• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3852 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۱ تير

ادعاهاي واهي متيس عليه ايران

سردار دهقان پاسخ وزير دفاع امريكا را داد

گروه ديپلماسي| به نظر مي‌رسد تيم دونالد ترامپ يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي خود در سياست خارجي را ايران قرار داده است. اما شكل اظهارنظرهاي مقام‌هاي امريكايي نشان مي‌دهد كه جمع‌بندي جدي در خصوص ايران ميان دولتمردان امريكايي وجود ندارد. اين موضوع را مي‌توان از مصاحبه جيمز متيس، وزير دفاع امريكا دريافت كرد كه نشان مي‌دهد هيچ جمع‌بندي در خصوص ايران براي او و حتي دولت امريكا وجود ندارد. جيمز متيس، وزير دفاع دونالد ترامپ كه يكي از معدود افرادي در دولت به حساب مي‌آيد كه ماموريت‌هاي امنيت ملي زيادي را بر عهده دارد در بخشي از مصاحبه خود با تدي فيشر در نشريه اسلندر در خصوص نگاه خود در خصوص ايران سخن مي‌گويد. در ديدگاه متيس، ايران تقريبا مسوول تمام اتفاقات بدي است كه در خاورميانه رخ مي‌دهد يا اتفاق مي‌افتد. او ادعاهاي واهي زيادي را عليه ايران مطرح مي‌كند. او مدعي است كه ايران دستور قتل رفيق حريري، نخست‌وزير سابق لبنان را صادر كرده و بدون ناديده گرفتن نقش عربستان در منطقه، ايران را مسوول ايجاد گروه‌هاي تروريستي در منطقه از جمله جبهه النصره و داعش مي‌داند.
شايد تنها نكته مثبتي كه در اين مصاحبه وجود داشت كه مي‌توان با تعديل در خصوص آن سخن گفت، اين است كه او معتقد است هرچه به مردم ايران فشار بيشتري وارد شود مردم ايران بيشتر پشت سر دولت خود قرار مي‌گيرند و اين در حالتي است كه اگر تحريم‌هاي جديد و حتي جنگ به ايران تحميل شود مردم كاملا پشت حكومت خود خواهند ايستاد. اين سخنان مداخله‌جويانه متيس در حالي با واكنش سردار دهقان، وزير دفاع جمهوري اسلامي مواجه شد كه نشان مي‌دهد امريكايي‌ها اطلاعات درستي در خصوص ايران ندارند.
تدي فيشر در سوالي از متيس پرسيد كه چگونه ايالات متحده مي‌تواند فضاي اعتماد را براي مردم ايران ايجاد كند، گفت: اين كار سختي است و به راحتي نمي‌توان فضاي اعتماد‌سازي براي مردم ايران ايجاد كرد. متيس در مصاحبه خود بدون اشاره به اينكه مردم كشورهاي متحد آنها در منطقه حتي انتخابات را نديده‌اند، مشاركت مردمي هفتاد درصدي مردم ايران در انتخابات را ناديده مي‌گيرد و انتخابات در ايران را گزينشي مي‌داند. وي همچنين يك‌بار ديگر ادعاي واهي ترور سفير عربستان در واشنگتن توسط ايران را مطرح كرد و گفت: آنها سعي كردند يك سفير عرب را در مركز شهر واشنگتن ترور كنند.
متيس مدعي شد كه ايران با حمايت خود از حزب‌الله لبنان موجب تهديد اسراييل و همچنين موجب قتل نخست‌وزير سابق لبنان شده است. همچنين متيس، ايران را متهم كرد كه ايران توريست‌هاي اسراييلي را در بلغارستان كشت و اتحاديه اروپا تحريم‌هاي شديدي را عليه ايران اعمال كرد.
ولي با وجود رد اين ادعاها توسط جمهوري اسلامي، متيس مجدد تكرار كرد كه ايران موشك‌هاي بالستيك خود را به يمن انتقال داده است كه از يمن، عربستان سعودي را هدف قرار دهند، بنابراين مقابله با آنها بسيار سخت خواهد بود. وي در ادامه عنوان كرد نهايت كاري كه مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه به مانند هيلاري كلينتون با تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران، آنها را به ميز مذاكره بكشانيد. او در ادامه عنوان كرد كه ما بايد ابتدا اطمينان حاصل كنيم كه مردم ايران بدانند كه ما با آنها اختلاف نداريم. اما اگر به آنها فشار وارد كنيم آنها به حكومت نزديك‌تر مي‌شوند. متيس در ادامه در پاسخ به اين سوال كه ايران خطرناك‌ترين كشور در خاورميانه است، مدعي شد: قطعا تنها كشوري است كه با حمايت آن، اسد توانسته در قدرت باقي بماند. وي افزود: تنها عاملي كه باعث شد تا زماني كه روسيه در سازمان ملل قطعنامه‌هاي عليه سوريه را وتو كند شرايط را حفظ كند، ايران بود. او در ادامه مدعي شد كه قطعا ايران تاثيرات بي‌ثبات‌كننده در خاورميانه دارد و زماني كه من به قاهره، تل آويو يا رياض سفر مي‌كنم همه مردم منطقه اين ديدگاه را نسبت به ايران دارند. مطمئنا ايران بزرگ‌ترين مشكل من در زماني بود كه در فرماندهي مركزي نيروهاي ايالات متحده حضور داشتم. او در ادامه مدعي شد كه من با مردم ايران بودم و من به اندازه كافي از ايران شناخت دارم و با امريكايي‌هايي كه در ايران بزرگ شدند نيز صحبت كردم. او در پاسخ به دلايل ماندن اسد در قدرت سوريه نيز گفت: تنها دليلي كه هنوز اسد در قدرت است وتوي ديپلماتيك روسيه، قدرت نظامي ايران و در حال حاضر قدرت نظامي روسيه است؛ بدون دو مورد اول اكنون اسد در قدرت نبود. گفتني است جيمز متيس، وزير دفاع كنوني امريكا، يكي از فرماندهاني بود كه در زمان حضور در خاورميانه بيشترين تلاش را براي تضعيف ايران در منطقه انجام داد و تلاش داشت تا مذاكرات برجام نيز به سرانجام نرسد و همين فعاليت‌هاي متيس بود كه باراك اوباما او را كنار گذاشت و سپس بازنشسته شد.
واكنش سردار دهقان به سخنان متيس
سردار حسين دهقان، وزير دفاع جمهوري اسلامي ايران در واكنش به اظهارات مداخله‌جويانه، بي‌شرمانه و خلاف تمامي موازين حقوق بين‌الملل جيمز متيس، وزير دفاع امريكا اظهار داشت: وزير دفاع و هيات حاكمه امريكا بهتر است به جاي تعيين تكليف براي ملت‌هاي ديگر به فكر حل مسائل داخلي خود و بررسي علل اساسي موجود كه به احتمال زياد و در آينده‌اي نه چندان دور نه تنها دولت فعلي امريكا را ساقط خواهد كرد بلكه نظام سياسي اين كشور را نيز با چالش‌هاي فراوان و جدي مواجه مي‌كند، باشند. دهقان افزود: خوي استكباري و احساس قلدري و ناديده گرفتن قدرت ملت‌ها و تجاهل نسبت به وقايع تاريخي و نتايج حاصل از اين‌گونه اظهارنظرها، عقلانيت افرادي مثل ايشان را سلب كرده و اين‌گونه اظهارات شبيه هذيان‌گويي افراد بيمار و تب‌دار است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون