• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3837 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱ تير

خبر كوتاه

كاخ ثابت پاسال بالاخره ثبت ملي شد

روز گذشته پس از چند سال كشمكش بين ميراث فرهنگي، شهرداري و بنياد مستضعفان و مالك جديد بناي ارزشمند شمال تهران، كاخ ثابت‌پاسال در فهرست ميراث ملي ثبت شد. زهرا احمدي پور، رييس سازمان ميراث فرهنگي سرانجام مراتب ثبت ملي «خانه ثابت (معروف به كاخ ثابت‌پاسال) » را در نامه‌اي به استاندار تهران ابلاغ كرد. بزرگ‌ترين و گران‌ترين خانه تهران در دهه چهل، كه نشانه‌هايي از معماري مدرن دوران خود را هنوز هم به زيبايي حفظ كرده است، مدت‌ها محل چالش دستگاه‌هاي مختلف بود. در چند ماه گذشته، هر كدام از متوليان امور شهر و ميراث فرهنگي سرنوشتي براي اين بناي كم نظير تهران متصور مي‌شدند و تصورات و شايد هم تفاهمات‌شان با مالك بنا مي‌شد تيتر جنجالي رسانه‌ها، يك روز رييس شوراي شهر تهران خبر از تبديل شد. ورساي تهران به مسجد را مي‌داد و روزي ديگر مدير ميراث فرهنگي تهران از نقشه تبديل شدنش به هتل مي‌گفت و روزي ديگر مديران ميراث فرهنگي از تلاش‌شان براي ثبت ملي و حفظ بنا براي رسانه‌ها مي‌گفتند. شوراي عالي معماري و شهر‌سازي هم به نوبه خود وارد ميدان شد و پيروز حناچي دبير اين شورا در نامه‌اي خطاب به شهردار تهران هرگونه عمليات اجرايي در اين بنا را ممنوع اعلام كرد. از سويي ديگر نمايندگان شوراي شهر در روزهاي پاياني فعاليت‌شان در بهشت ساكت نماندند، تندگويان چند روز بعد از اظهارنظر چمران به رسانه‌ها گفت: «بانك آينده بنا را به شركت زير مجموعه ستاد اجرايي فرمان امام فروخته و آنها طرح ساخت مسجد رابه شورا آورده‌اند. بارها از سازمان ميراث‌فرهنگي درخواست كرده‌ايم در مورد ارزشمند بودن اين بنا دو خط نامه بنويسيد اما اين كار را نكرده است. از نظر مقررات شهرسازي ساخت و ساز در اين ملك بلامانع است مگراينكه سازمان ميراث‌فرهنگي اين خانه را واجد ارزش بنامد.» و چند ساعتي نگذشته بود كه محمد حسن طالبيان جوابيه‌اي به اين اظهارات نماينده شوراي شهر در رسانه‌ها منتشر كرد: «مواضع سازمان در مورد كاخ ثابت‌پاسال كاملا روشن است و فرآيند قانوني ثبت ملي اين بنا در جريان است. براساس مذاكرات با مالك قرار شده كه اين بنا به عنوان «مكان اقامتي‌فرهنگي خانه ثابت‌پاسال» حفظ شود.»
تا چند هفته پيش هيچ كارشناس و مسوولي به نمايندگي از ميراث فرهنگي اجازه ورود به اين بناي ارزشمند با معماري فاخر را نداشت. تا اينكه بعد از تعدد اظهارنظرها در اين زمينه و ورود مستقيم و جدي دستگاه‌هاي متولي بعد از سال‌ها به موضوع اين بنا، درها به روي تعدادي از كارشناسان ميراث فرهنگي باز شد و ابعاد ديگري از بناي مرموز و خبرساز خيابان جردن تهران در قاب تصوير جا گرفت. حالا با ديدن معماري داخلي بنا بيش از پيش مي‌شد بر ارزش معماري بنا صحه گذاشت و انتظار ثبت اين اثر را در فهرست ميراث ملي و حفظ آن را داشت. حالا با ثبت نام اين بنا در فهرست آثار ملي شايد بشود تا حدي خيال آسوده بود كه اين بناي ارزشمند تخريب نمي‌شود و از سويي هم به نمايندگان جديد شوراي شهر و تعامل‌شان با ميراث فرهنگي اميدوار بود و انتظار شنيدن خبرهاي اميدوار‌كننده‌اي را از كاخ ورساي تهران داشت.


سازمان نظام پزشكي بدترين اداره  براي تردد معلولان

اعتماد|  اعضاي ستاد هماهنگي و پيگيري مناسب‌سازي كشور در بررسي خود از وضعيت نهادهاي دولتي و عمومي كشور گزارش دادند كه ادارات استان يزد داراي بهترين وضعيت و استان تهران داراي بدترين وضعيت مناسب‌سازي براي معلولان است  . به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست اعضاي اين ستاد كه با حضور رييس و معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور، رييس دبيرخانه اين ستاد، دبير شوراي سلامت سازمان صدا و سيما، نماينده ميراث فرهنگي و گردشگري، نماينده شوراي عالي استان‌ها و نماينده بنياد شهيد برگزار شد، گزارش ارزيابي مناسب‌سازي محيط براي معلولان و جانبازان از 1200ساختمان دولتي در 31 استان كشور ارايه شد.  در اين گزارش 1200 ساختمان اداري در 13 آيتم از جمله ارزيابي مناسب‌سازي سرويس‌هاي بهداشتي، توقفگاه‌ها و پاركينگ‌ها، سطح‌هاي شيب‌دار، مسير عبور و مرو و راهرو‌ها، راه پله‌ها و آسانسور‌ها، سالن‌هاي اجتماعات، سيستم اطلاع‌رساني، ميزان اهتمام دستگاه‌ها در دريافت بودجه و اختصاص بودجه به امر مناسب‌سازي، ارايه تسهيلات به افراد براي استفاده از سامانه‌هاي الكترونيكي، ميزان اجراي ضوابط مناسب‌سازي در ساخت و ساز و ميزان ضوابط مناسب‌سازي در اعطاي مجوز به دستگاه‌هاي خصوصي از سوي سازمان‌ها مورد ارزيابي قرار گرفت كه براساس اين ارزيابي، استان يزد با 60درصد، بهترين وضعيت و استان تهران با 24درصد بدترين وضعيت را داراست. همچنين در بين سازمان‌هاي دولتي ارزيابي شده، سازمان بهزيستي، بنياد شهيد و شركت گاز بهترين شرايط و سازمان نظام پزشكي و صدا و سيما بدترين وضعيت را در مناسب‌سازي محيط براي تردد معلولان دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون