• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3846 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۱۴ تير

وزير ارشاد در جلسه علني مجلس گفت

آزادي بيان و امنيت شغلي مطبوعات تامين است

سيد رضا صالحي اميري روز گذشته براي پاسخ به سوالات مجلسي‌ها در صحن بهارستان حاضر شد. سوال اصلي نمايندگان در خصوص صدور مجوز نشريات بود. حسينعلي حاجي دليگاني نماينده مردم شاهين شهر در مجلس سوالات اصلي را مطرح كرد و از علت تعلل در صدور مجوز براي نشريات متقاضي پرسيد و از معطل ماندن ۱۵۶۰ تقاضاي صدور نشريه تا ۱۴ فروردين‌ماه با استناد به آمار اعلام شده در پايگاه رسمي وزارت ارشاد گفت و اعلام كرد: «در آذرماه سال گذشته كه اين سوال مطرح شد حدود ۶۰۰ نشريه متقاضي در صف بودند كه در بهمن ماه ۹۵ به ۱۲۰۰ تقاضا رسيد و در حال حاضر ۱۵۶۰ نفر متقاضي هستند.» وزير ارشاد در پاسخ به اين نماينده گفت: «در چهار سال گذشته كارنامه قابل دفاعي داشتيم و معتقديم بهترين دوره پس از انقلاب در زمينه حمايت از رسانه‌ها، چهار سال گذشته بوده است. در دولت يازدهم ۱۵ اقدام در اين حوزه انجام شده كه از جمله آنها كاهش سرعت صدور مجوز از سه سال به شش ماه و الكترونيكي شدن تمام مكانيزم‌هاي مجوزدهي بوده است. از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون ۱۳هزار مجوز قانوني براي نشريات صادر شده كه ۶۸۰۰ مورد از آنها مربوط به چهارسال اخير بوده است، يكسري خلأهاي قانوني هم وجود دارد كه بايد در نظام جامع رسانه‌ها حل شود. در اين دولت سرعت صدور مجوز براي نشريات از سه سال به شش ماه كاهش يافته است.» صالحي اميري همچنين گفت: «امسال تا مرز يكصد ميليارد تومان از نشريات حمايت خواهد شد و از اين به بعد هيچ مجوزي براي نشريات دولتي و بخش عمومي مانند شهرداري‌ها صادر نمي‌شود و يارانه آنها نيز قطع خواهد شد تا به بخش خصوصي فرصت رشد داده شود. در اين دولت ۲ هزار و ۵۰۰ سايت مجوز گرفته‌اند، در حالي كه قبل از اين دولت ۲۰۰ سايت فعال بوده است.»
نماينده مردم شاهين شهر در مجلس با بيان اينكه انگيزه خواني متقاضيان نشريه برخلاف قانون است، گفت: بهانه وزارت ارشاد براي كندي بررسي تقاضاها اين است كه اعضاي هيات نظارت بر مطبوعات فرصت ندارند، در حالي كه قانون مهلت سه‌ماهه را قيد كرده است.» حاجي دليگاني با بيان اينكه تخلف مديران در اين زمينه باعث بيكاري هزاران نفر از اصحاب قلم شده، عنوان كرد: حقي از متقاضيان ضايع شده كه بايد پاسخگو باشند.
صرف نظر از مساله آزادي بيان، مديران متخلف وزارت ارشاد موجب بيكاري هزاران نفر از صاحبان قلم و اصحاب رسانه شده‌اند و اكنون بنا به اظهارات آقاي صالحي اميري مي‌گويند كه اعضاي هيات نظارت تصميم گرفتند صدور مجوز را متوقف كنند چون به مصلحت نيست. وزير ارشاد پاسخ اين سوالات نماينده شاهين شهر را اينگونه داد: «هم آزادي بيان و هم امنيت شغلي مطبوعات تامين است و ما نيز ضمن اينكه قايل به پاسداشت آزادي بيان هستيم، اما مرزهايي را كه قانون تعيين كرده بايد رعايت كنيم.» در نهايت پس از طرح موضوعات در خصوص صدور مجوز نشريات نماينده پرسش‌كننده اعلام كرد كه از پاسخ‌هاي وزير قانع نشده است، به همين دليل سوال به راي نمايندگان گذاشته شد و نمايندگان با ۱۱۸ راي موافق، ۵۱ راي مخالف و ۶ راي ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماينده حاضر در جلسه از پاسخ‌هاي وزير قانع شدند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون