• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3175 -
  • ۱۳۹۳ شنبه ۱۸ بهمن

سبك كردن بار تنهايي از دوش‌هاي‌مان

سميرا برادري٭


تهيه‌كنندگي اسم و مدعاي بزرگي است، نيازمند سال‌ها كسب تجربه و باريكه راه يافتن از مسير هزار خم سازمان‌ها و نهادها و رابطه‌ها، حالا بعد از تمام اين سال‌ها دلبستگي به سينمايي كه در آن بزرگ شده‌ام، بالغ شده‌ام، عاشق شده‌ام و زندگي كرده‌ام، بر آنم كه قدم موثرتري بردارم.
گفته‌ام و يادآور مي‌شوم سينماي مستقل همواره دغدغه من است. چرا كه اصالتي كه در بيشتر فيلم‌هاي مستقل نمايان است، به آن فرصت كشف رابطه‌اي جديد ميان متن سينمايي و مخاطب را مي‌دهد و اينچنين آزادانه انديشيدن و بي‌پروا خيال را پرواز دادن كه خاصيت اين سينماست، مرا مشتاق آن مي‌كند. بيشترين آموخته هايم را از خدمت به فيلمسازان نو انديش، مستقل و جوان دارم.
 در چنين شرايطي كه فيلم مستقل با چالش تهيه‌كننده و سرمايه مواجه است، تهيه‌كنندگاني اندك شمار هستند كه حمايت‌شان را از اين سينما و به خصوص از فيلمسازان تجربه گرا و فيلمسازان فيلم اول دريغ نكرده‌اند. روح‌الله برادري از آن جمله است و من اين خوش اقبالي را داشته‌ام كه استاد و بزرگواري چون پدرم، همراهم بوده است.
و چه بسيارخوشحالم شروع اين راه با فيلم بهتاش صناعي‌ها و فيلمنامه او و مريم مقدم بود، احتمالي دشوار و لذت بخش كه نام پيشنهادي و درخور يك دوست بود، احتمال باران اسيدي، فيلمي كه نمايش بي‌واسطه روابط شكوهمند انساني بين آدم‌هايي است كه بي‌چشمداشت و بي‌عقده چندي از روزگار را بر هم آسان مي‌كنند و بار سنگين تنهايي را در كشاكش پر هياهوي زندگي مدرن شهري بر شانه‌هاي يكديگر سبك مي‌كنند. انسان‌هايي كه چون همگان غم دارند كه به گفته بزرگي «انسان بدون اندوه تنها سايه‌اي از انسان است » اما از دل مرارت‌ها و مشقات دوستي و ازسرخوردگي فقدان دوستي‌هاي درست و عميق راهي انساني برمي‌گزينند. انسان‌هايي كه‌ اي كاش ما باشيم.
روايت اين فيلم همانند داستان و آدم‌هايش ساده و بي‌ادعاست. شمس لنگرودي، مريم مقدم و پوريا رحيمي چنان واقعي و خودماني نقش‌ها را جان مي‌بخشند كه شخصيت‌ها را هرچه آشناتر و نزديك‌تر با مخاطب مي‌سازد.
ايرج رامين فر و كامبوزيا پرتوي با نگاه سخاوتمندانه و حضوردلگرم‌كننده شان به خلاقيت اثر ياري رساندند و محمدرضا جهان‌پناه جهان داستان را درمسير نگاه كارگردان، شاعرانه به تصوير كشيد و ديگر كسان‌مان در اين فيلم يك به يك همدلي نثار اين اثر كردند. حالا اين گروه مفتخر است به فيلمي كه با بودجه محدود سرمايه‌گذاران آن به بار نشسته است، گرچه اين محدوديت‌ها به لطف دقت و حساسيت بهتاش به ارزش‌هاي هنري آن خدشه وارد نكرده است، ليك سرمايه اين فيلم نيروي انساني آن بود و بس.
٭تهيه‌كننده فيلم سينمايي «احتمال بارش باران اسيدي»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون