• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3849 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱۸ تير

چهره‌ها- خبرها

متمم مجلس نمايندگان امريكا براي تشديد تحريم‌هاي روسيه
پايگاه اينترنتي كميته روابط خارجي مجلس نمايندگان امريكا نوشت: اد رويس، رييس اين كميته، ديروز پس از ارايه متممي براي قانون مجوز دفاع ملي FY 2018  (ان‌دي‌اي‌اي) به منظور مجازات روسيه به علت نقض پيمان منع موشك‌هاي هسته‌اي ميان برد (آي‌ان‌اف)، بيانيه‌اي صادر كرد. به گزارش تسنيم در اين بيانيه آمده است: «ولاديمير پوتين سال‌هاست كه آشكارا تعهدات روسيه طبق پيمان مهم ‌اي‌ان‌اف را ناديده گرفته است. اقدام اخير وي در استقرار موشك‌هاي ممنوعه با كلاهك هسته‌اي تهديدهاي جدي براي منافع امنيت ملي امريكا مطرح مي‌كند و اين فقط يك نمونه از تجاوزگري روسيه است كه ثبات جهاني را تضعيف مي‌كند. روس‌ها درباره اقدام‌شان در توليد و آزمايش اين موشك‌ها پاسخگو نبوده‌اند. با توجه به اقدامات پوتين، امريكا نمي‌تواند اين رويكرد شكست خورده را ادامه دهد. اين متمم تحريم‌هايي را درباره روسيه به علت نقض پيمان ‌اي‌ان‌اف اعمال خواهد كرد، توانايي روسيه را در توليد تسليحات متعارف پيشرفته محدود خواهد كرد و حاميان دولتي تروريسم را كه آن تسليحات را خريداري مي‌كنند، هدف قرار خواهد داد.


بوريس جانسون براي بررسي بحران قطر وارد كويت شد
خبرگزاري كويت گزارش داد كه صباح الخالد در اين ديدار از تلاش‌هاي انگليس براي دستيابي به راه‌حل بحران كنوني و حمايت اين كشور از تلاش‌هاي امير كويت در اين باره قدرداني كرد. وي همچنين روابط تاريخي و متمايز بين دو كشور در تمامي زمينه‌ها را ستود. وزير خارجه انگليس نيز در اين ديدار ضمن ابراز نگراني از استمرار بحران كنوني در منطقه، همه طرف‌ها را به ضرورت مهار اين بحران و پيدا كردن راه‌حلي از طريق گفت‌وگو فراخواند و بر حمايت لندن از ميانجي‌گري كويت و تلاش‌هاي امير اين كشور براي حل اين بحران تاكيد كرد. در اين ديدار همچنين مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي داراي اهتمام مشترك مورد بررسي قرار گرفت. چهار كشور عربستان، امارات، بحرين و مصر كه پيش از اين روابط ديپلماتيك خود را با قطر قطع كرده بودند، در بيانيه مشترك جديد خود اعلام كردند: «عدم پذيرش درخواست‌هاي مطرح شده توسط قطر و رد هرگونه سازش توسط دوحه انعكاسي از تمايل اين كشور براي ادامه سياست‌ها با هدف بي‌ثبات‌سازي منطقه است و اين رفتارها در تناقض با خواست‌ها و منافع مردم قطر است. اين چهار كشور در بيانيه مشترك خود تاكيد كرده‌اند كه اقدامات سياسي، اقتصادي و حقوقي بيشتري را عليه قطر وضع خواهند كرد. همچنين علي شريف العمادي، وزير دارايي قطر در گفت‌وگو با روزنامه بريتانيايي تايمز اعلام كرد كه حجم ذخاير مالي قطر به حدي است كه مي‌تواند در برابر هر تحريم و محاصره‌اي كه عربستان، امارات، بحرين و مصر عليه دوحه اعمال كنند دوام بياورد. العمادي ضمن تاكيد بر اينكه كشورش از وضعيت اقتصادي بهتري نسبت به ۴ كشور برخوردار است گفت كه ذخاير مالي قطر بر اساس درآمد حاصل از فروش گاز طبيعي در چند دهه گذشته پايه‌گذاري شده و افزود: صندوق ذخاير دولت قطر (سهام، املاك، اوراق قرضه، فلزات گرانبها) تقريبا معادل 5/2 برابر توليد ناخالص داخلي است، علاوه بر آن ذخايري در بانك مركزي و صندوق راهبردي وزارت دارايي هم موجود است. وزير دارايي قطر ضمن تاكيد بر اينكه وضعيت اقتصادي دوحه در مقايسه با امارات، بحرين، مصر و عربستان بهتر است، گفت: با وجود اينكه موسسات رتبه‌بندي اعتباري رتبه قطر در پيش‌بيني‌هاي مالي را پايين آورده‌اند ولي قطر نسبت به رقباي خود در وضعيت بهتري به سر مي‌برد.

 

تشديد اختلافات داخلي در كردستان

در حالي كه «مسعود بارزاني»، رييس منطقه كردستان عراق و حزب دموكرات كردستان با وجود تمامي هشدارها و توصيه‌هاي بغداد و سران عراقي، بر ضرورت برگزاري همه‌پرسي استقلال در 25 سپتامبر آينده پافشاري مي‌كنند، به نظر مي‌رسد، ساير احزاب تاثيرگذار اين منطقه چندان با اين مساله موافق نيستند. به گزارش فارس اين مساله را مي‌توان در ميان مواضع اعضاي حزب دموكرات عليه حزب اتحاديه ميهني و جنبش تغيير شاهد بود. به عنوان مثال، پايگاه خبري عراقي «الفرات‌نيوز» نوشت: حزب بارزاني، مخالفان با همه‌پرسي را باند و گروه كوچك مي‌داند. بر اساس اين گزارش، «عرفات كرم»، رييس فراكسيون پارلماني حزب دموكرات كردستان، تعطيلي پارلمان منطقه كردستان را گامي حكيمانه از سوي حزبش دانست و به اعضاي جنبش التغيير و حزب‌هاي اتحاديه ميهني و جماعت اسلامي به دليل مواضع‌شان عليه همه‌پرسي حمله كرد و مخالفان همه‌پرسي را باند و گروهي در اقليت دانست و در عين حال از مواضع مسيحي‌ها، ايزدي‌ها، كاكايي‌ها، شبك‌ها و برخي عرب‌هاي حامي استقلال تقدير كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون