• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3829 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۲۳ خرداد

چهره‌ها- خبرها

عمليات ارتش سوريه در رقه متوقف شده است
رسانه‌هاي اردني به نقل از منابعي كه آنها را موثق خوانده‌اند، گزارش دادند، ارتش سوريه تجهيزات نظامي خود را در باديه سوريه به سمت خربه راس‌الوعر در مرزهاي عراق و در نزديكي پادگان الزكف منتقل كرده كه تحت كنترل «جيش المغاوير» وابسته به ارتش آزاد است. به گفته اين منابع، نيروهاي سوري اكنون در ۲۰ كيلومتري اين منطقه هستند. به گزارش ايسنا در حال حاضر مرزهاي جنوبي سوريه شاهد درگيري‌هاي شديد بين گروه‌هاي مخالف مسلح و ارتش سوريه هستند. اين درگيري‌ها در پي تلاش ارتش سوريه براي نزديك شدن به گذرگاه «التنف» در مرزهاي عراق و گذرگاه «نصيب» در مرزهاي اردن است. روزنامه الغد اردن به نقل از يكي از مخالفان سوري نوشته است، ارتش سوريه در مناطق تحت تسلط داعش پيشروي كرده است در حالي كه مناطق مرزي كه تحت كنترل مخالفان است از جمله گذرگاه الزكف همچنان تحت كنترل مخالفان مسلح است. اين درگيري‌ها باعث شده جبهه رقه فعلا متوقف شود به‌طوري‌كه يگان‌هاي ارتش سوريه فعلا پيشروي به سمت اين شهر را متوقف كرده‌اند. يك منبع ميداني از بين نيروهاي دولتي سوريه گفت: يگان‌هاي ارتش سوريه كه وارد حومه غربي استان رقه شده‌ بودند عمليات خود را به سمت جنوب در عمق باديه متمركز كرده‌اند و هيچ پيشروي به سمت الطبقه و رقه نداشته‌اند. اين منبع به خبرگزاري آلمان گفت: نيروهاي خط مقدم در حومه شرقي حلب بعد از تسلط بر چند روستا و زمين‌هاي كشاورزي در اطراف حومه غربي رقه پيشروي به سمت شهر رقه و الطبقه را متوقف كردند و مسير عمليات را به سمت جنوب تغيير دادند تا افراد مسلح داعش را در حومه سلميه و حمص تعقيب كنند. نيروهاي سوري چند روز پيش بر پنج روستا در حومه رقه تسلط يافتند. اين منبع از اهميت حركت نيروهاي دولتي سوريه به سمت جنوب براي اجراي هدف عمليات نظامي در اين منطقه كه همان اتصال جبهه‌هاي نبرد به هم و مسدود كردن خطوط امدادرساني داعش از طريق حضور نيروها در حومه سلميه و نيروهاي نظامي در جبهه جب الجراح در حومه حمص و نيز حضور نيروهاي يگان چهارم در مسير اثريا - خناصر است، صحبت كرد.


اتاق عمليات بحران قطر در دوبي
در پي ميانجي‌گري‌هاي امير كويت براي حل اختلافات قطر و همسايگانش، امير اين كشور خيلي زود اعتراف كرد كه بحران موجود در شوراي همكاري خليج فارس پيچيده بوده و حل آن از طريق ميانجي‌گري‌ها دشوار است. به گزارش ايسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي راي اليوم، صباح الاحمد الجابر الصباح، امير كويت خيلي زود اعتراف كرد كه بحران موجود در داخل شوراي همكاري خليج فارس پيچيده بوده و حل آن از طريق واسطه‌ها دشوار است.
امير كويت پس از سفرهاي دوره‌اي‌ خود به دوبي و رياض تماس تلفني با ملك عبدالله دوم (پادشاه اردن) به عنوان رييس نشست سران عرب جهت هماهنگي امور داشت. بحران در شوراي همكاري خليج فارس باعث تاخير در برنامه سفر تعيين‌شده پادشاه اردن به كويت در اواسط ماه مبارك رمضان شد. برآيند اظهارات مسوولان كويتي در گفت‌وگو با مسوولان اردني فاش كرد، زماني كه محمد بن زايد آل نهيان، وليعهد ابوظبي به امير كويت ابلاغ كرد كه پرونده بحران با قطر در دست محمد بن راشد آل مكتوم، نخست وزير و حاكم دوبي است و تماس‌ها و رايزني‌ها بايد توسط او مديريت شود وي شوكه شده و به دشواري كار پي برد.
زماني كه امير كويت متوجه شد كه ابوظبي در منطقه خليج فارس تندروترين بوده و مواضعش تنها كمي نرم‌تر از عربستان است از موضعگيري بن زايد ناراحت شد. اين در حالي است كه ابوظبي ترجيح مي‌دهد در اين باره مذاكره نكند. زماني كه امير كويت در مورد ورود روند ميانجي‌گري‌ها به كانال‌هايي فعال ابراز ترديد كرد، كويت، اردن را در جريان ماجرا قرار داد و تاكيد كرد كه محمد بن راشد به‌طور كامل از روند بحران دور بوده و با وجود اينكه معاون نخست وزير است اما هيچ كليدي براي ارايه راه‌حل‌ها ندارد به ويژه كه او خيلي در امور سياسي نيز دخالت نمي‌كند.
با اين وجود وزير خارجه قطر روز گذشته در گفت‌وگويي عنوان كرد: تمركز ما بر حل مشكلات انساني است كه در نتيجه تحميل محاصره غيرقانوني به وجود آمده است. وي در مصاحبه با شبكه الجزيره ضمن تاكيد بر اينكه گفت‌وگوي ديپلماتيك تنها راه‌حل است، گفت كه البته اين امر نياز به اركاني دارد كه تاكنون فراهم نشده است. وزير خارجه قطر همچنين با اشاره به اينكه قطر و واشنگتن درباره طرح ابتكاري كويت در تماس هستند، گفت كه قطر آماده بررسي هرگونه درخواست و مطالباتي در خصوص حل بحران است به شرط آنكه روشن و شفاف باشد، ما تاكنون هيچ پاسخي دريافت نكرديم. امير كويت در تلاش براي حل تنش به وجود آمده در روابط قطر با چند كشور عربي، به عربستان و سپس امارات سفر كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون