• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3826 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۰ خرداد

سردار علايي:

عمليات تروريستي تهران برنامه‌ريزي گسترده داشته است

گروه سياسي|  خبرها در مورد نحوه انجام عمليات‌هاي تروريستي روز چهارشنبه در تهران ادامه دارد اما در اين ميان نحوه تصميم‌گيري و انگيزه تروريست‌هايي كه به قصد كشتن مردم بي‌گناه با سلاح به خانه ملت رفته بودند محل سوال است. موضوعي كه حسين علايي از فرماندهان روزهاي جنگ هشت ساله از نحوه به وجود آمدن چنين انگيزه‌اي در ذهن تروريست‌ها مي‌گويد. حسين علايي، بنيانگذار نيروي دريايي سپاه پاسداران نيز در نشست بررسي ابعاد حوادث تروريستي مجلس شوراي اسلامي و حرم مطهر امام‌(ره) با ارايه يك تحليل چهار وجهي از حوادث تروريستي روز گذشته تهران، گفت: «با توجه به هر يك از اين 4 وجه مي‌توان تلاش كرد تا به شناخت هدف اصلي انجام اين حوادث نزديك شد. نكته اول به برنامه‌ريزي اين اقدامات مربوط مي‌شود. معمولا براي اقدامات تروريستي شبيه آنچه كه در تهران رخ داد، به يك برنامه‌ريزي گسترده نياز است.» او تاكيد كرد: «اين برنامه‌ريزي معمولا خارج از دسته افرادي انجام مي‌شود كه اقدام تروريستي را به اجرا درمي‌آورند. اين برنامه‌ريزي معمولا در اختيار دولت‌هاست، يعني قدرت‌هاي سياسي و قدرت‌هايي كه از سوي دولت‌ها تعيين مي‌شوند. اينكه اين قدرت برنامه‌ريزي از كجا مي‌آيد و چه انگيزه‌هايي در پس آن وجود دارد، نياز به تحليل جداگانه‌اي دارد.» اين استاد مديريت استراتژيك در ادامه بيان كرد: «نكته دوم در بررسي اقدامات تروريستي تهران به سازماندهي انجام اين اقدامات برمي‌گردد. همانند برنامه‌ريزي، اقدامات تروريستي نيازمند يك سازماندهي گسترده است تا بتواند دو اقدام تروريستي همزمان را در دو نقطه مختلف از شهر تهران به اجرا درآورد. اين موضوع در ديگر حوادث تروريستي كه در شهرهاي مختلف دنيا و از جمله اخيرا در لندن رخ داد، نيز صادق است. همچنين نبايد فراموش كرد كه از نظر زماني اين اقدامات تروريستي تقريبا در چند كشور مثل عراق، سوريه، انگليس، فرانسه و... به اجرا درمي‌آيد. اين نشان‌دهنده گستردگي اين سازماندهي است. بنابراين مي‌توان گفت كه سازماندهي يك كار منسجم و علمي است.» سردار علايي نكته سوم را ناشي از انگيزه مجريان اين اقدامات دانست و توضيح داد: «اين انگيزه با فكر و عقيده پديد مي‌آيد. در واقع اين فكر و عقيده است كه اين افراد را قانع مي‌كند كه افرادي را بكشيد، آن هم در همان حالي كه مي‌دانيد لحظاتي بعد كشته خواهيد شد. اين موضوع بسيار بزرگي است.»
وي  گفت: «ما در اسلام موضوع شهادت را داريم، اما اين موضوع به كلي با آنچه كه تفكر تروريستي به عنوان شهادت مطرح مي‌كند، متفاوت است. در اسلام شهادت، جان‌ دادن در راه آرماني بزرگ است، اما از منظر تفكر تروريستي، شهادت از طريق گرفتن جان انسان‌هاي بي‌گناه پديد مي‌آيد. پس مي‌توان بطور خلاصه گفت كه فكر و انگيزه و مكانيسم‌هاي پديداري اين فكر، مهم‌ترين عامل انگيزاننده مجريان اقدامات تروريستي است.» علايي در بيان چهارمين نكته تاكيد كرد: «در خصوص اقدامات تروريستي به اختلافات سياسي ميان دولت‌ها برمي‌گردد. در واقع اين اختلافات سياسي است كه موجب بقاي تفكرات تروريستي است. اين اختلافات علاوه بر آنكه منافع ملي دولت‌ها را به فرسايش مي‌برد، شكاف‌هايي نيز براي ايجاد تفكرات تروريستي پديد مي‌آورد. »
چگونگي تربيت نيروهاي داعش
علي شكوهي، روزنامه‌نگار نيز در اين مراسم  در خصوص انگيزه تروريست‌هاي انتحاري گفت: «جريان داعش با انديشه و تفكراتي خاص به گونه‌اي نيروهاي خود را تربيت كرده كه حتي در مناطق دورافتاده سوريه نيز عمليات استشهادي انجام مي‌دهند.»

 

ارتش: متحد با ديگر نيروهاي مسلح به هرگونه تجاوز به خاك ميهن پاسخ محكم خواهيم داد
در پي شهادت مظلومانه‏ تعدادي از هموطنان‌مان در حادثه تروريستي كه در حرم مطهر بنيانگذار انقلاب اسلامي و مجلس شوراي اسلامي به وقوع پيوست، ارتش جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه‌اي، ضمن محكوم كردن اينگونه تلاش‌هاي ددمنشانه دشمن بر آمادگي ملت غيور ايران و فرزندان آنها در نيروهاي نظامي، انتظامي و امنيتي در مقابله با اينگونه حركات كور و خباثت‌آلود دشمنان انقلاب اسلامي تاكيد كرد. به گزارش ايسنا، ارتش جمهوري اسلامي ايران در بيانيه خود اعلام مي‌دارد فرزندان غيور ملت در ارتش ولايي جمهوري اسلامي ايران، همچون گذشته ضمن صيانت از استقلال و تماميت ارضي كشورمان و آمادگي كامل جهت مقابله با دشمنان زبون و بدخواهان اين ملت و مملكت، به صورت كاملا متحد و هماهنگ با ديگر نيروهاي مسلح، هرگونه تحرك دشمنان را در كيلومترها دورتر از مرزهاي جمهوري اسلامي رصد كرده و با انگيزه‌اي مضاعف و روحيه‌اي سرشار از ايمان، سربلندي و استقامت برگرفته از ملت سرافراز ايران اسلامي، پاسخي محكم به هر گونه تجاوز و تعدي به خاك پاك ميهن اسلامي خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون