• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3848 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۷ تير

چهره‌ها- خبرها

طرح تحريم ايران باز معلق شد
با وجود اقدام مجلس سناي امريكا در رفع موانع آيين‌نامه‌اي طرح تحريم ايران و روسيه، قانونگذاران امريكايي در مجلس نمايندگان با راي‌گيري سريع درباره آن مخالفت كرده‌اند. به گزارش خبرگزاري فارس، با وجود اقدام مجلس سناي امريكا در رفع موانع آيين‌نامه‌اي طرح تحريم ايران و روسيه، قانونگذاران امريكايي در مجلس نمايندگان با راي‌گيري سريع درباره آن مخالفت كرده‌اند. مجلس سناي امريكا هفته گذشته با تصويب يك اصلاحيه براي ايجاد پاره‌اي تغييرات در طرح تحريم ايران و روسيه، مسير راي‌گيري درباره آن در مجلس نمايندگان امريكا را هموار كرد. اعضاي ارشد جمهوريخواه در مجلس نمايندگان امريكا چند روز پيش اعلام كردند مجلس سنا بايد يكي از مفاد مصوبه تحريمي عليه ايران و روسيه را قبل از به راي گذاشتن آن در اين مجلس اصلاح كند. مجلس سناي امريكا ماه گذشته با 98 راي موافق و 2 راي مخالف اين طرح، موسوم به اس‌. 722 را به تصويب رساند. اين مصوبه براي تبديل شدن به قانون بايد به تصويب مجلس نمايندگان رسيده و سپس به امضاي رييس‌جمهور امريكا برسد. اعضاي مجلس نمايندگان اما مي‌گويند اين مصوبه‌ بندي از قانون اساسي كه به موجب آن آغازگر طرح‌هاي قانوني داراي بار مالي، بايد مجلس نمايندگان امريكا باشد را نقض مي‌كند. آنها به اين دليل مي‌گويند كه مصوبه سنا ناقض قانون اساسي امريكا است. پايگاه خبري پاليتيكو پنجشنبه گزارش داده نمايندگان دموكرات در مجلس نمايندگان امريكا با بررسي سريع اصلاحات تصويب‌شده در سنا مخالفت كرده‌اند. منابع خبري پيش‌تر گفته بودند حل و فصل اختلافات بر سر اين موضوع فرآيندي مطول است و ممكن است در تبديل شدن سريع اين طرح به قانون اخلال ايجاد كند.

اقدام جديد ضد اسراييلي يونسكو
شهر قديمي الخليل و مسجد ابراهيمي در كرانه باختري، در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت و بر هويت فلسطيني دو مكان نامبرده تاكيد شد. به گزارش خبرگزاري آنا از معا، يونسكو شهر الخليل و مسجد ابراهيمي واقع در اين شهر را در فهرست ميراث جهاني قرار داد و بر هويت فلسطيني آنها تاكيد كرد. رولا معايعه، وزير گردشگري و آثار باستاني تشكيلات خودگردان اعلام كرد دولت فلسطين موفق شد الخليل و مسجد ابراهيمي را در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت كند. در همين حال، اورشليم پست، سفير اسراييل در يونسكو شديدا به اين موضوع واكنش نشان داده و اين سازمان وابسته به سازمان ملل متحد را متهم به اقدامات سياسي كرده است. نفتالي بنت و آيگدور ليبرمن، به ترتيب وزيران آموزش و جنگ اسراييل نيز واكنش‌هاي مشابهي داشته‌اند.

 

در صورت حمله تركيه، عازم عفرين خواهيم شد
 فرمانده كل گروه موسوم به «جيش الثوار» تاكيد كرد اگر تركيه به نيروهاي دموكراتيك كرد در عفرين حمله كند، نيروهاي اين گروه از رقه عقب‌نشيني خواهند كرد و به عفرين خواهند رفت. به گزارش خبرگزاري فارس، تحركات اخير تركيه در شمال غرب استان حلب براي اشغال شهر عفرين در اين استان بسيار نگران‌كننده است. دمشق در واكنش به اين مساله روز گذشته اعلام كرد كه سياست‌هاي خصمانه و توهمات توسعه‌طلبانه دولت رجب طيب اردوغان رييس‌جمهور تركيه در اراضي سوريه علنا با مشروعيت بين‌الملل و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت در تناقض است. در همين راستا، «احمد سلطان» فرمانده كل گروه موسوم به «جيش الثوار» ديروز جمعه اعلام كرد در صورتي كه تركيه به نيروهاي دموكراتيك كرد در عفرين حمله كند، نيروهاي اين گروه از رقه عقب‌نشيني خواهند كرد و عازم عفرين خواهند شد. سلطان به وبگاه خبري «قاسيون» گفت: «تركيه در پي نا امن كردن اوضاع در شهر عفرين است... جيش الثوار پيش‌تر همه نيروهاي خود را براي مشاركت در نبرد رقه [از اين منطقه] خارج كرد». وي همچنين تاكيد كرد كه نيروهاي دموكراتيك كه بيشتر عناصر آن كرد هستند هيچ چشم طمعي به شهر رقه ندارند و فقط مي‌خواهند اين شهر را از داعش پس بگيرند. اين فرمانده اظهار داشت كه پس از آزادسازي رقه، اين شهر را به ساكنان آن و مديريت نظامي، مدني و خدماتي تحويل خواهند داد. جيش الثوار يكي از شاخه‌هاي نيروهاي دموكراتيك سوريه است كه با يگان‌هاي كرد در شمال سوريه متحد شده است. تركيه چندي پيش اعلام كرد كه مقدمات آغاز عمليات موسوم به «سيف الفرات» فراهم شده و با حضور بيش از 20 هزار عنصر از عناصر تروريستي ارتش آزاد قصد دارد به عفرين حمله كند. آنكارا مي‌گويد كه «يگان‌هاي مدافع خلق كرد» با حزب كارگران كردستان در ارتباطند و از آنجايي كه عفرين در كنترل نيروهاي كرد است، لذا بايد به آن حمله كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون