• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3847 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۵ تير

گفت‌وگوي «اعتماد» با مهاجراني سرمربي سابق تيم‌ملي فوتبال

تاثيرات مثبت جباري در تركيب استقلال

مهدي روزخوش

 ليگ شانزدهم با فراز و نشيب‌هاي فراوان به پايان رسيد و در نهايت سرخ‌پوشان تهران با سرمربي‌گري برانكو ايوانكوويچ جام قهرماني را بالاي سر بردند. سال‌ها قهرمان ليگ ايران درست در لحظات پاياني بازي آخر مشخص مي‌شد اما امسال پرسپوليس سه هفته مانده به پايان ليگ جشن قهرماني‌اش را در ورزشگاه آزادي گرفت تا نشان دهد در ليگ ايران هم مي‌شود با اقتدار و همين طور اختلاف نسبت به ساير تيم‌ها قهرمان شد. با پايان فصل شانزدهم فوتبال ايران فصل نقل و انتقالات هم آغاز شده و اين روزها، روزهاي داغي را پشت سر مي‌گذارد. استقلال و پرسپوليس كه رقابت نزديكي با هم داشتند، تقريبا تيم‌هاي خود را بسته‌اند و منتظر شروع ليگ هستند. در اين ميان شايد داغ‌ترين خبر نقل و انتقالات چند روز اخير بازگشت مجتبي جباري به جمع آبي‌پوشان تهراني باشد. او كه سال‌ها براي استقلال بازي كرده بود، مدتي به قطر رفت تا فوتبالش را در اين كشور ادامه دهد اما در نهايت با كش و قوس‌هاي فراوان دوباره به جمع شاگردان منصوريان اضافه شد تا استقلال را به روزهاي اوجش بازگردانند. البته بازگشت او حواشي زيادي هم به همراه داشت. عده زيادي از پوشيدن پيراهن آبي توسط مجتبي جباري خوشحال هستند و سر از پا نمي‌شناسند اما عده ديگر بر اين باورند ميانگين سني استقلال بالاتر رفته و شايد همين موضوع در طول فصل صدمات زيادي را به اين تيم وارد كند. براي بررسي بيشتر اين موضوع و نقل و انتقالات پيش فصل و شرايط ليگ ايران در فصل شانزدهم، با حشمت مهاجراني هم‌كلام شديم تا از زبان پيشكسوت فوتبال ايران وضعيت اين روزهاي ليگ را بررسي كنيم.

 

ليگ شانزدهم را چطور ارزيابي مي‌كنيد و به نظر شما اين ليگ چه كاستي‌ها و چه نقاط قوتي داشت؟

ليگ جذاب و تماشايي را شاهد بوديم. با وجود اينكه در ابتداي فصل استقلال نتيجه نمي‌گرفت، اما ديديم با گذشت زمان، روند نتيجه‌گيري اين تيم تغيير كرد تا اينكه در انتهاي فصل توانست به رتبه دوم دست پيدا كند. البته پرسپوليس هم بازي‌هاي بسيار تماشاگرپسندي را به نمايش گذاشت و در طول فصل شاهد بوديم كه هواداران زيادي را به ورزشگاه كشانده است. شايد همه اين مسائل باعث جذابيت بيشتر ليگ ايران شده بود. البته برخي از تيم‌ها بودجه كمتري را صرف كردند و نتوانستند به رتبه‌هاي بالاي جدول بيايند و بعضي ديگر هزينه‌هاي زيادي را انجام دادند و در پايان فصل به رتبه بهتري دست پيدا كردند. قاعدتا باشگاهي كه 10 ميليارد در طول يك فصل هزينه مي‌كند، نمي‌تواند با يك باشگاه كه براي يك فصل 25 ميليارد بودجه تعيين مي‌كند، رقابت داشته باشد. در ليگ ايران هميشه 6-5 تيم هستند كه در گردونه رقابت حضور دارند و هميشه در صدر جدول هستند. شايد گاهي اوقات تيمي مثل استقلال خوزستان بيايد و قهرمان شود اما به طور كلي اين 6-5 تيم در ليگ در صدر جدول هستند.

چرا فكر مي‌كنيد ليگ ايران معطوف به 6-5 تيم است؟

من نمي‌گويم ليگ ايران معطوف به 6-5 تيم است بلكه مي‌گويم اين تيم‌ها هزينه‌هاي بيشتري نسبت به ساير تيم‌ها انجام مي‌دهند و قاعدتا مي‌توانند دستاورد بهتري داشته باشند. وقتي پول ندارم 10 بازيكن خوب در اختيار بگيرم، قاعدتا هم نمي‌توانم انتظار داشته باشم كه تيمم به مقام اول يا دوم برسد. اين مساله هم ما را از هدف خودمان دور مي‌كند. به اعتقاد من باشگاه‌هايي كه بودجه اقتصادي قوي ندارند بايد تلاش كنند تا منابع مالي بيشتري براي خودشان تهيه كنند و بتوانند به گردونه رقابت بيايند. اگر اين اتفاق روي بدهد، مطمئنا شاهد ليگ بهتر و جذاب‌تري خواهيم بود.

سال‌ها شاهد اين بوديم كه قهرمان ليگ ايران در روزهاي پاياني مشخص مي‌شد اما امسال پرسپوليس سه هفته مانده به پايان رقابت‌ها جشن قهرماني گرفت. ارزيابي شما از اين مساله چيست؟

پرسپوليس تمام فاكتورها را براي قهرماني در اين فصل داشت. اين تيم گلزن، دروازه‌بان خوب، بازيكن بازي‌ساز، مربي بادانش و همين طور حمايت‌هاي مالي را به طور كامل در اختيار داشت و در طول بازي‌ها هم شاهد بوديم كه بازي‌هاي جذاب و تماشايي را به نمايش مي‌گذاشت. امسال هم قول مي‌دهم پرسپوليس روند سال گذشته را ادامه مي‌دهد چون مربيان اين تيم بر مبناي نقاط ضعف تيم‌شان بازيكن جذب كرده‌اند و سعي داشتند با اين كار نقاط ضعف فصل گذشته را بپوشانند و عملكرد بهتري داشته باشند. به همين خاطر مي‌گويم پرسپوليس سال آينده از اين هم بهتر مي‌شود.

عده‌اي معتقدند جذب مجتبي جباري براي استقلال خوب نيست زيرا ميانگين سني اين تيم را بالا مي‌برد، شما با اين موضوع موافقيد؟

جباري بازيكن بسيار تاثيرگذاري است. او زماني كه از ليگ ايران رفت بازي‌هاي بسيار خوبي را در قطر به نمايش گذاشت و الان هم، بازگشته مطمئنا مي‌تواند تاثيرات مثبتي در تيم داشته باشد. منصوريان با شناخت كاملي اين بازيكن را برگردانده. استقلال هم امسال نفرات بسيار خوبي را جذب كرده است. شما به پژمان منتظري و داريوش شجاعيان نگاه كنيد كه بازيكنان ملي‌پوش محسوب مي‌شود و هر باشگاهي آرزوي داشتن آنها را دارد. مطمئنا امسال با اتكا به بازيكنان جوان و البته باتجربه‌اش مي‌تواند روند خوبي داشته باشد و نتايج فوق‌العاده‌اي بگيرد. منصوريان هم مربي بادانش و باتجربه‌اي است كه از تاكتيك‌هاي متنوعي در تيمش استفاده مي‌كند.

پرسپوليس مي‌تواند در برابر الاهلي عربستان به پيروزي برسد و به جمع 4 تيم برتر آسيا صعود كند؟

چرا اين اتفاق رخ ندهد؟ پرسپوليس بهترين نفرات را در اختيار دارد و مي‌تواند يك افتخار بزرگ براي ايران به دست بياورد. البته فراموش نكنيد الاهلي تيم بسيار قدرتمندي است. آنها هزينه‌هاي هنگفتي براي تقويت تيم‌شان انجام مي‌دهند كه اين موضوع كار را براي شاگردان برانكو سخت خواهد كرد. اما با غيرتي كه در بازيكنان ايراني وجوددارد مطمئنا مي‌توانند الاهلي عربستان را شكست دهند و به جمع 4 تيم برتر آسيا برسند. من براي پرسپوليس در آسيا آرزوي موفقيت مي‌كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون