• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3836 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۳۱ خرداد

سخنگوي دولت:

دولت محدوديتي براي تقويت بنيه دفاعي و افزايش توان موشكي كشور قايل نيست

گروه سياسي| ديروز، نشست خبري سخنگوي دولت بيش از هر چيز تحت تاثير حمله موشكي سپاه پاسداران به ديرالزور سوريه بود. با انجام اين عمليات بحث توان موشكي كشور بار ديگر داغ شده و بر سر زبان‌ها افتاده است؛ موضوعي كه بارها دستاويزي براي حمله به دولت توسط مخالفانش قرار گرفت. اكنون به نظر مي‌رسد اين اتفاق بار ديگر فرصتي را پديد آورده تا دولت از خودش در برابر آن اتهام‌ها دفاع كند و شايد از همين رو محمدباقر نوبخت از صحبت‌هاي رييس‌جمهور به عنوان صريح‌ترين نظر دولت در اين خصوص ياد مي‌كند و مي‌گويد: صريح‌ترين نظر دولت در خصوص تقويت بنيه دفاعي و افزايش توانمندي جمهوري اسلامي ايران توسط رييس‌جمهور بيان شد. ايشان با صراحت اعلام كردند كه دولت از همه فعاليت‎هاي موشكي سپاه و نيروهاي مسلح كشورمان پشتيباني كرده و هيچ محدوديتي براي تقويت بنيه دفاعي و افزايش توان موشكي كشور قايل نيست و از هر نوع فعاليتي از جمله فعاليت‌هاي مطالعاتي‌، اجرايي و آزمايش موشكي دفاع مي‌كند. او همچنين در بخش ديگري از صحبت‌هايش مي‌گويد: اگر 29 ارديبهشت نمادي از انسجام ملي است، پاسخي كه نيروهاي مسلح و سپاه عزيز به تروريست‌هاي داعش دادند نمادي از اقتدار ملي است. اين جمله به روشني نشان‌دهنده تعريف مورد نظر دولت از اقتدار است، انسجام و اتحاد داخلي در كنار اقتدار خارجي مي‌تواند اقتدار ملي را به همراه داشته باشد.
تقويت بنيه دفاعي ما در چارچوب بازدارندگي ادامه مي‌يابد
به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت با اشاره به اينكه اقدام سپاه پاسداران نشان داد كه ايران فراتر از امنيت خود به دنبال تامين امنيت منطقه است، اظهار كرد: داعش يك پديده تروريستي است كه امنيت منطقه را مخدوش كرده است. اقدام سپاه نشان داد، جمهوري اسلامي ايران در راه مبارزه با تروريست‌ها همواره امنيت منطقه را در صدر برنامه‌هاي خود دارد. كشورهاي همسايه از اقتدار ملي ايران بايد خرسند باشند و احساس آرامش كنند. او با بيان اينكه بايد قدردان اين فعاليت‌ها باشيم، افزود: در كنار اين اقدام نظامي فعاليت‌هاي امنيتي از سوي سربازان خوشنام، اما گمنام امام زمان (عج) در اين ايام انجام شد و با شناسايي كانون‌هاي وارداتي از اين مجموعه تروريستي و برخورد با آنها اين اقدام نظامي را تكميل كردند. سخنگوي دولت درباره نظر دولت درخصوص ادامه برنامه‌هاي موشكي كشور، ‌خاطرنشان كرد: صريح‌ترين نظر دولت در خصوص تقويت بنيه دفاعي و افزايش توانمندي جمهوري اسلامي ايران توسط رييس‌جمهور بيان شد. ايشان با صراحت اعلام كردند كه دولت از همه فعاليت‎هاي موشكي سپاه و نيروهاي مسلح كشورمان پشتيباني كرده و هيچ محدوديتي براي تقويت بنيه دفاعي و افزايش توان موشكي كشور قايل نيست و از هر نوع فعاليتي از جمله فعاليت‌هاي مطالعاتي‌، اجرايي و آزمايش موشكي دفاع مي‌كند. توان دفاعي ما قابل مذاكره، ‌مماشات و انعطاف با هيچ يك از دولت‌هاي زياده خواه از جمله امريكاي روسياه نيست. امريكا ادعاي حقوق بشر دارد، اما از دولت‌هاي ارتجاعي منطقه از جمله عربستان حمايت مي‌كند. نوبخت تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران هم بايد به منافع و امنيت ملي خود توجه كند كه البته امنيت ملي ما مخل امنيت منطقه و كشورهاي همسايه نيست. فعاليت‌هاي دفاعي و تقويت بنيه دفاعي كشور در چارچوب دكترين دفاعي ما يعني بازدارندگي ادامه مي‌يابد.
برجام محدود‌كننده فعاليت‌هاي دفاعي و موشكي ما نيست
نوبخت درخصوص ادعاي بازداشت سه نظامي ايران توسط گارد دريايي عربستان گفت: اين موضوع براي تعدادي از صيادها اتفاق افتاده و عربستان مدعي است كه آنها وارد مرزهاي اين كشور شده‌اند. اصولا در اينگونه موارد كه ممكن است بر اثر خطاي ناوبري مسير تغيير كند آتش به روي صيادان نمي‌گشايند. او در پاسخ به اين پرسش كه آيا برجام محدود‌كننده برنامه دفاعي كشور است، گفت: برجام محدود‌كننده فعاليت‌هاي دفاعي و موشكي ما نيست، ‌زيرا برجام فقط توافقي در حوزه مسائل هسته‌اي بود. نوبخت همچنين در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا حمله موشكي سپاه به تاييد شوراي عالي امنيت ملي رسيده بود، اظهار كرد: تنبيه و مجازات تروريست‌ها از سوي سپاه بايد انجام مي‌گرفت. اين اقدام يك مسيري دارد كه آنها اين مسير را رعايت مي‌كنند. آنچه بايد در دستور شوراي عالي امنيت قرار بگيرد، به شورا منعكس خواهد شد. آنچه صورت گرفته است در مسير درست، منطقي و طبق روال كشور انجام مي‌شود.
نبايد احساس ناامني در سپرده‌گذاران
ايجاد شود
سخنگوي دولت در مورد وضعيت موسسه مالي ثامن اظهار كرد: بانك مركزي در دولت يازدهم دو تعهد ساماندهي بازار غيرمتشكل پولي و سازمان‌هايي كه فاقد مجوز لازم و كافي هستند و همچنين تقويت نظام بانكي و ادغام بانك‌ها و موسسات را بر عهده گرفته است كه اين تعهدات هم در شوراي عالي امنيت ملي به تصويب رسيده است. البته در راه ادغام موسسات مالي يك مقاومت‌هايي انجام مي‌شود كه آثارش را بر روي سپرده گذاران به جا مي‌گذارد. نوبخت با اشاره به اينكه تحريك سپرده‌گذاران براي جلوگيري از اقدامات بانك مركزي قابل قبول نيست، خاطرنشان كرد: بانك مركزي هم بايد برنامه‌هاي خود در جهت تقويت نظام بانكي و ادغام موسسات مالي را به مردم دقيق اطلاع‌رساني كند. من به همه سپرده گذاران در اين موسسات اطمينان مي‌دهم كه نگران نباشند، زيرا بانك مركزي در جهت استيفاي حقوق آنها اقدام مي‌كند. البته در هيچ كجاي دنيا، هيچ بانكي نمي‌تواند همه پول‌هاي سپرده گذاران را يكجا به همه آنها برگرداند، ‌زيرا اين منابع را در محل‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري مي‌كنند. وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه آيا بانك مركزي برنامه‌اي براي اعلام بانك‌ها يا موسسات در معرض خطر دارد، گفت: وظيفه بانك مركزي اين است كه در جهت رفع مشكلات موسسات اقدام كرده و بايد در اين زمينه هدايت و نظارت داشته باشد. به جاي اينكه بانك مركزي به دلهره عمومي دامن بزند، ‌وظيفه دارد كه مشكل موسسات را حل كند. يكي از راه‌هاي رفع اين مشكل اقدام موسسات مالي است. از سويي رسانه‌ها بايد آرامش را در جامعه ايجاد كنند و نبايد احساس ناامني در سپرده‌گذاران ايجاد شود.
رييس‌جمهور مصمم است به مطالبات مردم پاسخ بگويد
نوبخت در خصوص كابينه دولت دوازدهم و ميزان تغييرات كابينه نسبت به دولت يازدهم نيز تصريح كرد: عددهايي كه در مورد ميزان تغيير كابينه بيان مي‌شود، گمانه‌زني است. رييس‌جمهور مصمم است به مطالبات مردم پاسخ بگويد و تلاش مي‌كند كابينه كارآمد، هماهنگ‌تر، بانشاط‌تر و موثرتر را شكل بدهد. رييس‌جمهور اكنون همه اظهارنظرها را مي‌شنود و نهايتا آنچه را كه خودش در برابر مردم تعهد داده است، انجام مي‌دهد. همانطور هم كه همه دولت‌ها از حمايت رهبري بهره برده‌اند، دولت دوازدهم هم از حمايت‌هاي رهبري استفاده مي‌كند تا به مطالبات مردم پاسخ دهد. در ادامه خبرنگاري به نوبخت گفت كه برخي معتقدند با تحريم‌هاي جديد امريكا بايد از اقتصاد برجام‌زدايي كرد، نظر دولت در اين باره چيست كه نوبخت در جواب، اظهار كرد: قبول كنيم هيات حاكمه امريكا نسبت به برجام موضع منفي دارد. بعد از استقرار اين هيات حاكمه آنها متوجه شدند به تنهايي نمي‌توانند برجام را حذف كنند زيرا پنج كشور بزرگ ديگر هم در اين زمينه صاحب راي هستند، بنابراين مواضع خود را تعديل كردند اما نوع نگاه آنها به برجام تغيير نكرد و هر اقدامي كه توانستند در اين زمينه انجام دادند. او با اشاره به اينكه در داخل كشور هيات نظري بر برجام وجود دارد كه اقدامات طرف مقابل را رصد مي‌كند، گفت: در برجام مكانيزم اعتراض هم در صورتي كه طرف مقابل به تعهدات خود عمل نكند وجود دارد كه تاكنون هيات نظارت گزارشي در اين زمينه نداده است، اما اگر گزارش بدهد كه برجام نقض شده است ما بر اساس ظرفيت خود برجام براي اعتراض استفاده مي‌كنيم. سخنگوي دولت ادامه داد: ما از همان ابتدا بر اساس اطمينان به طرف مقابل برجام را قبول نكرديم. اگر هم‌اكنون برجام اجرا نشود ما متضرر نمي‌شويم زيرا ما به همه دنيا ثابت كرديم فعاليت هسته‌اي ما نظامي نيست و تمام قطعنامه‌هاي شوراي امنيت هم عليه ما لغو شد. اگر اكنون برجام نقض شود جهان امريكا را ناقض تعهدات بين‌المللي و تنش‌آفرين مي‌داند. ما در برجام دست بالا را داشتيم و هيچ نگراني نداريم. ما ضرر نكرديم و پيروز ميدانيم. به مردم كشورمان هم ثابت شد امريكا در عمل به تعهدات اخلاقي و انساني خود چقدر ضعيف است. آنها چهره كاملا نماياني از خشونت و دروغگويي دارند. از طرفي از حقوق بشر صحبت مي‌كنند اما از طرفي تامين‌كننده تسليحات عربستان هستند تا آن تسليحات بر سر مردم يمن ريخته شود. سخنگوي دولت در پاسخ به اين پرسش كه آيا رويه‌ها و برنامه‌هاي اقتصادي دولت دوازدهم نسبت به دولت يازدهم تغيير مي‌كند و آيا قرار است معاونت اقتصادي در دولت دوازدهم تشكيل شود؟ اظهار كرد: مباحث اقتصادي كلان در دولت يازدهم در هيچ يك از وزارتخانه‌ها به تنهايي اتخاذ نمي‌شد بلكه اين مسائل در ستاد اقتصادي دولت با حضور رييس‌جمهور به تصويب مي‌رسيد. در مورد تشكيل معاونت اقتصادي نمي‌دانم چه كسي اين صحبت را كرده زيرا هر كس ممكن است اظهارنظري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون