احياي راه ابريشم از دريا ميگذرد
محمد سعيدي
رييس هيات مديره كشتيراني
دير زماني است كه راه ابريشم به عنوان يكي از مهمترين مسيرهاي مواصلاتي جهان كه البته قدمتي تاريخي دارد، اهميت خود را بار ديگر بازيافته است. بازيابي اهميت اين مسير تجاري زماني مهم شد كه چين به عنوان غول اقتصادي براي ارسال توليدات خود به اروپا نيازمند يافتن مسيري كوتاه در عين سرعت بود، لذا راه ابريشم كه در گذشته شرق دور را به اروپا متصل ميكرد بار ديگر بر صدر نشست.
اين مسير در گذشته اصولا منحصر به زمين نبوده و در طول ساليان نيز اين انگاره سنتي تغيير يافته و اساس بهرهوري باعث شد يك زنجيره حمل و نقل براي احياي روزآمد اين مسير مدنظر باشد كه مهمترين عنصر آن حمل و نقل دريايي است. اينكه امروزه طرف چين درصدد احياي اين مسير از طريق حمل و نقل ريلي است با دو اشكال روبهرو است؛ اول آنكه اين مسير همواره شكلدهنده پيوند سياسي، فرهنگي، اقتصادي بوده به طريق اولي پيونددهنده تمدنهاي متفاوت و اصولا از اين رهگذر چون چينيها در گذشته نيز سهم كمي در استفاده از حمل و نقل دريايي اين مسير داشتهاند اهميت اين عنصر را در احياي مسير راه ابريشم تخفيف دادهاند. دوم آنكه شروع ساخت اين جاده در گذشته براي ارسال ادويه از شرق به غرب عالم بوده كه اين امر نيز از مسير دريا حادث شده است و حال اگر با شرايط و تحول تجارت امروز قياس و بهينهسازي تجارت و حمل و نقل نيز لحاظ شود بايد اشاره داشت كه همچنان صرفه حمل دريايي بر زميني و ريلي غالب است. براي مثال در بهترين و بهينهترين شرايط تعداد ۲۴۰۰ تياييو كانتينر با تكنولوژي موجود از طريق ريلي ميتواند از خاور دور به اروپا حمل شود و اين درحالي است كه حجم حمل و نقل كانتينري از طريق دريا در همين مسير طبق دادههاي موسسه كلاركسون در سال ۲۰۱۶ ميلادي، ۲۳ ميليون و۵۰۰ هزار تياييو بوده است كه اين عدد صرف نظر از ميزان جابهجايي كالاي فله و شيميايي است. لذا آنچه هويداست مزيت حمل و نقل دريايي چه در حجم و چه در قيمت و سرعت بهينهتر و اقتصاديتر است. آنچه به نظر ميرسد در شرايط فعلي و روند رو به رشد اقتصاد بايسته توجه است، استفاده بهينه از ابزارآلات و مسيرهاي حمل است كه براساس آنچه گفته شد ميتوان عنوان داشت كه احياي راه ابريشم از دريا ميگذرد.