• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

چهره‌ها- خبرها

برلين؛ چين ، روسيه و ايران را به جاسوسي از خود متهم كرد!

برلين؛ ايران، چين و روسيه را به فعاليت‌هاي جاسوسي عليه خود متهم كرده است. در گزارش سالانه دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسي آلمان (BfV)، چين، ايران و روسيه به عنوان اصلي‌ترين كشورهايي هستند كه هدف اتهام قرار گرفته‌اند  وعليه آلمان جاسوسي مي‌كنند. با اين حال در اين گزارش به نام شماري از كشورهاي غربي هم به عنوان كشورهايي كه در فعاليت‌هاي جاسوسي مشابه دست داشته‌اند، اشاره شده‌ است. آلمان مدعي است كه دستورالعمل‌هاي سياسي در اين كشورها باعث شده تا تمركز بر چنين فعاليت‌هايي داشته باشند بنابراين گزارش، سرويس امنيتي روسيه تمركز فعاليت خود را بر روابط ميان بروكسل و آنكارا، مسائل مربوط به دوران پس از برگزيت، تحولات اوكراين و مواضع اروپا در زمينه اقدامات ضد تروريسم مسكو در سوريه قرار داده است. اين گزارش ادعا مي‌كند ايران عمده فعاليت‌هاي خود را در راستاي جنبش‌هاي مخالفان، گروه‌هاي هواداران اسراييل و مسائلي كه به موضوع هسته‌اي ارتباط دارند قرار داده است. تمركز چين هم بر مسائل سياسي و سازمان‌هاي فرامليتي مانند اتحاديه اروپا و مسائلي مانند صنعت، پژوهش و فناوري و نيروهاي امنيتي بوده است.


واشنگتن صراحتا از تعهد به توافق هسته‌اي سخن بگويد
در حالي كه مواضع ضدايراني دولت دونالد ترامپ ادامه دارد، پايگاه هيل نزديك به كنگره امريكا در مطلبي به قلم دو تحليلگر تاكيد كرده كه واشنگتن بايد درس‌هاي جنگ تحميلي صدام عليه ايران را به خاطر بسپارد. در اين گزارش آمده: چهاردهم جولاي امسال توافق هسته‌اي با ايران، دو ساله خواهد شد؛ اين سالگرد در زماني رخ مي‌دهد كه امريكا در حال بازنگري سياست خود در قبال ايران است كه در آن موضوع توافق هسته‌اي، يك ستون كليدي است و دولت امريكا يك بار ديگر در حال قرار دادن گزينه تغيير رژيم روي ميز است. دولت ترامپ در انجام دادن چنين اقدامي بايد از جنگ ايران-عراق كه يكي از تحولات تعيين‌كننده در تاريخ معاصر ايران است، درس بگيرد. در مناسبت ديگري كه در سوم جولاي سال 1988 رخ داد يك كشتي نيروي دريايي امريكا  يك هواپيماي مسافربري ايراني را ساقط كرد و همه 290 سرنشين آن را كشت. ايران با توجه به حس انزوا و بي‌اعتمادي از نظام و سيستم بين‌المللي به رهبري امريكا از جنگ با اين اعتقاد و عقيده بيرون آمد كه به غير از خودش به كس ديگري نمي‌تواند اتكا كند. اين پايگاه ادعا كرد: در كل دوره جنگ، ايران در خريد سلاح و به‌روزرساني تجهيزات قديمي خودش مشكل داشت در نتيجه، در ميانه جنگ بود كه تهران شروع به توليد و توسعه موشك بالستيك و برنامه‌هاي هسته‌اي كرد؛ برنامه‌هايي كه امروزه توجه بسيار زياد امريكا را به خود جلب مي‌كند. براي واشنگتن توافق هسته‌اي فرصتي براي محدود و تحت كنترل در آوردن برنامه هسته‌اي ايران بود و همچنين مسير را براي مذاكرات آتي درباره ديگر ابعاد اقدامات اين كشور هموار كرد. براي تهران اما توافق هسته‌اي راهي براي برچيدن خطر جنگ، عادي‌سازي دوباره وضعيت و جايگاهش در جامعه بين‌المللي و باز كردن اقتصادش (به روي جهان خارج) بود. با اين حال، اظهارات تند و متغير دولت ترامپ و ناكامي او در اعلام اين موضوع كه توافق هسته‌اي قرار نيست لغو شود، تنها سبب تقويت درس‌هايي است كه ايران از جنگ عراق آموخت و همچنين ايران را قانع كرده كه امريكا به اين كشور اجازه رسيدن به اهدافش را نخواهد داد. در حالي كه توافق هسته‌اي در آستانه دوسالگي است،‌ لازم است امريكا صراحتا درباره تعهدش به توافق صحبت كند و هنگامي كه اعتماد بين‌المللي نسبت به امريكا رو به كاهش است اين كار به واشنگتن توانايي تقويت جايگاه و اعتبارش را خواهد داد.


وليعهد شدن بن سلمان آرزوي اسراييل بود
«دان شابيرو» سفير سابق امريكا در تل‌آويو با اشاره به تحولات اخير در عربستان اعلام كرد انتخاب محمد بن سلمان به عنوان وليعهد فرصت بي‌سابقه‌اي را فرا روي اسراييل باز مي‌كند تا جايگاه منطقه‌اي خود را بهبود ببخشد و با چالش‌هاي راهبردي و امنيتي‌اش مقابله كند. وي تاكيد كرد: محمد بن سلمان معتقد است كه اسراييل و عربستان منافع و تهديدات مشتركي با هم دارند؛ اين امر فرصت‌هاي زيادي براي اسراييل در دوره حكومت وي به وجود مي‌آورد. شابيرو گفت: نفرت بن سلمان از فعاليت‌ها و تحركات اسلام سني به ويژه اخوان‌المسلمين و تلاش وي براي مقابله با ايران، الگوي مشخصي از همپيماني‌هاي منطقه‌اي را براي او تعيين مي‌كند. به اين معنا كه وي تمايل زيادي براي داشتن مناسبات قوي با محمد بن زايد حاكم امارات و عبدالفتاح السيسي رييس‌جمهوري مصر دارد و اين تمايل ممكن است به تشكيل محوري از ائتلاف امريكا، كشورهاي عربي سني و اسراييل منجر شود .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون