• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3852 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير

رسانه‌هاي عربي: دخالت وزير خارجه امريكا بي‌فايده است

ركس تيلرسون، عنصر نامطلوب در خاورميانه

يسري بخاخ

 

گرچه امريكا اعلام كرده بود كه قصد دخالت مستقيم در حل بحران كشورهاي عربي و قطر را ندارد، اما سفر ركس تيلرسون، وزير خارجه اين كشور به خاورميانه و ديدار با مسوولان عربي نشان مي‌دهد كه واشنگتن به اين نتيجه رسيده كه براي حل بحران، خود بايد پيشقدم شود زيرا به نظر مي‌رسد جريان‌هايي در اين ميان خواستار بسته شدن پرونده اين اختلافات نيستند. همزمان با سفر تيلرسون به منطقه، اسناد مربوط به توافق‌ شوراي همكاري خليج‌فارس درخصوص اختلافات با قطر كه به سال‌هاي 2013 و 2014 بازمي‌گردد، منتشر مي‌شود كه اين اقدام هم حامل پيامي براي وزير خارجه امريكاست. با توجه به ريشه‌دار بودن بحران قطر و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس، اين كشورها تلاش كردند در سال 2013 و 2014 با توافقي با عنوان توافق رياض اين اختلافات را كنار بگذارند. شبكه خبري سي‌ان‌ان به اسناد اين توافق‌ها دست پيدا كرده و براي نخستين بار مفاد اين توافق‌ها منتشر مي‌شود، زيرا پيش از اين، بندهاي اين توافق‌ محرمانه بوده و حالا يك منبع آگاه به روند اين توافق‌ها در يكي از كشورهاي عربي حاشيه خليج‌فارس اين اسناد را در اختيار  سي‌ان‌ان قرار داده است. در توافقي كه ميان حمد بن‌خليفه پادشاه بحرين، تميم بن حمد امير قطر، عبدالله بن عبدالعزيز پادشاه وقت عربستان، صباح الاحمد الجابر الصباح امير كويت، محمد بن زايد آل نهيان وليعهد ابوظبي، شيخ محمد بن راشد آل مكتوم معاون رييس امارات و نخست‌وزير اين كشور و حاكم دوبي در سال 2014 امضا شده اين بندها آمده است:
  ‌ تاكيد بر اينكه عدم تعهد و پايبندي به هركدام از بندهاي توافق رياض و ساز و كار اجرايي آن به معناي نقض كامل بندهاي توافق است.
 ‌ روساي سازمان‌هاي اطلاعاتي در نشست‌هاي خود به نتايجي رسيده‌اند كه پيشرفتي در زمينه اجراي توافق رياض 2013 و ساز و كار اجرايي آن مي‌شود و در عين حال همه كشورها متعهد مي‌شوند كه در مدت يك ماه از امضاي توافق نتايج حاصل از نشست روساي سازمان‌هاي اطلاعاتي را پياده كنند.
 ‌ هيچكدام از كشورها حق ندارند به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از رسانه‌ يا افرادي حمايت كنند كه رويكردشان عليه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس باشد و هر دولتي بايد اقدامات نظامي و قانوني لازم براي مقابله با اين افراد را به كار ببندد، اين افراد را محاكمه كند و در خصوص آن به صورت رسانه‌اي اطلاع‌رساني كند.
 ‌ همه كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس موظف هستند از مصر حمايت كرده و تلاش كنند در اين كشور امنيت و ثبات ايجاد شود و در زمينه توسعه اقتصادي اين كشور همكاري كنند. همه فعاليت‌هاي رسانه‌اي ضدمصري كه در برخي رسانه‌ها از جمله الجزيره و شبكه مصر مباشر منتشر مي‌شود، بايد متوقف شود.
ادامه در صفحه 14

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون