• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

تاكيد دبير جشنواره تئاتر فجر بر بازنگري در برگزاري اين رويداد

مهندس‌پور حرف دل همه را گفت

بابك احمدي

 

«برگزاري جشنواره تئاتر فجر نيازمند بازنگري است»؛ عبارتي كه انتظار شنيدن آن از زبان شخصي نشسته بر مسند تصميم‌گيري و اجرا سال‌ها به طول انجاميد. مدت‌ها رسانه‌ها، هنرمندان و كارشناسان در اين باره اظهارنظر كردند كه با توجه به تغيير سازوكار توليد و اجراي آثار نمايشي در سه دهه گذشته، به ويژه چند سال اخير؛ چرا بايد همچنان شاهد برگزاري جشنواره تئاتر فجر به شيوه سال‌هاي ابتداي انقلاب باشيم؟ حالا فرهاد مهندس‌پور در نخستين نشست رسانه‌اي خود از اين ضرورت مي‌گويد: «واقعا به اين نكته فكر مي‌كردم كه جشنواره تئاتر فجر به چه درد مي‌خورد و اصلا براي چه بايد برگزار شود؟ متاسفانه ما ملتي شديم كه آيين‌هاي بي‌معني همه زندگي‌مان را فراگرفته و برگزاري جشنواره تئاتر فجر يكي از همين آيين‌هاي بي‌معني به نظرم مي‌آمد. بنابراين معتقدم بايد ضرورت‌هاي برگزاري چنين جشنواره‌هايي مورد بررسي قرار گيرد.»
بنابراين به نظر مي‌رسد ماموريت يا هدف فرهاد مهندس‌پور كاملا روشن بيان شده است. «در ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته، يعني تا قبل از سال ۸۴-۸۵ حكمت برگزاري جشنواره تئاتر فجر اين بود كه تكليف اجراهاي سال بعد را مشخص كند و البته ما همان زمان هم اعتراض داشتيم كه چرا بايد كانال رسيدن به اجراي عموم، جشنواره تئاتر فجر باشد اما الان قضيه برعكس شده و ما اصلا كار تازه‌اي در جشنواره نداريم. قبلا آن طرف خط بوديم و الان اين طرف خط، پس به نظر مي‌رسد كه يك خط ميانه‌اي نياز است اما رسيدن به اين حد ميانه نياز به آرام قدم برداشتن دارد.» حذف بازبيني آثار بر مبناي فيلم ارسالي از سوي گروه‌ها، انتخاب نمايش‌هاي بخش خياباني جشنواره از ميان برگزيدگان جشنواره تئاتر خياباني مريوان، انتخاب نمايش‌هاي «بخش مرور» با مشورت يك گروه 70 نفري از ميان هنرمندان تئاتر و تلاش براي حضور گروه‌هاي برگزيده جشنواره تئاتر دانشگاهي از جمله تغييرهاي مورد نظر دبير جشنواره هستند. مهندس‌پور واگذاري بخشي از مسووليت‌هاي جشنواره تئاتر فجر به ديگر جشنواره‌ها را راه كاهش فشار دبيرخانه و اعتباربخشي به ديگر رويدادهاي تئاتري كشور عنوان كرد؛ ايده‌اي كه به گفته او اگر اجرايي شود مي‌توان اميدوار بود «جشنواره به معناي اصلي خودش دست يابد. پيشنهاد من اين است كه جشنواره را كوچك كنيم تا بتوانيم آن را بهتر ببينيم. تئاتر را با لشكركشي اشتباه نگيريم.»
حذف بخش نمايشنامه‌نويسي از اين دوره جشنواره تئاتر فجر تصميمي بود كه در روزهاي اخير با حاشيه‌هايي همراه شد. مهندس‌پور در پاسخ به حاشيه‌سازي‌ها، جشنواره تئاتر فجر را «جشنواره اجراها» توصيف كرد. «مسابقات نمايشنامه‌نويسي را فستيوال‌ها برگزار نمي‌كنند بلكه آكادمي‌هايي كه به صورت تخصصي به ادبيات مي‌پردازند آنها را برپا مي‌كنند و اگر بتوان در ايران هم ارگان يا سازماني پيدا كرد كه برگزاري اين بخش را برعهده بگيرد خيلي خوب است.» اين مدرس دانشگاه در نشست رسانه‌اي خود همچنين از انتشار فراخوان برگزاري دوره آينده طي چند هفته آينده و كاهش جوايز جشنواره تئاتر فجر خبر داد.
مهندس‌پور همچنين از افزايش بودجه جشنواره گفت: «سال ۸۳، جشنواره را با ۶۲۰ ميليون تومان برگزار كردم؛ در حالي كه بودجه جشنواره در سال قبل از آن يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان بود. الان هم قرار است جلوي خرج‌هاي اضافي را بگيرم چون ما بودجه كمي در اختيار نداريم اما قرار است تا جايي كه مي‌شود برخي فرآيندها را كم و بودجه‌ را در جاي ديگري هزينه كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون