• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3833 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۸ خرداد

گزارش سايت pk آلمان به مناسبت دهمين سالگرد بازنشستگي علي دايي

۱۰ سال بعد

سايت pk آلمان به مناسبت دهمين سالگرد بازنشستگي علي دايي در گزارشي به تمجيد از اين اسطوره پرداخت. علي دايي اسطوره فوتبال ايران ۱۰ سال پيش از فوتبال خداحافظي كرد. شايد افراد زيادي در فوتبال اروپا او را نشناسند، غير از آلمان كه او توانست براي بايرن مونيخ به ميدان برود ولي علي دايي به سبب عملكردش در بازي‌هاي ملي و ركورد جاودانه ۱۰۹ گل از يادها نخواهد رفت. علي دايي جزو همين دسته است. او توانسته به موفقيت و دستاوردهاي بزرگي در فوتبال دست يابد. او در اواخر دهه شصت ميلادي در ايران به دنيا آمد و از همان سنين كودكي فوتبال را پيش گرفت، با اين حال وقتي در دانشگاه تهران پذيرفته شد، فوتبالش را در كنار تحصيل ادامه‌ داد. او در كشوري فوتبال را پيش گرفت كه ورزش‌هايي همچون كشتي و وزنه‌برداري بيشتر مورد توجه قرار مي‌گرفت. با اين حال دايي خيلي زود در مستطيل سبز توانايي‌هاي خود را نشان داد. فيزيك بدني خوب و فرصت طلبي در جلوي خط دروازه‌ از ويژگي‌هاي بارز دايي بود و به همين خاطر چشم مسوولان تيم تاكسيراني را گرفت. او بعد از مقطع كوتاهي راهي بانك تجارت شد و سپس بعد از درخشش در اين تيم پيراهن پر افتخار پيروزي را بر تن كرد كه بزرگ‌ترين باشگاه در ايران محسوب مي‌شود. او دو بار در پرسپوليس قهرمان ليگ ايران شد و بهترين مهاجم ايران محسوب شد. در آن زمان دايي به تيم‌ ‌ملي فوتبال ايران هم دعوت شد.
 نخستين ايراني در اروپا
دايي در جولاي ۱۹۹۷ به آلمان رفت و پيراهن آرمينيا بيلفلد را به تن كرد. او در ادامه‌ نخستين فوتباليست ايراني شد كه ويزاي بازي در اروپا را به دست آورد. او در بوندسليگا مزه سختي رقابت را چشيد. به ثمر رساندن هفت گل در ۲۶ بازي باعث نشد تا تيمش به دسته پايين‌تر صعود نكند و در ادامه‌ با گل‌هاي اثر بخشش تيم‌ ‌ملي فوتبال ايران را به جام جهاني ۹۸ رساند تا او به بايرن مونيخ برود. دايي در بايرن مونيخ قهرماني در بوندسليگا را تجربه كرد و به فينال ليگ قهرمانان اروپا هم رسيد، اما از روي نيمكت ذخيره‌ها شاهد بازي تيمش بود. در ادامه‌ دايي به هرتابرلين رفت. در ۳۳ سالگي پاهايش سنگين شده بود و بعد از سه فصل كامل به فوتبال آسيا بازگشت.
 بازگشت به آسيا و ركوردشكني
دايي در بازگشت به فوتبال آسيا هر فصل تقريبا ۱۰ گل به ثمر رساند و بازوبند كاپيتاني ايران را بر بازو داشت. او با زدن ۱۰۹ گل در ۱۴۹ بازي ركورد بيشترين گل تيم‌ ‌ملي را به نام خود ثبت كرد. او با استعدادش توانست آسيا را به سلطه خود در بياورد.
دايي در حالي اكنون مربي شده است كه حالا يك جانشين به نام سردار آزمون در تيم‌ ‌ملي فوتبال ايران مي‌بيند. چند سال بعد از علي دايي حالا آزمون توانسته ايران را به جام جهاني برساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون