• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3835 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۳۰ خرداد

اعتراف آل‌اسحاق به ريزش راي اصولگرايان

جريان راست در انتخابات رياست‌جمهوري تلاش كرد تا زير پرچم تشكل تازه تاسيس خود يعني جمنا به نامزدي واحد برسد و به نوعي بازسازي و حركتي تازه را تحت لواي اين تشكل براي خود متصور بود. پس از شكست نامزد جمنا در انتخابات رياست‌جمهوري حالا برخي از چهره‌هاي جناح راست اعتقاد به بازسازي و تغيير و تحولاتي در جمنا دارند. البته اين صداي واحد نيست. خيلي از فعالان سياسي اصولگرا معتقدند كه راي 16 ميليوني رييسي نشان مي‌دهد كه اين تشكل موفق عمل كرده است، اگرچه برنده نبود. به هر حال آنها جمنا را با همين سازماندهي كنوني قبول دارند و به ادامه راهش معتقدند.
يحيي آل‌اسحاق، عضو هيات موسس جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي در گفت‌وگو با خبرآنلاين اما عدم موفقيت و ريزش پايگاه راي اصولگرايي را مي‌پذيرد. اين فعال سياسي اصولگرا معتقد است كه جمنا اساسا براي انتخابات شكل نگرفت و همزماني‌اش با انتخابات بود كه باعث شد در اين حوزه دخالت كند. او همچنين اصرار دارد كه جمنا بايد فراجناحي عمل كند و نيروهاي انقلابي دو جريان سياسي را تحت پوشش خود در بياورد.
‌ آنها كه مي‌گويند جمنا جواب نداد، برآورد زودهنگام دارند. اگر ملاك انتخابات رياست‌جمهوري باشد، چه كسي مي‌گويد جمنا موفق نبود؟ جمنا در مدت كوتاهي كه شكل گرفت توانست مجموعه نيروها را با هم هماهنگ كند و يك راي 16 ميليوني بياورد؛ انتظارش هم بيش از اين نبود. ضمن آنكه جمنا با هدف برنامه‌ريزي براي انتخابات شكل نگرفت چون تشكيلش با ايام انتخابات همزمان شد در اين حوزه نيز دخالت كرد. جمنا يك برنامه بلندمدت دارد و فراحزبي و فراجناحي عمل مي‌كند. در واقع جمنا حزب نيست.
‌ جمنا يك حركتي براي همه نيروهاي انقلاب است يعني به اصولگرايي و اصلاح‌طلبي معتقد نيست.
‌ جمنا يك جرياني براي همه نيروهاي انقلاب با افكار سياسي، احزاب و رنگ‌هاي مختلف است. نيروهاي انقلاب تحت پرچم‌هاي الف و ب نيستند بلكه كساني هستند كه كشور را در مقابل تهديدات بيروني نگه داشتند و مي‌توانند آن را جلو ببرند.
‌ جمنا خود را در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم موفق مي‌داند چون توانست نيروهاي انقلاب را تا 16 ميليون راي به‌طور مقدماتي هماهنگ كند. البته در بحث‌ها و گفتمان‌ها نيز ايرادات و اشكالات زيادي بود كه بايد اصلاح شود. به عبارت ديگر مجموعه جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي بايد گفتماني با ساختار، بيان، رفتار و روحيه جديد را براساس انديشه‌هاي امام و رهنمودهاي رهبرمعظم انقلاب مطرح و با حفظ همه احترام‌ها از پوسته‌هاي جرياني و حزبي به جايي بالاتر فكر كند تا جامعيت همه نيروهاي انقلاب را داشته باشد.
  جمنا با الگوي گفتماني جديد مي‌خواهد جرياني در اختيار همه انقلاب باشد نه يك قسمت از انقلاب؛ حالا كسري‌هايي دارد اين كسري‌ها بايد جبران شود. پس جمنا فقط اصولگرايي يا گروهي خاص نيست بلكه مدافع اصل انقلاب و هماهنگ‌كننده همه انقلابيون با ديدگاه امام، مقام معظم رهبري و قانون اساسي است.
‌ ممكن است اشتباهاتي باشد اما بايد اين اشتباهات را اصلاح كرد. در مجموع آنچه اجرا شد، شخص من مي‌گويم يك سري نقاط مثبت و يك سري نقاط منفي داشت و حالا بايد گفتمان جديدي با شمول و عاميت كامل مطرح شود. جمنا امروز ضرورت جهان و منطقه ما است. ما به دلايل مختلف از خارج تحت حمله هستيم.
‌ جمنا جامعيت خيلي بيشتر لازم دارد بنابراين به گفتمان جديدتر نيازمند است.
‌ جمنا منتقداني دارد. برخي‌ها به غلط جمنا را معارض خود مي‌دانند، برخي احزاب و گروه‌ها بر اين باورند كه جمنا حزب و جرياني مقابل آنهاست اما واقعيت آن است كه هر كسي از ظن خود شد يار من. البته تا اينجاي كار حتما جمنا ايرادات و اشكالاتي دارد.
‌ اتفاقا عده زيادي مي‌گويند جمنا كلا در اختيار سياسيون است در صورتي كه مشكل اصلي كشور اقتصاد محسوب مي‌شود اما اقتصاديون در جمنا ميدان پيدا نكردند. هر چه هست اعم از گفتمان، ساختار و برنامه جمنا بايد اصلاح شود.
‌ آيا آخر بازي با آمار و ارقام و طرح اين نوع استنتاج‌ها مي‌خواهد اين شود كه اصولگراها موفق نبودند؟ موفق نبودند. مي‌خواهد اين شود كه پايگاه راي شان ريزش كرد؟ خوب بله ريزش كرد. ته اين قضيه چه مي‌شود؟ چون خيلي بحث وجود دارد. نوع، شكل، زمان، اتفاقات آن 18 ميليون راي، 24 ميليون راي، 18 ميليون راي و 16 ميليون راي خيلي با هم فرق دارد. يعني يكي دو مولفه نيست.
 ثانيا آنها كه به نامزد جمنا راي ندادند، معنايش آن است كه انقلابي نيستند؟ اين تعبير قشنگي نيست كه گفته شود آن 5/23 ميليون نفري كه به آقاي روحاني راي دادند، غيرانقلابي هستند اين تفكيك‌ها درست نيست. 74 درصدي كه پاي صندوق‌هاي راي حاضر شدند و در انتخابات مشاركت كردند معنايش آن است كه انقلاب و نظام را قبول دارند.
 امروز بايد يك ظرفي درست شود كه از همه ظرفيت‌ها براي حل مشكلات كشور استفاده شود وگرنه فايق آمدن بر مشكلات شدني نيست. آنچه از نيروهاي انقلاب انتظار داريم و دنبال مي‌كنيم آن است كه تهديدها را درك كنند با وجودي كه با هم اختلاف نظر يا از هم گلايه دارند. اين همان جمنا و مجموعه نيروهاي انقلابي است كه ما فكر مي‌كنيم و آرزو داريم كه بشود. حالا فعلا با جمنا اينقدر آمديم جلو، پيش‌تر برويم رويكرد را عوض كنيم تا شامل همه بشود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون