• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3844 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۲ تير

آملي لاريجاني:

استقلال قاضي و استقلال دستگاه قضايي به نفع همه نظام است

در ادامه اين مراسم نوبت به ميزبان همايش مي‌رسد. آيت‌الله آملي‌لاريجاني رييس قوه قضاييه كه پس از شنيدن اظهارات حسن روحاني و علي لاريجاني، پشت تريبون مي‌رود، سخنان خود را با تبيين اصل 156 قانون اساسي آغاز مي‌كند. اصلي كه در آن به استقلال دستگاه قضا و وظايف اين قوه اشاره شده است، مورد تاكيد آملي لاريجاني قرار مي‌گيرد تا او آن را مهم‌ترين اصل قانون اساسي عنوان كند و بگويد: قوه قضاييه قوه‌اي مستقل است كه پشتيبان حقوق فردي و اجتماعي و مسوول تحقق بخشيدن به عدالت است و عهده‌دار وظايفي است. رييس دستگاه قضا در ادامه به اصل 57 قانون اساسي، يعني اصل مربوط به تفكيك قوا اشاره كرد و گفت: قواي حاكم در جمهوري اسلامي ايران عبارتند از قوه مجريه، قوه مقننه و قوه قضاييه كه زيرنظر ولايت مطلقه فقيه اعمال مي‌گردد. اين قوا مستقل از يكديگر هستند. وي با بيان اينكه استقلال دستگاه قضايي و قضات يكي از دغدغه‌هاي مهم متفكران دنياست، افزود: ايجاد تعادل بين اين استقلال و آزادي بيان منتقدين و همچنين اختيارات مجلس و قوه مجريه بحث عميقي است كه بسياري از افرادي كه در بحث استقلال قضايي و حقوق اساسي كار كرده‌اند، اين بحث را تشريح كرده‌اند. آيت‌الله آملي لاريجاني با بيان اينكه استقلال قاضي و استقلال دستگاه قضايي به نفع همه نظام است و بايد ارج نهاده شود، اظهار كرد: استقلال دستگاه قضايي حتي در مواقعي كه قوه مجريه طرف حكم قضايي است، به نفع اين قوه نيز است و به نفع قوه مقننه نيز هست.
انتقاد رييس دستگاه قضا از برخي رسانه‌ها
آيت‌الله آملي لاريجاني در ادامه به انتقاد از وضعيت برخي رسانه‌ها در كشور و برخي سخنان كه در مجلس گفته مي‌شود، پرداخت. او اظهار كرد: گاهي به عنوان انتقاد مطالبي مطرح مي‌شود كه در عمل زير سوال بردن استقلال دستگاه قضايي است و انتقاد محسوب نمي‌شود. اينكه در رسانه‌هاي جمعي بخواهند به دستگاه قضايي فشار وارد كنند كه يك طرف را داشته باشد، مخالف استقلال دستگاه قضايي است. در قانون اساسي تصريح مي‌شود قوه قضاييه براي حل و فصل دعاوي است و در كتب فقهي تحت عنوان «فصل الخصومة» آمده است؛ ما الان مي‌بينيم به بهانه نقادي كردن آراي قضات يا دستگاه قضايي تحت فشار قرار مي‌گيرد؛ يك آقايي بلند مي‌شود بعد از حكم يك پرونده مي‌گويد كه چنين حكمي در تاريخ سه هزار ساله ايران صادر نشده است؛ اين توهين به قوه قضاييه و همچنين مخالف استقلال دستگاه قضايي است. رييس قوه قضاييه ادامه داد: ما نمي‌خواهيم ديوار بكشيم و نمي‌خواهيم دور قوه قضاييه حصار بكشيم و قضات دستگاه قضايي را مصون نمي‌دانيم؛ اما فصل الخصومة بودن، ماهيت كار قضايي است و نبايد حكم دادگاه را كه رافع تخاصم است، زير سوال ببريم.
بايد در نحوه سخن گفتن و اقدامات خود دقت كافي كنيم
رييس قوه قضاييه در ادامه با تاكيد بر اينكه مسوولان نظام بايد همدل و هماهنگ باشند و دشمني‌ها را تشخيص دهند، تصريح كرد: اگر سپاه كه باعث اقتدار نظام است و در طول هشت سال جنگ مجاهدت كرده و در اين 37 سال سينه سپر كرده، مورد هجمه دشمن قرار مي‌گيرد، بايد در داخل از آن حمايت شود. وي گفت: وقتي دولت‌هاي غربي هجمه مي‌كنند كه بايد سپاه ايران را ببريم در ليست تروريستي و وقتي كه دشمن تا اين حد وقاحت دارد، در درون نظام بايد همه همدل باشند. سپاه قدس افتخار نظام است. من از سردار رشيد «سردار سليماني» نام مي‌برم؛ چون دشمن عليه او اقدام مي‌كند و مي‌گويد كه چرا اين فرد به سوريه و عراق سفر مي‌كند. يك سردار نظام دعوت مي‌شود به كشور همسايه؛ شما چه كاره هستيد كه از هزاران كيلومتر آن طرف‌تر نظر مي‌دهيد و مي‌گوييد كه چرا سردار سليماني به عراق يا سوريه سفر كرده است؟ لذا وقتي دشمن تا اين حد جلو آمده است و عليه شوراي نگهبان و سپاه پاسداران و غيره هجمه مي‌كند، بايد در نحوه سخن گفتن و اقدامات خود دقت كافي كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون