اختلافات مركز آمار و بانك مركزي به شوراي عالي آمار كشيده شد
نوبخت: نظام آماري فعلي ايران در دنيا منسوخ شده است
گروه اقتصادي
پنجاه و پنجمين جلسه شوراي عالي آمار در حالي به پايان رسيد كه پاي اختلافات بانك مركزي و مركز آمار ايران به اين جلسه نيز كشيده شد. در اين جلسه كه به رياست محمدباقر نوبخت، رييس سازمان برنامه و بودجه و دبيري اميدعلي پارسا (رييس مركز آمار ايران) برگزار شد، نمايندگان دستگاههاي اجرايي ضمن بيان انتقادهاي خود نسبت به نوع برگزاري اين جلسه، بحثهايي را در خصوص اعلام آمارهاي رسمي كشور مطرح كردند. در جلسه مذكور بعد از ارايه توضيحات مقدماتي دبير و رييس شوراي عالي آمار، نمايندگان دستگاههاي اجرايي به بيان نظرات خود در خصوص كم و كيف برگزاري جلسه پرداختند. مقتدايي، نماينده بانك مركزي (مديركل آمار اقتصادي بانك مركزي) به عنوان نخستين فرد، يكي از كساني بود كه انتقاداتي را نسبت به شيوه برنامهريزي و بهطور كلي نسبت به دستاندركاران جلسه مطرح كرد. وي با توجه به روشهايي كه مركز آمار در ارايه آمار اتخاذ ميكند و نواقصي كه در برنامه ملي آمار احصا كرده بود، از رييس مركز آمار ايران درخواست كرد كه برنامه ملي آمار به كميسيونهاي تخصصي ارجاع داده شود تا بار ديگر درباره بخشهاي مختلف آن بحث شود. اين مقام بانك مركزي همچنين به مباحث مربوط به اعلام آمار رشد و تورم از سوي بانك مركزي و مركز آمار اشاره و از تهيه و انتشار آمار در بانك مركزي دفاع كرد. نوبخت در واكنش به اين اظهارات با بيان اينكه جلسه امروز به بررسي برنامه ملي آمار اختصاص دارد، گفت: ما از مباحث مربوط به مرجعيت رسمي آمار عبور كرديم و طبق تصويب مجلس مركز آمار ايران مرجع رسمي اعلام آمار كشور است. نوبخت همچنين به نقطه نظر حسن روحاني در اين خصوص اشاره كرد و گفت: رييسجمهور در خصوص اختلافات ايجاد شده پيشنهاد كردند براي جلوگيري از تشتت آمار سالهاي پايه هر دو دستگاه يكسان شود.
نظام آماري فعلي ايران در دنيا منسوخ شده است
نوبخت اظهار كرد: نظام آماري فعلي كشور كه در آن ماموران به در خانهها ميروند و آمار جمعآوري ميكنند در دنيا منسوخ شده است و بايد به سمت نظام آماري ثبتي مبنا برويم. او در جلسه شوراي آمار كه براي بررسي روش تهيه برنامه عملياتي، برنامه ملي آمار كه امروز ۲۲ خرداد در سازمان برنامه و بودجه تشكيل شد، بيان كرد: تشكيل جلسه شوراي عالي آمار در راستاي يك ماموريتي است كه در بند ب ماده ١٠ قانون احكام دايمي توسعه تعيين شد. در اين بند حكمي صراحت دارد كه بايد برنامه ملي آمار براي دوره ٥ ساله ١٤٠٠- ١٣٩٦ به تصويب شوراي عالي آمار برسد. وي افزود: يعني همزمان با برنامه ششم، برنامه ملي آمار قرار است تهيه شود كه در شوراي ملي آمار تصويب شد. امروز قرار است رايزني شود كه چطور اين برنامه تهيه شود. سازمان برنامه و بودجه يك سازمان تخصصي در تهيه برنامه است. ما از تجارب خود استفاده كرديم و براي تهيه هر برنامه ابتدا يك نظام تدوين برنامه تهيه ميكنيم و بايد تعريف كنيم وضعيت موجود چيست و وضعيت مطلوب كدام است و با كدام راهبردها ميتوان به آن رسيد. نوبخت گفت: وضعيت كنوني ما همين نظام سنتي است كه بايد به درب خانه افراد رفت اطلاعات گرفت و منتشر كرد كه در دنيا منسوخ شده است. در قرن بيستويكم از روش استقرايي از ريزدادههاي اداري استفاده ميشود كه به آن نظام آماري ثبتي مبنا ميگويند. براي رفتن به وضعيت مطلوب بايد راهبرد داشته باشيم كه رييس مركز آمار ايران ١٢ جهتگيري و راهبرد كلي را ارايه كرده است كه اعضاي شوراي عالي آمار ايران آن را بررسي كرده است. همچنين نوبخت اظهار كرد: اميدواريم تا آبان ماه سال جاري برنامه ملي آمار در شوراي عالي آمار تصويب شود. او در ادامه اين نشست در پاسخ به مباحث مطرح شده از سوي نماينده بانك مركزي ايران در خصوص تهيه و انتشار آمار اظهار كرد: در هيات دولت نيز مباحث مربوط به تهيه و انتشار آمار بحث شده است و مباحث به مجلس هم كشيد و در نهايت تصويب شد كه مرجع رسمي مركز آمار باشد. نوبخت بيان كرد: البته اين موضوع به اين معني نيست كه دستگاههاي ديگر نميتوانند آمار تهيه كنند. بانك مركزي هم ميتواند آمارهاي خود را توليد كند.
برخي دستگاهها به مركز آمار اطلاعات نميدهند
در ادامه اين بحث رييس مركز آمار ايران خاطرنشان كرد: در دنيا مدتهاست به اين نتيجه رسيدهاند كه براي اعلام آمار رسمي بايد مراكز آمار تشكيل شود و اكنون فقط پنج كشور دنيا هستند كه تورم آنها را بانك مركزي اعلام ميكند و ما يكي از آن كشورها هستيم. همچنين فقط در دنيا 12 كشور هستند كه رشد اقتصادي را بانك مركزي آنها اعلام ميكند كه باز ايران يكي از آن 12 كشور است. پارسا با اشاره به اينكه، هدف از ارايه اين بحث تعطيل شدن توليد آمار در بانك مركزي نيست، بار ديگر بر مرجع بودن مركز آمار در ارايه آمارهاي رسمي كشور بر اساس قانون تاكيد كرد.
اميدعلي پارسا گفت: اعتماد عمومي به برخي آمارها كاهش پيدا كرده است و اجماع توليد آمار نداريم. او با اشاره به ابعاد قانون آمار مدرن براي نظام آماري اظهار داشت: ريز دادههاي آماري از سوي دستگاهها به صورت يك طرفه بايد به سمت مركز آمار بيايد. در كشورهاي ديگر ندادن آمار جرم است، اما در ايران، قانون مسكوت است و اتفاقي نميافتد. وي با اشاره به اصل محرمانگي و ضرورت آن براي مركز آمار تصريح كرد: دستگاههاي تخصصي بايد بدانند كه چه كسي، كجا، چه فعاليتي ميكند و بر اين اساس به كد يونيك نياز است. شناسه ملي و كد پستي را داريم، اما كد كسب و كار هنوز آييننامه ندارد و دو كد ديگر نيز طبق مصوبه هيات وزيران هنوز به هم متصل نيستند. رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه اجماع نداريم كه در كشور چه آماري توليد شود، يادآور شد: سياستگذار بايد به اجماع برسد كه چه نيازهايي وجود دارد. وي گفت: در دنيا سرشماري نفوس و مسكن معيار مهمي براي سنجش ميزان توسعهيافتگي نظام آماري است كه اميدواريم سري بعد سرشماري ثبتيمبنا باشد. به گفته پارسا، برنامه گذار از نظام آماري سنتي به مدرن را داريم و سرشماري سال 95 با شيوه سنتي در حال گذار بود و با 761 شاخص كيفيت سنجيده ميشود. آمار اجارهبها و قيمت ثبتي مبنا شده است. وي ادامه داد: در حال حاضر موازيكاري در تهيه نرخ باروري، سهم بهداشت، تعاون، تورم و بيكاري وجود دارد و دستگاهها آمارهاي متفاوتي ميدهند. رييس مركز آمار ايران با بيان اينكه اعتماد عمومي به برخي آمارها كاهش پيدا كرده است، تصريح كرد: برخي دستگاهها با توجيهات فراوان، آمار به مركز آمار نميدهند و حتي آمارهايي كه به مراكز بينالمللي داده ميشود، چندگانگي دارد، بنابراين پيشنويس نظام تهيه و تدوين برنامه ملي آمار تا سال 1400 تهيه شده كه بايد به تصويب برسد و يكي از اهداف آن، كاهش هزينه اجرايي و افزايش بار پاسخگويي است، بنابراين نظام كيفيت آمار بايد مستقر شود. در ادامه اين نشست يكتا اشرفي، نماينده وزارت اقتصاد در شوراي عالي آمار (مدير دفتر مدلسازي و مديريت اطلاعات اقتصادي وزارت اقتصاد) تاكيد كرد: بايستي در پروسههاي آماري مركز آمار ايران نقش دستگاههاي ديگر پررنگتر باشد. وي همچنين ضمن انتقاد از ارسال نشدن گزارش اوليه درخصوص برنامه ملي آمار از سوي معاون مركز آمار، مدافع اين بحث بود كه برنامه ملي آمار بار ديگر در كميسيونهاي تخصصي مورد بررسي قرار بگيرد. گفتني است، چند ماهي ميشود كه اختلاف اين دو نهاد در نحوه اعلام آمارهاي رسمي از جلسات داخلي دولت فراتر رفته و به فضاي رسانهاي نيز كشيده است. در حال حاضر هم بانك مركزي و هم مركز آمار ايران به انتشار آمارهاي مربوط به شاخصهاي مختلف اقتصادي ميپردازند. اين درحالي است كه در شاخصي مثل تورم بعضا تا 3درصد اختلاف آماري وجود داشته و حتي در حوزه رشد اقتصادي (با نفت) اين اختلاف آماري به 5درصد نيز ميرسد. در حال حاضر بانك مركزي معتقد است، طبق بند پ ماده 10 قانون احكام دايمي برنامههاي توسعه كشور دستگاههاي اجرايي مانند بانك مركزي مكلفند در حدود وظايف قانوني خود و در چارچوب ضوابط و استانداردهاي شوراي عالي آمار ايران، آمار تخصصي حوزههاي مربوط به خود را توليد و اعلام كنند. در اين صورت آمار منتشره، آمار تخصصي رسمي است. از سوي ديگر طبق ماده 54 قانون برنامه پنجم توسعه اين اختيار به مركز آمار محول شده و همين موضوع موجب دعوايي چند ساله بين مركز آمار و بانك مركزي شده است.