• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3847 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۵ تير

سيدفريد موسوي، نماينده تهران در نطق پيش‌از دستور هشدار داد

بيم بحران در مسائل اقتصادي و اجتماعي

عضو كميسيون اقتصادي مجلس، گفت: دولت بايد شجاعت لازم مبني بر به كارگيري جوانان نخبه و متخصص و همراه و همسو با سياست‌هاي خود در كابينه و لايه مديريتي كشور را داشته باشد. به گزارش خانه ملت، سيد فريد موسوي در نشست علني چهارشنبه مجلس شوراي اسلامي، در نطق ميان دستور خود گفت: به نيكي ياد مي‌كنم از شهداي گرانقدر اين سرزمين و نيز از مرشد و پير مرادشان، خميني كبير و درودي نثار همه ايثارگران و تلاشگران آزادي و آبادي اين سرزمين مي‌كنم. نماينده مردم تهران، در مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه چندي پيش ايرانيان خالق حماسه‌اي ديگر شدند، افزود: مردم در انتخابات بار ديگر روح مردمسالاري نظام جمهوري اسلامي را به نمايش جهانيان درآوردند، روحي كه در منطقه آشوب‌خيز خاورميانه عامل ثبات، اقتدار و همبستگي ملي ايرانيان است.
امنيت كشور مساله‌اي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت
 موسوي ضمن محكوم كردن اقدام انسان ستيز تروريستي تهران، براي شهداي اين حادثه علو درجات را آرزو كرد و ادامه داد: بي‌دليل نيست كه دشمنان اين كشور و آناني كه در قرن 21 هنوز با تفكر قبيله‌اي و سيستم پادشاهي حكمراني كرده و مردم‌سالاري بي‌نظير ايران در منطقه را عليه امنيت ايلاتي خود قلمداد مي‌كنند، براي صدمه زدن به اقتدار ايران، نماد مردمسالاري كشور يعني مجلس شوراي اسلامي را هدف قرار دادند. وي با بيان اينكه امنيت كشور مساله‌اي نيست كه بتوان به سادگي از كنار آن گذشت، يادآور شد: همه ايرانيان فارغ از علايق و گرايش‌هاي سياسي، يد واحد در برابر دشمنان امنيت اين سرزمين هستند و از حافظان و پاسداران امنيت كشور حمايت مي‌كنند.
بيم بحران در مسائل اقتصادي و اجتماعي كشور
موسوي افزود: ذكر اين نكته ضروري بوده كه اگر مردان غيور و گمنام اين كشور با شهادت و ايثارگري از ابتداي انقلاب تاكنون ثبات و پايه امنيتي كشور را تامين كرده‌اند بر ما بوده كه در راستاي تامين امنيت جامع و پايدار براي تحقق ساير جنبه‌هاي امنيت اعم از اقتصادي، اجتماعي و شغلي به جد اهتمام ورزيم. وي با اشاره به مهم‌ترين مسائل اقتصادي و اجتماعي كشور ادامه داد: اگر امروز با دقت و با تمام وجود به مسائل اقتصادي و اجتماعي توجه نشود، بيم آن مي‌رود كه در آينده‌اي نه چندان دور ناخواسته شاهد شرايط بحراني‌ براي كشور بوده و امنيت پايدار با چالش مواجه شود.
وضعيت جاري صنعت بانكي مانعي عظيم در توسعه محسوب مي‌شود
موسوي با بيان اينكه وضعيت جاري صنعت بانكي همچنان مانعي عظيم در توسعه محسوب شده و تنگناهاي اعتباري آن توان تامين مالي رشد اقتصادي مطلوب را سلب كرده است، اظهار كرد: انباشته شدن دارايي‌ها و تسهيلات معوقه و غيرجاري، انجماد دارايي‌ها، زيان‌هاي انباشته در صورت‌هاي مالي، عدم تطبيق سودهاي شناسايي شده با واقعيت‌ها، نرخ‌هاي سود نامتعارف و نامتجانس با واقعيت اقتصادي كشور، توسعه بي‌تناسب شعب و عدم خدمت‌رساني به مصارف اعتباري مشتريان خرد و كم‌درآمد از جمله مشكلات سيستم بانكي است. وي با اشاره به مشكلاتي چون تحميل هزينه بالا به بخش توليد از طريق نرخ سود و كارمزد بالا افزود: جولان موسسات اعتباري اعم از فاقد نظارت‌ها و متخلف‌ها، ضعف ديرينه نهاد نظارتي شبكه بانكي و عدم توان آن براي كنترل نظام بانكي، سرمايه‌گذاري بانك‌ها در شركت‌هاي تابعه، دور زدن مقررات نرخ سود از طريق صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري بازار سرمايه و ده‌ها درد و معضل كوچك و بزرگ ديگر از ديگر مشكلات بوده كه با كمال تاسف هزينه تعلل در رفع مشكلات مورد اشاره بر مردم تحميل شده و به عناوين مختلف مردم تاوان بي‌تدبيري‌ها و تعلل ما در رفع مسائل مزبور را پرداخت مي‌كنند.
دولت بايد شجاعت خروج از ركود و رونق اقتصادي را داشته باشد
موسوي با بيان اينكه وضعيت معيشت مردم نيز معضل بزرگ ديگري است كه بنيان‌هاي جامعه را در معرض خطر قرار داده است، ادامه داد: دولت بايد شجاعت خروج از ركود و رونق اقتصادي را داشته باشد و البته بداند كه در اين مسير حمايت مجلس و مردم را در كنار خود خواهد داشت. وي با اشاره به اينكه از مهم‌ترين معضلات اجتماعي كشور فقدان نگاه استراتژيك به مساله جوانان است، تصريح كرد: جوانان در هر كشوري به عنوان سرمايه انساني و ظرفيت توسعه محسوب مي‌شوند، اما متاسفانه در كشور بحران اشتغال و ازدواج در ميان جوانان به يك معضل اجتماعي بدل شده است.
درصد قابل‌توجهي از جمعيت فعال كشور بيكار هستند
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با اشاره به اينكه درصد قابل توجهي از جمعيت فعال كشور بيكار هستند، در حالي كه مي‌توان، از توان و انرژي نسل جوان در توسعه و بهبود آينده كشور استفاده كرد، افزود: هر چند همه دستگاه‌هاي حاكميتي و دولتي در اين امر سهيم هستند، اما اميدواريم با احياي سازمان ملي جوانان اقدامات مهم و كارآمد در خصوص ارايه پاسخ‌هاي اثربخش به چالش‌هاي مبتلا به اين قشر جامعه صورت پذيرد. وي با تاكيد بر لزوم اعتماد به جوانان، ادامه داد: اين تنها مساله جوانان نيست، در حالي كه در بسياري از كشورها شاهد شناوري مديريت نسلي هستيم و جوانان تا رده نخست‌وزيري حضور مي‌يابند، اما ما بعد از حدود چهار دهه از انقلاب كماكان شاهد اين هستيم كه همان نسل اول تكيه بر مسندهاي مديريتي كشور دارد و علاقه خدمت به كشور چنان است كه نه در توانمندسازي جوانان همت به خرج داده‌ايم و نه حاضر هستيم كه عرصه را به جوانان واگذار كنيم.
 

برخي كه با سعي و خطا مدير و ژنرال نام گرفتند، بر عدم تجربه جوانان خرده مي‌گيرند
 موسوي با اشاره به اينكه برخي با سعي و خطا مديريت كرده و مدير و ژنرال نام گرفتند امروز بر عدم تجربه جوانان خرده مي‌گيرند، يادآور شد: سوال اين است آيا اصولا عرصه‌اي براي جوانان گشوده‌ايد كه آنان صاحب تجربه شوند؟ وقت آن رسيده كه به جوانان اعتماد كرد، چراكه تعلل بيش از اين نه جايز بوده و نه شايسته اين كشور و نه با فرآيند توسعه ملي همخواني دارد.
وي افزود: شايد براي بسياري هنوز دست كشيدن از مسووليت‌ها و خدمت كردن‌ها سخت است اما اگر خواهان توسعه و پيشرفت كشور هستيم بايد حضور نسل جوان در عرصه مديريتي كشور
 را بپذيريم.
دولت بايد شجاعت لازم در به كارگيري جوانان نخبه را در لايه مديريتي كشور داشته باشد
نماينده مردم تهران در مجلس دهم، ادامه داد: دولت در اين زمينه وظيفه سنگيني دارد، چراكه جامعه جوان و حامي دولت به حق منتظر اقدامات جدي در ورود جوانان به عرصه مديريتي كشور هستند. وي تصريح كرد: دولت بايد شجاعت لازم مبني بر به كارگيري جوانان نخبه و متخصص و همراه و همسو با سياست‌هاي خود در لايه مديريتي كشور را داشته باشد و با اقدامات عملي نشان دهد كه بر آنچه با جوانان عهد كرده، پايبند است.
دغدغه جوانان، وضعيت دانشگاه‌ها است
موسوي با اشاره به اينكه از ديگر خواستگاه‌ها و دغدغه جوانان، وضعيت دانشگاه‌ها است، افزود: تاكيد بر توسعه كمي و اهميت بيش از حد به معيارهاي هزينه‌اي جز پولي ساختن آموزش عالي و افت وضعيت علمي دستاورد ديگري ندارد. كار به جايي رسيده كه امروز متاسفانه شاهد آن هستيم كه طبقه محروم به دليل هزينه‌هاي بالاي تحصيل، آنچه كه از سبد خانواده خود حذف مي‌كنند، تحصيل و آموزش است. وي ادامه داد: تناسب‌سازي اصولي اين موضوع از طريق افزايش سهم دوره‌هاي تحصيلي رايگان در دانشگاه‌هاي دولتي كشور و توجه به معيارهاي كيفي مي‌تواند كارگشا باشد، وگرنه طي دهه‌هاي آتي شاهد افزايش بي‌سوادي و كم دانشي در جامعه خواهيم بود.
 شرط اساسي براي عبور از بحران‌ها و ابرچالش‌هاي اقتصادي و اجتماعي ايران، وفاق ملي است
اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينكه قطعا براي كشوري كه در منطقه سرآمد مردمسالاري ديني است، پوياسازي محيط دانشگاه‌ها چه از نظر علمي و چه از نظر محيط گفتماني بسيار حايز اهميت است، يادآور شد: فراهم‌سازي محيطي شاداب و گفتمان محور براي دانشجويان و تشكل‌هاي مختلف دانشجويي ضرورتي انكارناپذير است تا فرآيند ضروري و حياتي گفتمان‌سازي از دوران دانشجويي نهادينه شود. وي با اشاره به اينكه شرط اساسي براي عبور از بحران‌ها و ابرچالش‌هاي اقتصادي و اجتماعي ايران، وفاق ملي است، افزود: براي پيمودن راه توسعه پايدار، درك مشترك همه جريان‌هاي فكري و اجتماعي از ضرورت وفاق ملي و طي كردن مسير توسعه بسيار حياتي است و در اين راستا جريان‌هاي اصلي كشور بايد ضمن دوري از مسائل فرعي و حاشيه‌اي بر مسائل اصلي كشور تمركز كنند تا با عزم و وفاق ملي قادر به تدوين يك گفتمان مشترك توسعه گرا باشيم.
نقش دولت در توسعه كشور و نهادينه كردن گفتمان توسعه‌گرا بسيار پر اهميت است
موسوي با تاكيد بر اينكه قطعا نقش دولت در توسعه كشور و نهادينه كردن گفتمان توسعه گرا بسيار پر اهميت است، ادامه داد: عمل به اين نقش مهم، بدون اصلاحات گسترده در دستگاه‌هاي دولتي ميسر نيست و لازم است در وهله اول موجبات تعالي، بالندگي و پويايي دستگاه‌هاي اداري فراهم آيد و نخستين گام در اين‌باره معرفي كابينه‌اي كارآمد و پويا است.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس، با بيان اينكه مجلس شوراي اسلامي در پيشبرد مسير توسعه همواره كنار دولت بوده و مسير را براي حصول اهداف هموار مي‌كند، تصريح كرد: علاوه بر سلامت مالي، سياسي و تخصص‌گرايي، شرايط سني اعضاي هيات دولت نيز بايد چنان باشد كه وزرا شجاعت لازم براي تحول و بالندگي سازماني را دارا باشند و قادر باشند با نشاط و بهره‌برداري از روش‌هاي نوين علمي و مديريتي و به‌صورت برنامه‌محور وزارتخانه متبوع خود را سرآمد سازند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون