• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

سخنگوي نيروي انتظامي: خودرو حريم خصوصي نيست

اعتماد| «اماكني كه بدون تجسس در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرند از جمله وسايل نقليه، مشمول حريم خصوصي نبايد باشد و طبيعتا رعايت هنجارها و الزامات قانوني مي‌بايست درون آن رعايت شود.» روز گذشته سخنگوي نيروي انتظامي در هفدهمين نشست خبري خود اعلام كرد كه حريم داخل خودرو حريم خصوصي نيست و پس از آن در مورد موضوع استفاده از شيشه‌هاي دودي و رعايت حجاب توضيحاتي داد.
سعيد منتظر المهدي با بيان اينكه بنا بر مصوبات هيات وزيران استفاده از شيشه دودي به نحوي كه راننده و سرنشين داخل آن مشخص نباشند، ممنوع است و لاجرم پليس در مواجهه با آن بايد اعمال قانون كند، گفت: «رانندگان بايد براي استفاده از برچسب‌هاي دودي آن را به گونه‌اي انتخاب كنند كه امكان رويت داخل خودرو از فاصله سه متري مهيا باشد. البته رعايت اين قانون هم در ديد راننده تاثير بسزايي دارد و هم از منظر امنيتي مورد نظر پليس است.»
صحبت‌هاي سخنگوي ناجا در حالي مطرح شده است كه برخي مراجع عظام تقليد از جمله آيت‌الله مكارم شيرازي، آيت‌الله نوري همداني و مرحوم آيت‌الله موسوي اردبيلي در پاسخ به استفتاهايي، داخل خودرو را حريم خصوصي اعلام كرده‌اند.
 معاون اجتماعي ناجا در ادامه به قوانين جاري از جمله تبصره ماده 5 از قانون حمايت از آمرين به معروف و ناهين از منكر مصوب سال 94 اشاره كرد و گفت هنجارها بايد در داخل خودرو رعايت شوند چون خودرو مصداق حريم خصوصي نيست. يكي از اين هنجارها كه او در موردش توضيحاتي داد، موضوع حجاب بود: «در نظر داشته باشيم كه سنگ بناي زيست مسالمت‌آميز توام با آرامش ذهني و رواني، رعايت هنجارها در جامعه است و در تمام دنيا هنجارهاي آن كشور توسط مردم رعايت مي‌شود. حجاب هنجاري است كه در جامعه ما پذيرفته شده و مبتني بر قوانين حاكم بر نظام مقدس جمهوري اسلامي نيز هست كه پاسبانان آن خود مردم هستند و در راستاي نظارت و قضاوت اجتماعي تحقق پيدا مي‌كند.» او در مورد تذكر اخلاقي در جامعه هم صحبت كرد: «تذكر لساني، انساني و احساسي توسط خود مردم بسيار كارآمد است؛ همكاران من در بخش‌هايي از نيروي انتظامي موظفند جهت رعايت حقوق شهروندي و ايجاد امنيت اجتماعي در ابعاد جاني، مالي، ناموسي، اخلاقي و البته احساس امنيت در سپر رواني جامعه در مواجهه با هرگونه هنجارشكني مداخله كنند.»
منتظرالمهدي براي توضيح در مورد ميزان جدي بودن تهديدات داعش با ذكر مثال پاسخ داد: «طبيعتا وقتي ويروسي وارد بدن انسان مي‌شود عكس‌العمل بدن با حالت عادي فرق دارد. سلول‌هاي مدافع به سرعت بسيج مي‌شوند و با ويروس‌ها درگير و آن را از پاي در مي‌آورند و در واقع پادزهري قوي توليد مي‌شود كه در مواجهه با آن ويروس برخورد لازم مي‌كنند. در واقع مقداري استرس براي بدن و جامعه بد نيست. ميزان كم‌استرس، آمادگي را افزايش مي‌دهد، هماهنگي‌ها را افزون مي‌كند و در صورت تهديد سريعا عمل مي‌كند.
 البته بايد توجه داشت كه ميزان اين استرس نبايد زياد شود زيرا افزايش آن موجب فرسودگي و استهلاك مي‌شود.» او همچنين در مورد امنيت مرزهاي كشور سخن گفت و وقتي حرف از مرز به ميان آمد به موضوع كولبران اشاره كرد: «در پايانه‌هاي مرزي، محله‌هايي براي تردد كولبران براي ارتزاق خانواده توسط وزارت كشور ايجاد شده كه اين كولبران مي‌توانند براساس ضوابط تردد كنند. البته اين اماكن و معبرها تحت نظارت پليس است. واقعيت امر اين است كه هيچ تضميني وجود ندارد افرادي كه قصد ورود از مبادي غيررسمي به دور از ديد مرزبانان به كشور را دارند قصد اقدامات تروريستي نداشته باشند و اين تشخيص امكان‌پذير نيست و پليس ناگزير به مداخله است. اساسا پليس بر سر امنيت مردم مماشات نمي‌كند و در واقع مردم اين كوتاهي را بر ما نخواهند بخشيد.»
او در پايان جلسه ديروز به بحث سربازي پرداخت. به گفته سخنگوي ناجا، ثبت‌نام در خصوص پرداخت جريمه سربازي براي مشموليني كه هشت سال از غيبت سربازي‌شان مي‌گذرد همچنان ادامه دارد: «از ابتداي سال ۹۶ تا به حال حدود ۱۷ هزار نفر مبادرت به ثبت‌نام كرده‌اند كه مراحل صدور كارت براي آنها در حال انجام است. غايبين سربازي تا شهريور ماه فرصت دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون