• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3832 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد

ناطق‌نوري در مراسم شب قدر حرم امام خميني (ره) مطرح كرد

به راحتي تهمت‌نزنيم و دروغ‌نگوييم

گروه سياسي

حرم امام خميني(ره) امسال هم به سنت هر سال ميزبان مراسم شب‌هاي قدر است. سال‌هاست كه در شب بيست و يكم كه مصادف با شب شهادت اميرالمومنين علي (ع) نيز هست ناطق نوري سخنراني مراسم را عهده‌دار است و امسال هم اين رسم را به جا آورد. او كه به تازگي از منصب رياست دفتر بازرسي رهبري استعفا داده است در سخنراني خود بيش از هر چيز به مسائل اجتماعي در جامعه پرداخت و گفت: من با روش‌هاي تند در زمينه رعايت حجاب كه جوابي نداده و نمي‌دهد، مخالف هستم؛ چرا كه بايد منطقي و با اخلاق و بر اساس اسلام و سيره پيامبر(ص) و ائمه(ع) در اين زمينه كار كنيم.
 ناطق‌نوري در بخشي از صحبت‌هايش كارگزاران و مديران نظام را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ما مي‌نشينيم و مي‌گوييم وضع جامعه بد است، وضع جامعه خراب است، جامعه كيست؟ جامعه خود ما هستيم اگر ما خوب شويم و درست باشيم جامعه هم خوب و درست مي‌شود. اگر چيزي را نمي‌دانيم و بدون تحقيق آن را مي‌شنويم - كه اين روزها با رشد شبكه‌هاي اجتماعي اين جور چيزها هم بيشتر شده - همين‌طور نقلش نكنيم و به راحتي به ديگران تهمت نزنيم. به طرف مي‌گوييم از كجا فلان كلام را درباره كسي مي‌گويي، مي‌گويد شنيده‌ام. شايد درست نباشد، چرا آن را نقل مي‌كني؟ چرا آبروي مومن را مي‌بري؟ آبروي مومن حرمتش از كعبه بالاتر است.
در اين مراسم، چهره‌هايي چون آيت‌الله محمد موسوي‌بجنوردي، حجج ‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني، سيدعلي خميني،  مجيد انصاري، مرتضي اشراقي، سيدمحمود دعايي، قدرت‌الله عليخاني و مهدي هاشمي‌ رفسنجاني حضور داشتند.
آبروي مومن، حرمتش از كعبه بالاتر است
به گزارش ايسنا، علي‌اكبر ناطق نوري در ابتداي صحبت‌هايش، ضمن تسليت ايام شهادت حضرت علي(ع)، گفت: امشب از سه جهت داراي اهميت است. يكي اينكه شب شهادت بهترين بشر در آفرينش بعد از پيامبر(ص) است و نيز احتمال بسيار داده مي‌شود كه امشب شب قدر هم باشد كه يك ذكر در آن از هزار ماه بهتر و بالاتر است؛ ضمن اينكه اين دو حادثه با شب جمعه كه شب رحمت و مغفرت است، عجين شده است. او افزود: اين يك توفيق است كه نصيب همه مومنان مي‌شود كه معلوم نيست سال آينده هم ادامه داشته باشد و اين نعمت خداوند است كه امشب را زنده بوديم و آن را درك كرديم اما شكر اين نعمت فقط با زبان نيست بلكه شكر هر نعمتي صحيح استفاده كردن از آن نعمت است. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه حفاظت از زبان يكي از نصيحت‌هاي پيامبر (ص) به امت خود بوده است، اظهار كرد: به جان هم انداختن افراد، تهمت زدن، دروغ گفتن و ايجاد شكاف در جامعه همه از زبان است كه شكل مي‌گيرد. ما همه انسان هستيم. علي(ع) هم به مالك مي‌فرمود اگر عضوي از جامعه تحت حاكميت تو مسيحي است قابل احترام است و انسان است، اگر زرتشتي است، قابل احترام است و انسان است. ناطق نوري تاكيد كرد: ما مي‌نشينيم و مي‌گوييم وضع جامعه بد است، وضع جامعه خراب است، جامعه كيست؟ جامعه خود ما هستيم اگر ما خوب شويم و درست باشيم جامعه هم خوب و درست مي‌شود. اگر چيزي را نمي‌دانيم و بدون تحقيق آن را مي‌شنويم - كه اين روزها با رشد شبكه‌هاي اجتماعي اين جور چيزها هم بيشتر شده - همين‌طور نقلش نكنيم و به راحتي به ديگران تهمت نزنيم. به طرف مي‌گوييم از كجا فلان كلام را درباره كسي مي‌گويي، مي‌گويد شنيده‌ام. شايد درست نباشد، چرا آن را نقل مي‌كني؟ چرا آبروي مومن را مي‌بري؟ آبروي مومن حرمتش از كعبه بالاتر است. او با تاكيد بر حديثي از امام علي(ع) مبني بر اينكه قبل از رسيدگي به حساب‌مان در آخرت، خودمان به حسابمان رسيدگي كنيم، گفت: دختران و پسران معزز چرا گونه‌اي حركت و عمل كنيم كه معصيت خدا را انجام دهيم يا ديگران را به گناه بيندازيم؟ چرا قرآن را زير پا بگذاريم؟ اسلام براي زن بالاترين مقام را قائل است. اسلام جايگاهي به زن داده است كه هيچ مكتبي به او نداده است. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: اسلام اگر به زن مي‌گويد خودت را حفظ كن؛ نه اينكه او را تحقير كرده باشد بلكه او را عزت داده است. خانم چرا شما بايد عامل به گناه انداختن ديگران شوي؟ البته من با روش‌هاي تند مخالفم كه جواب نداده و نمي‌دهد؛ بايد منطقي و با اخلاق و بر اساس اسلام و سيره پيامبر(ص) و ائمه (ع) كار كرد.
خاطره‌گويي ناطق‌نوري از جواني‌اش
ناطق نوري با اشاره به خاطره‌اي از دوران جواني خود اظهار كرد: من جوان كه بودم عصر يك روز سرد زمستاني از كرج به سمت تهران مي‌آمدم. دو خانم بي‌حجاب جلوي ماشين من را گرفتند و گفتند ما مي‌دانيم شما روحاني هستي اما ما به كسي جز شما در اين هوا و اين ساعت نتوانستيم اعتماد كنيم كه در نهايت من آن دو خانم بي‌حجاب را سوار كردم و در راه تهران از وجوب حجاب در اسلام با آنان سخن گفتم كه در نهايت گفتند چه كتابي را براي شناخت حجاب به ما معرفي مي‌كنيد كه من هم كتاب مساله حجاب شهيد مطهري را معرفي كردم. او افزود: اين خانم‌ها قلب‌هاي‌شان، قلب‌هاي درستي است و تنها تربيت نادرست بوده است و گرنه، با زبان نرم مي‌شود تغيير ايجاد كرد اما آنان نيز خودشان بايد متوجه باشند كه عامل معصيت ديگران نشوند. اين عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان با بيان اينكه بايد بيدار باشيم و بدانيم از كجا آمده‌ايم و به كجا مي‌رويم، گفت: مي‌شود در خودمان تغيير ايجاد كنيم به شرط آنكه خود را محاسبه كنيم و بناي تحول در خودمان داشته باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون