• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3832 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۷ خرداد

رييس‌جمهور:

چرا ناسزاگويي را انقلابيگري مي‌دانيم؟

گروه سياسي| «لحن‌ دوستانه»؛ تنها خواسته رييس‌جمهور منتخب از اهالي رسانه بود. حسن روحاني كه بناي گله‌گذاري در جمع خبرنگاراني كه ميهمان مراسم افطار او در بيستمين روز از ماه مبارك رمضان بودند را نداشت اما، نتوانست بغض خود از اتفاقاتي كه در تمام مدت كشورداري‌اش بر او و همكارانش در كابينه گذشت را فروبخورد. او در شب شهادت اميرالمومنين علي(ع) به حضرتش متوسل مي‌شود تا با مروري بر اخلاق و منش جوانمردي او از نحوه رفتارش با دشمنان بگويد. از جنگ صفين كه وقتي امام از خيمه‌اش بيرون آمد و ديد كه عده‌اي روبروي به اصطلاح ياران و اصحاب معاويه ناسزا و فحش و سخن ناروا مي‌گويند، گفت و از واكنشش كه در ميان آنان ايستاد و اعلام كرد كه «من دوست ندارم شما فحش دهيد، من اصحابي را نمي‌خواهم كه به دشمنانش فحش دهد». روحاني با مرور اتفاقات جنگ صفين سوالات خود را اينگونه يك به يك مطرح مي‌كند: «آيا اين بيان اميرالمومنين(ع) نيست؟ بيان نهج‌البلاغه نيست؟ مگر ما شيعه اميرالمومنين(ع) نيستيم؟ چرا فحش را افتخار مي‌دانيم؟ چرا ناسزاگويي را انقلابي‌گري مي‌دانيم؟ انقلابي ما اميرالمومنين‌(ع) است، انقلابي ما پيامبر اكرم(ص) و عمارياسر است. اينها انقلابي ما هستند. ما انقلاب كرديم براي اينكه راه پيغمبر(ص) را دنبال كنيم. براي چه انقلاب كرديم؟ ما انقلاب كرديم براي اينكه راه اميرالمومنين(ع) را طي كنيم. اميرالمومنين (ع) مي‌گويد چرا ناسزا مي‌گوييد؟ چرا بد مي‌گوييد؟ ياد بگيريم از اميرالمومنين (ع)؛ با دشمن اينطور حرف بزنيم. در برابر آنهايي كه شمشير كشيدند به رخ اميرالمومنين(ع)، اميرالمومنين(ع) اين‌طور حرف مي‌زند». روحاني كه قدرت رسانه‌ها در تخريب چهره‌ها را يادآور مي‌شود حتي حضرت علي را هم از اين مقوله مستثني ندانسته و عنوان مي‌كند كه تبليغات ناصحيح مي‌تواند چهره اميرالمومنين(ع) و واقعيت اين چهره‌اي را كه سراسرش حق و عدل است، مخدوش سازد. هر جا علي بود، حق بود، اما همين رسانه ناصحيح و همين تبليغات ناصحيح كاري كرد كه مردم روبروي اميرالمومنين (ع) در جمل، صفين و نهروان ايستادند. او با طرح اين سوالات كه «چرا لحن‌مان را اصلاح نمي‌كنيم؟ با چه لحني مي‌خواهيم با دولت، با منطقه و با دنيا صحبت كنيم؟» تاكيد كرد كه با لحن تند، به جايي نمي‌رسيم.
مظلوم‌ترين دولت پس از انقلاب
رييس‌جمهوري با يادآوري شب قدر و با بيان اينكه امشب ديگر شب گله نيست كه از كسي يا از رسانه‌اي گله كنم، به نصايحي چند به رسانه‌ها بسنده كرد. او با به‌كاربردن وصف «مظلوم‌ترين» براي دولت يازدهم تاكيد كرد: زمان انتخابات هم سپري شده و ما در شرايط امروز بيشتر بايد به آينده بنگريم نه به گذشته و به اهداف ملي‌مان نگاه كنيم و نه رقابت‌هاي ديروز. دولت يازدهم روزهايي را سپري كرد و اگر من بگويم دولت يازدهم مظلوم‌ترين دولت لااقل در تاريخ بعد از انقلاب ما بوده، مي‌توانم اگر زمان باشد آن را به اثبات برسانم و خود شما به اين امر كاملاً آگاه هستيد و بهتر از من مي‌توانيد اين مظلوميت را براي ملت ما توصيف كنيد.
طرفدار چه كسي باشيم؟
روحاني با تاكيد بر اينكه دولت چيزي نيست جز نماينده مردم، عنوان كرد: «يكي از اشتباهاتي كه رسانه‌ها بايد تصحيح كنند، اين است كه مي‌گويند اين آقا وكيل‌الدوله است، اين رسانه، رسانه طرفدار دولت است، دولت يعني چه، دولت چه كسي است؟ دولت يعني نماينده مردم و چيز ديگري نيست. هر 4 سال يك‌بار اتفاق مي‌افتد كه همه مردم، براي انتخاب يك نفر از ليست كانديداها، پاي صندوق آرا مي‌روند و ديگر تا 4 سال انتخاباتي در اين عرصه نداريم. ديگر انتخابات نيز كه مربوط به مجلس شوراي اسلامي، شوراهاي اسلامي شهر و روستا و خبرگان رهبري است، حوزه‌اي و استاني است و ما يك انتخابات در سطح كشور و ملي داريم و آن انتخابات رياست‌جمهوري است و كسي هم كه انتخاب مي‌شود مبناي قانون اساسي ما اين است كه او رييس‌جمهور و رييس همه مردم باشد، به تعبير قانون اساسي براي اجراي وظايفي كه خود اين قانون اساسي بر دوش اين فرد و اين منتخب گذاشته است». وي در ادامه افزود: «طرفدار دولت بودن يعني طرفدار مردم بودن، پس طرفدار چه كسي باشيم، آيا طرفدار مردم نباشيم، طرفدار ديگران باشيم؟ مي‌گويند بايد انتقاد كنيم اين حرف، كاملا درست است، اما چند درصد واقعيت را بگوييم و چند درصد هم انتقاد كنيم. اين انتقاد مثل نمك مي‌ماند هر غذايي نمك مي‌خواهد اما آيا بايد همه غذا نمك باشد؟ بعضي از رسانه‌ها از اين اول انتقاد مي‌كنند، انتقاد هم نيست، تخريب است.»
از اول نقد، تا آخر نقد؛ از اول تخريب، تا آخر تخريب؟!
رييس‌جمهوري با طرح اين پرسش كه آيا از اول نقد، تا آخر نقد؛ از اول تخريب، تا آخر تخريب، نكاتي را خطاب به رسانه‌هايي كه عملكرد دولت را مورد تحليل قرار مي‌دهند، عنوان كرد. او گفت: «رسانه‌هايي كه اداي وظيفه كردند، ما از آنها سپاسگزاريم. رسانه‌هايي هم كه به اعتقاد ما مسيرشان دقيق نبوده از آنها خواهش مي‌كنيم كه انتخابات تمام شد، دولت يازدهم هم تمام شد ما مي‌خواهيم وارد دولت دوازدهم شويم؛ با يك فضاي جديد، لحن‌ها را دوستانه و برادرانه كنيم. امشب شب اميرالمومنين(ع) است. اميرالمومنين(ع) آن همه درس‌هايي كه تاريخش به ما مي‌آموزد و كلمات و سخنانش به ما مي‌آموزد كه تبليغات ناصحيح مي‌تواند حتي چهره اميرالمومنين(ع) و واقعيت اين چهره‌اي را كه سراسرش حق و عدل است، مخدوش كند. هر جا علي بود، حق بود، اما همين رسانه ناصحيح و همين تبليغات ناصحيح كاري كرد كه مردم روبروي اميرالمومنين(ع) در جمل، صفين و نهروان ايستادند. اميرالمومنين(ع) در آخرين روزهاي زندگي خود و بعد از آنكه از ياران گذشته‌اش سخن گفت و گفت كجاست عمار و ذوالشّهادتين و كجايند برادران من؟ دست به صورتش گذاشت و دقايقي گريه كرد. اميرالمومنين(ع) شير ميدان نبرد، آن مرد بزرگ تاريخ، در برابر فشاري كه به او آمد، در حضور مردم، در مسجد كوفه گريه كرد. مرحوم رضي مي‌گويد گريه طولاني كرد و بعد راجع به شرايطي كه پيش آمده با مردم سخن گفت. اين به ما نشان مي‌دهد ما رسالت سنگيني را امروز بر دوش داريم. البته مردم در ايام انتخابات به صحنه آمدند. شهروند رسانه شدند، با موبايل‌هايشان به صحنه آمدند و جوان‌ها به صحنه آمدند.
چرا لحن‌مان را اصلاح نمي‌كنيم؟
روحاني با اشاره به اينكه اگر رسانه‌هايي كه در مسير حق حركت مي‌كردند تنها بودند ما در انتخابات موفق نبوديم، اظهار كرد: چرا لحن‌مان را اصلاح نمي‌كنيم؟ با چه لحني مي‌خواهيم با دولت، با منطقه و با دنيا صحبت كنيم؟ با لحن تند، ما به جايي نمي‌رسيم، ولله، بالله، جز اعتدال راه ديگري وجود ندارد. امام هم با اعتدال انقلاب ما را پيروز كرد. اگر امام به مردم مي‌گفت روبروي ارتش برويد بايستيد و بجنگيد با ارتش، تمام كشور هم حمام خون مي‌شد و انقلاب هم پيروز نمي‌شد. امام با اعتدال انقلاب ما را به پيروزي رساند. امام هاضمه‌اي درست كرد براي انقلاب كه هر چيزي را در خودش جذب و هضم كرد. مسير، مسير اعتدال باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون