• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3852 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد» درخصوص بدهي نفتي فرمانده سابق نيروي انتظامي:

پرونده كاسبان تحريم را به قوه قضاييه داده‌ايم

گروه سياسي

 خطاب سخنگوي دولت به برخي از نمايندگان مجلس بود؛ همان كساني‌كه اين روزها «ابلاغ نشدن قانون برنامه ششم توسعه از سوي رييس‌جمهور» را بهانه جديدي براي حمله به دولت كرده‌اند. محمدباقر نوبخت كه همچون سه‌شنبه‌هاي گذشته با حضور در جمع خبرنگاران، خود آغازگر نشست خبري مي‌شود از اختصاص ميلياردها تومان تسهيلات و اعتبارات به واحدهاي توليدي و طرح‌هاي عمراني مي‌گويد و از نهايي شدن طرح‌هاي ملي همچون راه‌آهن در برخي استان‌هاي كشور تا ماه‌هاي آينده خبر مي‌دهد تا با عبور از اين اخبار به قانون برنامه ششم توسعه برسد؛ موضوعي كه اين روزها مرتبا از سوي برخي نمايندگان مجلس مطرح مي‌شود، در پاسخ نوبخت به نحوه قانوني كه مورد اجرا قرار گرفته است. او از اقداماتي مي‌گويد كه نمايندگان در زمان بررسي لايحه انجام داده و هزينه‌هايي را براي دولت تراشيده‌اند. نوبخت با بيان اينكه ما نسبت به اين اقدام مجلس معترض بوديم و اعتراض‌مان را به شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت اعلام كرديم، عنوان كرد: «آنها قبول كردند كه خيلي از موارد بار مالي غير قابل تحملي براي دولت دارد. مجلس شوراي اسلامي آن موارد را اصلاح كرد ولي باز هم موضوعاتي باقي مانده است. قرار شد همه دستگاه‌ها بررسي كرده و ببينند كه كجاي اين برنامه مشكل دارد تا مجددا طي لايحه‌اي از مجلس بخواهيم آنها را اصلاح كند. براين اساس فرصت ٥روزه رييس‌جمهور براي ابلاغ اين برنامه گذشت و طبق قانون رييس مجلس مي‌توانست دستور انتشار و اجراي آن را صادر كند كه آقاي لاريجاني رييس مجلس اين برنامه را ابلاغ كرده است. پس اين برنامه به همه دستگاه‌ها ابلاغ شده است. اينكه برخي انتظار دارند رييس‌جمهور اكنون بيايد اين برنامه را ابلاغ كند انتظاري خارج از چارچوب قانوني است. قرار نيست برنامه را كپي كنيم و در پاكت قرار دهيم و به تك تك وزرا بدهيم بلكه اين برنامه از سوي رييس مجلس ابلاغ شده و در سايت قرار داده شده و قانون است و دولت در حال اجراي آن است». وي با طرح اين سوال كه آيا دولت به دليل اينكه براي هزينه‌هايي كه به لايحه برنامه ششم اضافه شد، آن را مورد اجرا قرار نمي‌دهد، گفت: نه، دولت در حال اجراي آن است.
نفت را بردند و پولش را بازنگرداندند
راي انفصال از خدمت يكي از فرماند‌هان سابق نيروي انتظامي كه از سوي ديوان محاسبات صادر شده، موضوعي بود كه از سوي خبرنگار «اعتماد» مورد پرسش قرار گرفت، «اينكه بدهي 600 ميليارد توماني فرمانده سابق نيروي انتظامي كه از قبال فروش نفت در دوره تحريم‌ها، حاصل شده، به حساب خزانه بازگشت و آيا دولت اقداماتي را براي بازپس‌گيري اين وجوه انجام داده است»، سوالاتي بود كه نوبخت براي پاسخگويي به آن از رانت و فساد آغاز كرد و همه اين اتفاقات را در قالب عدم شفافيت قابل انجام دانست. او با طرح اين پرسش كه اين اتفاقات چطور صورت مي‌گيرد، وارد بحث تحريم‌ها شد و گفت: «آيا تحريم خوب است يا بد؟ اينكه تحريم باعث شود از ظرفيت داخلي بيش از پيش استفاده كنيم، كسي منكر آن نيست اما در شرايط تحريم كه شما نمي‌توانيد در فضايي شفاف مبادلات را انجام دهيد، پس بايد دور زده و از مسير غيرشفاف عمل كنيد كه دقيقا همين فساد اتفاق مي‌افتد. شما در قواعد تحريم موظفيد تنها يك ميليون بشكه نفت صادر كنيد. حال اگر عده‌اي بيايند و بگويند هرچقدر كه بخواهيد نفت كشور را به فروش مي‌رسانم، چه مي‌كنيد؟ مي‌دانيد خيلي از قاچاقچي‌هاي دم مرز براي اينكه افراد را به آن طرف مرز بفرستند تعهد مي‌كردند كه پول بدهيد و ما هم تضمين انجام آن را مي‌دهيم. پول را مي‌گيرند و آنها را سربه نيست مي‌كنند. دقيقا در شرايط تحريم اين اتفاق براي كشور پيش آمد. اصلا زمينه براي فساد به خاطر عدم شفافيت فراهم شد. آمدند به دولت اعلام كردند به ما نفت بدهيد و ما آن را مي‌فروشيم و پول را به شما مي‌دهيم. نفت را بردند و پولش را بازنگرداندند. بابك زنجاني، چهره مشخص و غيردولتي اين اتفاق بود. ما علاقه‌مند نيستيم نام بقيه افراد را رسانه‌اي كنيم. ما اينها را در اختيار قوه قضاييه گذاشته‌ايم و انتظار داريم كه آنها هم با قاطعيت آن را دنبال كنند. اينكه بحث كاسبان تحريم مطرح مي‌شد، به اين دليل بود كه يك عده، از لحظه اول كه نفت را از دولت گرفتند به اين اميد بودند كه اصلا پول را برنگردانند. اينها كاسبان تحريم هستند. به نظر شما كاسبان تحريم از لغو تحريم‌ها راضي‌اند؟ نه، بازارشان تعطيل شده است. قبول كنيد عده‌اي كه جيغ و داد مي‌كشند به اين دليل است كه كسب و كارشان به دليل رفع تحريم، تعطيل شده است. دولت از آنها باخبر است و ما هرچه بود را به قوه قضاييه داده‌ايم.
مردم به موقع تسويه حساب خواهند كرد
نوبخت در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به اينكه برخي از نمايندگان مدعي هستند قرارداد توتال محرمانه است و به دنبال طرح سه فوريتي براي جلوگيري از اجراي آن هستند، گفت: همه قراردادها بايد زيرنظر مراجع نظارتي باشد و مراحل مطالعاتي خود را طي كند. قرارداد توتال به صورت قانونمند پيش رفته و مراحل خود را طي كرده است و هيچ چيزي براي نمايندگان محرمانه نيست و آنها مي‌توانند از ابزارهاي نظارتي خود استفاده كنند و حق تحقيق و تفحص دارند. وي پيشنهاد كرد نمايندگان هر كجا كه فكر مي‌كنند كار خلافي صورت گرفته به دستگاه نظارتي از جمله ديوان عدالت اداري، سازمان بازرسي كل كشور، سازمان حسابرسي، وزارت اطلاعات و ديگر مراجع نظارتي گزارش كنند. سخنگوي دولت تصريح كرد: همانطور كه در قانون برنامه ششم توسعه آمده است دولت براي رسيدن به رشد هشت درصدي به سرمايه‌گذاري 770 هزار ميليارد تومان نياز دارد كه 65 ميليارد دلار آن از منابع خارجي است. كميسيون برنامه و بودجه مجلس به دولت مجوز داده كه مي‌تواند دنبال سرمايه‌گذار خارجي باشد و با طرف خارجي به صورت مشترك سرمايه‌گذاري كند. وي به طنز اين جمله را گفت كه اين‌گونه حرف‌ها كه ماليات ندارد بتوانيم بخشي از منابع دولت را تامين كنيم. پيشنهاد ما به اين افراد اين است كه مدارك خود را به قوه قضاييه بدهند و جلوي كار را نگيرند، مردم ما مي‌فهمند و از كساني كه در جهت توسعه كشور مانع تراشي مي‌كنند در زمان خود تسويه حساب خواهند كرد.
رييس‌جمهوري زير بار هيچ حرف غيرمنطقي نخواهد رفت
سخنگوي دولت در خصوص تعيين كابينه دوازدهم هم گفت: رييس‌جمهوري تلاش دارد تا كابينه‌اي مناسب فراهم كند تا پاسخگوي همه مردم باشد و كابينه دوازدهم بايد همراه، هماهنگ و هم‌عقيده باشد و رييس‌جمهوري زير بار هيچ حرف غيرمنطقي نخواهد رفت و تا ماه آينده كابينه معرفي خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون