• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

مقبره‌الشعرا پروژه‌اي نا تمام

از مقبره‌الشعراي تبريز به عنوان پروژه‌اي به قدمت يك تاريخ ياد مي‌كنند. جايي در كوي سرخاب كه آرامگاه بيش از 400 شاعر و اديب است. هر چند بزرگان شعر و ادب مثل خاقاني، قطران تبريزي، همام تبريزي و صدها شاعر و اديب ديگر در خاك سرخاب آرام گرفته‌اند ولي باز هم قرعه روزگار طوري رقم خورده كه مقبره‌الشعرا را با نام استاد شهريار مي‌شناسند.
در اوايل دهه 50 كه طرح غلامرضا فرزان ‌مهر، معمار نام آشناي ايراني در مسابقه معماري براي ساخت مقبره‌الشعرا برنده شد، وعده ساخت يك پرديس فرهنگي مهم به عنوان پاتوقي براي اهالي فرهنگ تبريز نيز داده شد. طرحي كه با وجود گذشت نزديك به پنج دهه همچنان عقيم مانده و اداره فرهنگ و ارشاد آذربايجان شرقي از نبود بودجه براي تكميل آن سخن مي‌گويد و نهادهاي ديگر هم در سكوت از كنار آن عبور مي‌كنند. در تمام اين چند دهه اخير مقبره‌الشعرا با 15 هزار متر مربع زيربنا مثل طفلي ناتني در گوشه‌اي از شهر رها شده و گاه پشت حصارهاي آهني پنهان شده و گاه تپه‌هاي خاك و شن در جاي جاي بنا ديده مي‌شود. طي يك برهه زماني پيش از انقلاب نماد‌سازي و ايجاد بناهاي يادبود در كشور رواج يافته و به اوج رسيد كه طي آن برج آزادي، حافظيه شيراز، آرامگاه نادر، آرامگاه خيام، بوعلي‌سينا و... احداث شدند و برخي از آنها در سال‌هاي پس از انقلاب نيز پيگيري شدند كه مقبره‌الشعرا نيز در اين زمره قرار داشت. اين بناها با هدف معرفي و اغناي فرهنگي مردمان هر شهر احداث شد و اين درحالي است كه در تبريز و آذربايجان كه همواره پيشتاز در امور فرهنگي بوده مقبره‌الشعرا در اين بين مغفول واقع شده و در رديف تاريخي‌ترين پروژه اين ديار قرار گرفته است.
تمامي بناهاي مشابه مقبره‌الشعرا در ديگر شهرهاي كشور محلي براي فعاليت‌هاي فرهنگي همچون برگزاري جلسات شعرخواني، كنسرت‌هاي سنتي ايراني و عرفاني، كارگاه‌هاي ادبي و... و تجميع دوستداران اهل علم و ادب شده اما تبريز همچنان در راه‌اندازي چنين فضايي در مقبره‌الشعرا كه مكاني براي معرفي پيشينه تاريخي اين كهن شهر است، ترديد دارد. حالا در اين روزها كه تبريز 2018 به عنوان پايتخت گردشگري كشورهاي اسلامي انتخاب شده باز هم زمزمه‌هايي براي تكميل اين پروژه تاريخي به گوش مي‌رسد. اين‌بار شهرداري تبريز هم پا پيش گذاشته و در بيلبوردهاي شهري از برنامه‌ريزي براي اتمام اين پروژه خبر مي‌دهد؛ هر چند اين روزها تب و تاب تبريز 2018 در شهر بالا گرفته و تبريزي‌ها با ترديد به تمام وعده‌هايي كه با اين عنوان گره خورده نگاه مي‌كنند. به گفته مسوولان، مقبره‌الشعرا بزرگ‌ترين پروژه فرهنگي كشور به شمار مي‌رود كه لزوم اتمام و بهره‌برداري از آن، اين روزها كه بايد زيرساخت‌ها و پروژه‌هاي گردشگري شهر براي استقبال از تبريز 2018 آماده باشد، ضروري است. با تمام اين اوصاف تنها مي‌توان اميدوار بود كه اين وعده‌ها تنها كاركردهاي تبليغاتي و بي‌نتيجه نداشته باشند و طلسم اتمام اين پروژه شكسته شود. شايد روان خفتگان ديار سرخاب هم پس از پنج دهه صداي تيشه و تبر، آرام گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون