• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3830 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۴ خرداد

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

دولت دوازدهم هماهنگ‌تر از دولت يازدهم خواهد بود

گروه سياسي

ميزباني سخنگوي دولت از اصحاب رسانه در محل سازمان برنامه و بودجه با گزارش مفصلي از عملكرد بودجه 95 آغاز شد. محمدباقر نوبخت در اين نشست از كاهش بدهي‌هاي دولت به بانك‌ها خبر داد و با اعلام نرخ تورم تك رقمي از رشد 3/8 درصدي اقتصاد در سال گذشته گفت تا كار اقتصادي دولت را در چهارسال گذشته قابل تحسين عنوان كند. سخنگوي دولت اگرچه به قصد توضيح عملكرد بودجه سال 95، محل نشست خبري خود را از ساختمان كوثر به سازمان برنامه و بودجه تغيير داد اما، باز هم اين سوالات سياسي خبرنگاران بود كه او را وارد مسائل روز كشور كرد. نوبخت در پاسخ به سوال «اعتماد» مبني بر اينكه «پس از سخنان روحاني در جمع استانداران به نظر مي‌رسد كه رييس‌جمهور تا حد زيادي از دست برخي مديران و البته وزيران كابينه دلخور بوده و از همين روي طرح تغيير 50 درصدي كابينه نيز كه از سوي برخي از چهره‌هاي سياسي مطرح مي‌شود دور از ذهن نيست، شما چقدر وقوع اين اتفاق را محتمل مي‌دانيد؟» گفت: «اينها همه گمانه‌زني است، آنچه قطعي است اينكه كابينه دوازدهم نسبت به كابينه يازدهم قطعا كارآمدتر و بانشاط‌تر و هماهنگ‌تر خواهد بود. از نام تمامي افرادي كه ياد مي‌شود كه بعضا هم خودشان نام خود را مي‌برند، يا رسانه‌ها از آنها نام برده و واسطه مي‌شوند كه نام آنها به ميان بيايد، همه گمانه‌زني‌هايي است كه وجود دارد. همه اينها جزو شايعات است. اگر نخواهيم بگوييم بي‌اساس است ولي مي‌توانيم بگوييم غيرقطعي است. اجازه دهيد كه به وقت، اطلاع‌رساني هم صورت بگيرد.»

رييس‌جمهور در مورد تركيب كابينه شخصا تصميم خواهد گرفت

سخنگوي دولت همچنين در پاسخ به اين سوال كه گفته مي‌شود برخي نزديكان رييس‌جمهوري در تركيب دولت دوازدهم فشارهايي به رييس‌جمهوري وارد مي‌كنند و برخي هم به دنبال مطالبات اصلاح‌طلبان هستند، گفت: رييس‌جمهور خود را در برابر ملت ايران مسوول مي‌داند به ويژه با راي چشمگيري كه در 29 ارديبهشت كسب كرده مصمم است كه مطالبات مردم را به نحو شايسته پاسخ دهد. او نيازمند تركيب شايسته‌اي در كابينه است تا به رييس‌جمهوري كمك كنند. با شناختي كه از روحيات رييس‌جمهور دارم ايشان نفوذناپذير هستند و اينكه فشاري از سوي برخي او را از هدف پاسخگويي به مطالبات مردم و بهبود وضعيت اقتصادي كشور كوتاه بيايد، نيست. رييس‌جمهور همه حرف‌ها را خواهد شنيد اما خود شخصا تصميم خواهد گرفت و اگر لازم باشد نظر رهبري را هم خواهد پرسيد. وي تاكيد كرد: ‌مديريت در بخشي از وزارتخانه‌ها سنگين بوده و بايد ديد كه آيا آن فرد تا 4 سال ديگر هم مي‌تواند در اين سمت ادامه دهد؟

شاهديم كه هر صحبت رهبري را مصادره به مطلوب مي‌كردند

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاري در مورد سوءاستفاده‌هاي احتمالي و برداشت‌هاي نادرست از بيانات رهبري انقلاب در خصوص واژه «آتش به اختيار»، كه هم‌اكنون هم عده‌اي از اين جمله عليه دولت استفاده مي‌كنند، اظهار كرد: قطعا ظلم به رهبري نظام است كه عده‌اي از بيانات و رهنمودهاي ايشان در جهت خواسته‌هاي سياسي خود سوءاستفاده كنند. قطعا مقام معظم رهبري ارتقاي فرهنگ جامعه را فقط منوط به دستگاه‌هاي رسمي فرهنگي نمي‌داند. از نظر ايشان همه مسوول هستند و همه بايد در عرصه فرهنگ فعاليت كنند. به ويژه اينكه در فرهنگ دولت سهم و نقش كمتري هم دارد. البته در پرداخت اعتبارات فرهنگي مسوول هستيم اما مجريان فرهنگي فقط دستگاه‌هاي دولتي نيستند. اصلا دستگاه‌ها را كنار بگذاريم. فرهنگ كه دستگاهي اجرا نمي‌شود. فرهنگ بايد با مشاركت همه مردم باشد. بنابراين اين آتش به اختياري را بايد به حساب اينكه هر فردي مسووليت دارد كه نسبت به ارتقاي سطح فرهنگ جامعه تلاش كند، گذاشت.

دولت به اجراي سند 2030 ادامه نخواهد داد تا زماني كه نگراني‌هاي رهبري برطرف شود

سخنگوي دولت وقتي در برابر سوالي در مورد اعتراض رييس قوه قضاييه درباره سند 2030 قرار گرفت، به تفصيل توضيحاتي را در اين خصوص ارايه كرد. او با بيان اينكه ناگزيرم يك بار ديگر فرآيند اين سند كه در واقع چارچوب اجراي فرهنگي است را بيان كنم، گفت: به جز برنامه آموزشي كه در سال 1990 در سازمان ملل مطرح شد يكي از 17 هدفي كه در اين سازمان بين كشورهاي عضو توافق شد تا به عنوان اهداف هزاره آنها را دنبال كنند آموزش فراگير است، كه به عنوان يك بيانيه از سوي يونسكو اعلام شد. ما چون عضو يونسكو بوديم و هستيم، از آنجايي كه احتمال داديم ممكن است تفسير آنها با چارچوب نظام ديني جمهوري اسلامي متفاوت باشد بنابراين يك بيانيه و تفحظ ارايه داديم كه اگر چه عضو اين سازمان هستيم ولي اگر در جزييات اين سند كلمه‌اي با ارزش‌هاي ديني ما مخالف باشد، مطمئن باشيد كه آن را انجام نخواهيم داد. در اين زمينه كسي هم به قوه قضاييه عليه ما شكايت نخواهد كرد كه چرا آن بيانيه را اجرا نكرديد چون ما چيزي امضا نكرده‌ايم. ضمن اينكه اسناد ما مانند سند تحول آموزش و پرورش جامع است و آن بيانيه مادامي قابل قبول است كه در جهت و راستاي سند تحول و جامع علمي جمهوري اسلامي ايران باشد. اگر مدركي دارند كه وزير ما به آنجا رفته و اين سند را به عنوان سند فرادست مي‌خواهد انجام دهد، نشان دهند.

سند 2030 در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در دست بررسي است

نوبخت در ادامه با بيان اينكه دولت براي اينكه چارچوب اين سند را در داخل كشور اجرا كند، كارگروهي تعيين كرد تا اگر جزيياتي وجود داشته باشد كه با فرهنگ ديني ما مخالف است از آن مراقبت شود، تاكيد كرد: آنچه كه در كشور در حال اجرا است، اسناد فرادستي خودمان است و تا مادامي كه در اين چارچوب باشد قابل قبول است. پس هيچ كشور خارجي سياست‌هاي فرهنگي ما را تعيين نمي‌كند. ما يا بايد در آن مجامع شركت نكنيم و اگر هم شركت مي‌كنيم سكوت نكنيم كه سكوت هم نمي‌كنيم. اين موضوع در حال حاضر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح است. البته يك مدت مطرح بوده اما موقتا بنا بر ابلاغي كه دبير اين شورا داشتند كه از دفتر مقام معظم رهبري گفتند اين موضوع از دستور خارج شود، از دستور خارج شد. سخنگوي دولت افزود: اسناد فرادستي ما اسناد كاملي است و لزومي ندارد در زمينه فرهنگ و آموزش از ديگران دستور بگيرد. اما ديگران در دنيا حرف‌هايي را مي‌زنند. تا مادامي كه حرف‌هاي آنها در چارچوب قانوني ما باشد قابل اعتنا است در غير اين‌صورت قابل اجرا نيست. اگر در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به اين نتيجه رسيديم كه هيچ كدام از اين پنج مورد اجرايي نشود، اجرا نخواهد شد. ضمن آنكه براي دولت فرمايشات رهبر معظم انقلاب فصل الخطاب است و هيچگاه كاري نمي‌كنيم كه از هنجارها و چارچوب قانوني فاصله داشته باشد. وي يادآور شد: دولت به مقام معظم رهبري اين اطمينان را مي‌دهد كه متعهد به اسلام، دين و هنجارهاي اجتماعي است. به ويژه در جايي كه رهبري دغدغه داشته باشند به هيچ‌وجه دولت حاضر به ادامه آن نخواهد بود تا زماني كه نگراني‌هاي ايشان برطرف شود.

دولت چه كاري بايد انجام مي‌داد كه انجام نداده است؟

سخنگوي دولت در پاسخ به اينكه سند 2030 باعث شده تا برخي درصدد حمله به دولت برآيند و گفته مي‌شود كه بنا دارند در روز قدس كفن پوش به خيابان‌ها بيايند، رويكرد دولت در اين زمينه چيست؟ گفت: شايد مهم‌ترين موضوع در اين بحث طرح اين سوال است كه دولت چه كاري بايد انجام مي‌داد كه انجام نداده است؟ آيا بايد عضو يونسكو باشيم يا نباشيم؟ سياست نظام عضويت در مجامع بين‌المللي است، آيا بايد منفعل و ساكت باشيم يا وظيفه داريم، بگوييم آن مواردي را كه مجاز هستيم، اجرا خواهيم كرد كه گفتيم. بنابراين آيا بايد اين موضوع را در داخل كشور به قوه قضاييه بدهيم تا دادگاه تشكيل بدهد كه اينچنين نيست و قطعا نظر رييس قوه قضاييه نيز اين نخواهد بود. وي اضافه كرد: بيانيه يونسكو بر روي سايت گذاشته شده و محرمانه و مخفيانه نبوده است و در جلسات از قوه مقننه نيز نماينده براي تطبيق با قوانين حضور داشته است، ضمن اينكه اين سند ربطي به دولت فعلي نداشته و به دولت قبل مربوط مي‌شد كه به آن افتخار هم مي‌كرد. سخنگوي دولت بار ديگر تصريح كرد: دولت چه اقدامي بايد انجام مي‌داده كه نداده و مستوجب چنين عقوبتي است؟ دستگاه‌هاي ذي‌ربط اين سند را بررسي كنند ولي بي‌جهت به دولت دين‌مدار اتهام نزنند، دولت معتقد به اعتقادات و ارزش‌هاي ديني كشور و حقوق شهروندي است. نوبخت همچنين اظهار كرد: در روز انتخابات در جلسه‌اي معنوي حضور داشتم كه فردي از پشت تريبون اين سند را خائنانه توصيف كرد، آيا اين موارد تخريب نيست؟ و اينها تخلفاتي است كه بنا بر فرمايشات رهبرمعظم انقلاب بايد مورد بررسي قرار گيرد. نوبخت در پاسخ به اينكه چه الزامي به تفكيك وزارتخانه‌ها احساس مي‌شود، گفت: در مقطعي گفته شد كه در برنامه پنجم توسعه چند وزارتخانه بايد كم شود و افرادي تصميم‌گيري كردند و اين اقدام صورت گرفت، اينكه كارشناسي بوده يا خير موضوع ديگري است. در چهارسال گذشته با نگاهي به عملكرد اين دستگاه‌ها دولت در عمل چابك نبودن اين وزارتخانه‌ها را ناشي از ادغام آنها دانست و براي كارآمدي بيشتر مديران و ساختار آنها، دولت معتقد است كه با تفكيك وزارتخانه‌ها اقدامات مناسب‌تر خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون