت چوب دارند، از كلوني‌هاي پربازده و سازگار با محيط زيست و اصلاح‌شده استفاده كنند.

كاهش قيمت نفت بشكه‌اي

روز گذشته در بازارهاي جهاني قيمت نفت تحت تاثير افزايش ذخاير نفت امريكا و نيز افزايش توليد نفت نيجريه كاهش يافت و به كمترين قيمت يك ماه گذشته رسيد.، روز گذشته در بازارهاي جهاني قيمت نفت 32سنت كاهش يافت و هر بشكه از اين نفت خام به قيمت 47 دلار و 76 سنت معامله شد. در گروه فرآورده‌هاي نفتي هم بنزين افزايش 20 سنتي داشت و گالني 149 دلار و 33 سنت به فروش رفت. نفت كوره 11 سنت با افزايش همراه شد اما گازوييل كاهش 25/2 دلار را تجربه كرد. روز گذشته قيمت نفت به كمترين ميزان يك ماه گذشته رسيد. اگر طي چند روز گذشته براي كاهش به زير 50 دلار مقاومت كرده بود اما روز گذشته دومين روز كاهشي خود را تجربه كرد. به گزارش رويترز، دليل كاهش قيمت نفت افزايش ذخاير نفت امريكا است كه باعث شده ميزان عرضه در بازارهاي جهاني افزايش يافته و قيمت كاهش يابد. از سوي ديگر نيجريه طي 16 ماه گذشته براي نخستين‌بار به دوره پيك عرضه خود رسيده است. شركت داچ‌شيل توانسته وضعيت توليد نفت نيجريه را بهبود بخشد. بر اساس توافق اوپك اين كشور از طرح كاهش توليد نفت هم معاف است و بنابراين افزايش توليد از سوي اين كشور قيمت را در بازارهاي جهاني كاهش داده است. افزايش عرضه در بازارهاي جهاني با وجود توافق اوپك صورت مي‌گيرد كه تلاش مي‌كند تا با كاهش روزانه 8/1 ميليون بشكه نفت توازن عرضه و تقاضا را در بازار بهتر كند.

كاهش توليد گندم

رييس سازمان حفظ نباتات با بيان اينكه اعتبار ويژه‌اي براي مبارزه با ملخ در اختيار اين سازمان قرار نگرفت، گفت: به دليل كاهش بارندگي در پاييز و زمستان، توليد گندم حدود ۶ الي ۷ درصد كاهش مي‌يابد. محمدعلي باغستاني در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه ما در كشور با ۳ گروه ملخ درگير هستيم، اظهارداشت: دسته اول ملخ‌هاي بومي هستند كه بيشتر در مناطق شمالي و شمال غرب كشور حضور دارند و امسال ۱۶ استان كشور از جمله آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، قزوين، گيلان، زنجان، گلستان، مازندران، خراسان شمالي و خراسان رضوي با اين ملخ‌ها درگيري داشتند. وي با بيان اينكه اين ملخ‌ها عمدتا مراكشي هستند، گفت: سطح مبارزه‌اي كه ما امسال تاكنون انجام داده‌ايم ۳۵ هزار و ۵۰۰ هكتار بوده است. رييس سازمان حفظ نباتات پيش بيني كرد: تا ۲۰۰ هزار هكتار سطح مبارزه با ملخ‌هاي بومي گسترش پيدا كند. باغستاني افزود: ما اين آمادگي را داريم و تداركات لازم را فراهم كرده‌ايم ضمن اينكه تقريبا تا اواخر تابستان در استان‌هاي مذكور درگير بحث ملخ‌هاي بومي هستيم و فعلا ملخ‌هاي بومي تحت كنترل است و مشكلي در اين زمينه نداريم. وي دسته دوم ملخ‌ها را ملخ‌هاي صحرايي عنوان كرد كه معمولا توسط فائو رصد مي‌شوند و افزود: بيشتر استان‌هاي جنوبي كشور با اين دسته از ملخ‌ها درگير هستند؛ اين ملخ‌ها ممكن است ملخ‌هاي بومي باشند كه از قبل در داخل كشور تخم‌گذاري كرده باشند ممكن هم هست به صورت مهاجر وارد شوند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون