• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

عددنوشت

كسري مسكن در ايران
آمار تعداد مسكن در برابر تعداد خانوار نشان مي‌دهد كشور هنوز با كسري 39/1 ميليون مسكن در بخش تقاضاي مصرفي مواجه است. بر اساس سرشماري سال ۱۳۹۵، موجودي مسكن كل كشور (بدون احتساب واحدهاي مسكوني خالي) بيش از 8/22 ميليون واحد مسكوني و تعداد خانوار 19/24 ميليون واحد است. همچنين تراكم خانوار در واحد مسكوني حدود 05/1 است. در حالي كه تعداد خانه‌هاي خالي با بيش از ۵۵ درصد رشد از 66/1 ميليون واحد در سال ۱۳۹۰ به 58/2 ميليون واحد در سال ۱۳۹۵ افزايش يافته است. با وجود بيش از 5/2 ميليون واحد مسكوني خالي در كشور حدود ۳۰ درصد از جمعيت شهري كشور در بافت‌هاي فرسوده و سكونتگاه‌هاي غيررسمي زندگي مي‌كنند و از دارا نبودن مسكن مناسب، ايمن و بهداشتي رنج مي‌برند. همچنين در حالي كه بخشي از اقشار جامعه در مسكن‌هاي لوكس و با متراژ بالا زندگي مي‌كنند و نيز بخش قابل توجهي از واحدهاي مسكوني گران‌قيمت، فاقد متقاضي است، تقاضا براي مسكن كوچك و ارزان قيمت بالا بوده و اقشار كم‌درآمد از تامين مسكن حداقلي عاجز هستند.

تهراني‌هايي كه زير ۵۰ هزار تومان پول برق مي‌دهند
مديرعامل شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ گفت: در تهران ۸۰ درصد مشتركان در هر دو ماه زير ۵۰ هزار تومان پول برق مي‌دهند و اين در شرايطي است كه با اوج گرما اگر هر مشترك ۱۰ درصد صرفه‌‌جويي نداشته باشد، احتمال خاموشي در پايتخت وجود دارد. حسين صبوري با بيان اينكه خاموشي‌هاي اخير به هيچ عنوان ناشي از كمبود توليد نبوده است، اظهار كرد: وجود خاموشي‌هاي پي‌درپي در پايتخت تنها به دليل مشكلات فني بوده و بايد گفت كه وضعيت شبكه نسبت به سال گذشته بيشتر است. در تهران لزوم مديريت مصرف ۴۰۰ مگاوات وجود دارد و لازم است كه مشتركان ۱۰ درصد صرفه‌جويي داشته باشند تا دچار خاموشي نشويم. وي در خصوص اقدامات صورت گرفته براي گذر از پيك، ادامه داد: از نيمه دوم هر سال يعني از شهريورماه سال قبل كل شبكه بررسي و نقاط بحراني مشخص مي‌شود كه امسال نيز مانند هر سال اين كار انجام شده، اما بايد به اين مساله توجه كرد كه سالانه بيش از پنج درصد رشد مصرف در شبكه صورت مي‌گيرد كه با اضافه كردن اين پنج درصد به ظرفيت توليد، انتقال و توزيع كشور شش ميليارد هزينه دارد كه اين كار مقرون به صرفه نيست.

 صادرات آب معدني
دبير انجمن توليدكنندگان آب‌هاي معدني و آشاميدني آخرين وضعيت توليد و صادرات آب بسته‌بندي را تشريح و اعلام كرد كه قيمت آب بسته‌بندي (آشاميدني و معدني) ۱۰ تا ۱۵ درصد افزايش يافته است. پيمان فروهر، با اشاره به آخرين وضعيت صادرات و واردات آب بسته بندي، اظهار كرد: در سال گذشته يك ميليون و ۷۰۰ هزار دلار آب بسته‌بندي از ايران صادر شده و عمده كشورهاي مدنظر به عنوان بازار هدف شامل عراق، افغانستان و تركمنستان بوده است. وي در مورد مشكلات موجود در حوزه صادرات آب بسته‌‌بندي اظهار كرد: آب بسته‌بندي به دليل سنگيني محصول و حجم زياد، هزينه حمل و نقل بالايي از كارخانه تا بازار هدف را شامل مي‌شود و به همين دليل براي رقابت‌پذيري در بازار هدف با مشكلات بسياري همراه است.

افزايش ترانزيت
مديركل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري از افزايش ۱۲ درصدي آمار ترانزيت در سه ماهه ابتدايي سال جاري خبر داد. محمدجواد عطرچيان اظهار كرد: در طول دو سال گذشته با وجود برنامه‌ريزي‌هاي گسترده‌اي كه صورت گرفته بود، امكان بالا بردن آمار ترانزيت به دليل ركودي كه در اين حوزه شكل گرفته بود، وجود نداشت اما خوشبختانه در سواحل ابتدايي سال ۹۶ اين روند تغيير كرده و به سمت آمارهاي مثبت بازگشته است. وي ادامه داد: از اين رو در سه ماهه ابتدايي امسال دو ميليون و ۳۰۹ هزار تن كالا از مرزهاي زميني و آبي ايران ترانزيت شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون