• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3854 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۲۴ تير

ترامپ و ماكرون در فرانسه ديدار كردند

تازه‌كارها در پاريس

ميثم سليماني

 

دو روزي است كه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور جديد فرانسه ميزبان دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا است. دونالد ترامپ كه از روز پنجشنبه به فرانسه سفر كرده است، روز گذشته در مراسم تاريخي روز باستيل (روز انقلاب فرانسه در سال 1789) به همراه امانوئل ماكرون حاضر شد. در اين مراسم، ابتدا ده‌ها تن از سربازان فرانسوي در لباس‌هاي تاريخي سوار بر اسب حاضر شدند. سپس امانوئل ماكرون، رييس‌جمهوري فرانسه در مراسم ايستاد و نظاميان از جمله جيپ‌ها و تانك‌ها از جلوي او سان رفتند. در ادامه اين جشن جت‌هاي دودزا بر فراز آسمان حاضر شدند و با رنگ‌هاي قرمز، سفيد و آبي رنگ پرچم سه‌رنگ فرانسه را ايجاد كردند و به سبك قديم 200 تيرانداز امريكايي در جنگ جهاني اول به همراه صدها نفر از پرسنل نظامي فرانسه به راه افتادند. رييس‌جمهور ترامپ آخر هفته خود را در حالي به فرانسه آمد كه از نمايشگاه نظامي بزرگ روز باستيل فرانسه ديدن كند و همچنين به احترام صدمين سالگرد ورود امريكا به جنگ جهاني اول نسبت به آن اداي احترام كنند. بسياري در روز باستيل به دنبال واكنش‌هاي ترامپ بودند و لحظه به لحظه در حال شكارلحظه‌ها و صحبت‌هايي بودند كه بين ترامپ و ماكرون در جريان بود. ترامپ در اين مراسم به‌شدت مجذوب تحرك‌هاي نظامي بود و اميدوار و علاقه‌مند بود كه رژه‌اي مشابه در روز سوگند خوردن در ژانويه انجام شود اما در نهايت از اين كار جلوگيري كرد. ماكرون در سراسر فرانسه به خاطر اعتراض‌ها عليه ترامپ، تحت فشار و مورد انتقاد قرار گرفته است، زيرا حضور رييس‌جمهور ايالات متحده در فرانسه چندان خوشايند مردم نبود. در يك نظرسنجي كه به تازگي صورت گرفته تنها 14 درصد مردم معتقدند كه به دونالد ترامپ اعتماد دارند. با اين وجود امانوئل ماكرون از ماه مارس گذشته سعي كرده فاصله بسيار زياد خود با ترامپ را كم كند و تلاش مي‌كند تا راه‌هاي بهتري براي ارتباط با رييس‌جمهور امريكا ايجاد كند. در فرانسه اما نگاه‌ها به حضور دونالد ترامپ بسيار منفي است. بسياري از شهروندان كه حتي براي شركت در مراسم روز باستيل آمده بودند از حضور ترامپ ناراحت بودند. ريدجوپس، يك شهروند الجزايري الاصل حومه پاريس مي‌گويد: من دونالد ترامپ را دوست ندارم، من نمي‌فهمم كه چرا در اينجا است. او با معاهده آب و هوايي ما مشكل دارد و حالا براي مراسم 14 جولاي در فرانسه حاضر مي‌شود. وي افزود كه سياست‌ها و ديدگاه‌هاي جهانشمول و به ويژه در خصوص مسلمانان ترامپ نگران‌كننده است و در چشم بسياري از مسلمانان، ترامپ پذيرفته نيست. ترامپ و ماكرون نيز در ماه‌هاي نخستين دوران رياست‌جمهوري خود با رويكردهاي بيگانه سياسي از يكديگر مواجه هستند و حتي روابط عمومي آنها با تعارض‌ها همراه بوده است. هر دو رهبر متعهد به پيدا كردن زمينه‌هاي توافق و ايجاد يك رابطه مولد هستند. هردو نقاط مشتركي را در خصوص مبارزه با تروريسم و امنيت ملي مورد بررسي قرار دادند. اگرچه ترامپ تا چند ماه پيش عنوان مي‌كرد پاريس به دليل هجوم مهاجران به‌شدت نا امن شده است ولي او هنگام سفر به پاريس در اين خصوص گفت كه نظرش تغيير كرده و بي‌صبرانه منتظر حضور در پاريس و ديدار با ماكرون است. گفتني است مقام‌هاي مجري قانون در پاريس به‌شدت تدابير امنيتي بالايي را در اين روز در نظر گرفته بودند چرا كه سال گذشته خاطره‌اي بد در اذهان آنها برجا ماند. سال گذشته در چنين روزي يك كاميون به سمت مردمي كه براي نمايش آتش بازي روز باستيل در ساحل شهر نيس فرانسه حاضر شده بودند حمله كرد و جان 86 تن از شهروندان فرانسوي را گرفت.
دعوت هدفمند
با اين حال زماني كه امانوئل ماكرون، رييس‌جمهور ترامپ را براي حضور رسمي در جشن عيد باستيل دعوت مي‌كند به نظر مي‌رسد قصد داشته تا رهبر ايالات متحده را خوشحال كند اما بسياري چيز ديگري را تصور مي‌كنند. بسياري اين موضوع را براي ماكرون يك نمايش و فرصت براي نشان دادن سخت‌افزارهاي نظامي قابل توجه فرانسه مي‌دانند. از طرفي بسياري معتقدند كه در حال حاضر ماكرون با رهبران نظامي خود براي افزايش بودجه ارتش با چالش جدي مواجه است چرا كه دولت اعلام كرده كه قصد دارد كاهش قابل ملاحظه‌اي را در بودجه دفاعي فرانسه انجام دهد. بحث كاهش بودجه از سوي دولت ماكرون توسط ادوارد فيليپ، نخست‌وزير اعلام شد كه قصد دارد ماليات‌ها را كاهش دهد و اين قضيه را با كاهش هزينه‌هاي دولت انجام دهد كه اين بدان معني است كه بودجه دفاعي در سال 2017 به 968 ميليون دلار كاهش مي‌يابد. اين تصميم موجب خشم افسران نظامي شده و فرمانده ارشد نيز تهديد به استعفا در صورت كاهش بودجه كرده است. بسياري معتقدند در شرايطي كه فرانسه در يك عمليات پيچيده نظامي در آفريقا به سر مي‌برد كاهش بودجه عملا يك اقدام گيج‌كننده است كه مشخص نيست با چه برنامه‌اي صورت خواهد گرفت.
شام در برج ايفل
پس از ديدارهاي رسمي دونالد ترامپ و رييس‌جمهوري فرانسه روز پنجشنبه در كاخ اليزه، ماكرون تصميم گرفت تا رييس‌جمهور ترامپ را به رستوران برج ايفل در پاريس دعوت كند؛ مكاني كه يكي از بيشترين مقاصد گردشگري جهان به شمار مي‌آيد. گفتني است پيش از اين ديدار دو رهبر در يك نشست خبري مشترك در اليزه حاضر شدند و به خبرنگاران پاسخ دادند. به خصوص دونالد ترامپ در اين نشست خبري به صورت تمام از پسر ارشدش بر سر پرونده دخالت روسيه در انتخابات امريكا دفاع كرد. او در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران در خصوص اقدامات چند روز اخير پسرش گفت: پسر من يك مرد فوق‌العاده است. او با يك وكيل روسي، نه يك وكيل دولتي ديدار كرد. جلسه صورت گرفته بسيار كوتاه و بسيار بسيار سريع انجام شده است. ترامپ مجدد تاكيد كرد كه هيچ اتفاقي در جلسه رخ نداده و پسرش هيچ خطايي مرتكب نشده است. گفتني است كنفرانس خبري ماكرون و ترامپ پس از يك دور مذاكرات طولاني در مورد مسائل امنيتي از جمله جنگ داخلي در سوريه و مبارزه با تروريسم مطرح شد. بسياري معتقدند كه ماكرون به‌شدت مشتاق توسعه روابط امنيتي نزديك با ترامپ است اما در زمينه‌هاي ديگر او همواره نسبت به ترامپ انتقادهايي را مطرح كرده كه اصلي‌ترين آن در خصوص خروج ترامپ از قرارداد آب و هوايي است كه به نام پايتخت فرانسه اختصاص دارد. با اين حال دونالد ترامپ عنوان كرد كه ممكن است چيزي در رابطه با توافق اتفاق بيفتند. خواهيم ديد چه اتفاقي رخ خواهد داد. اگر اين اتفاق رخ دهد فوق‌العاده خواهد بود.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون