• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3855 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۲۵ تير

خبركوتاه

ساخت موزه نادر ابراهيمي در پارك لاله
در آيين رونمايي از كتاب سخنگوي «بار ديگر شهري كه دوست مي‌داشتم» نادر ابراهيمي، رييس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران از ساخت موزه اين نويسنده فقيد در پارك لاله خبر داد. در اين مراسم كه افرادي چون داريوش ارجمند، خسرو سينايي، محمد صالح‌علا، زهرا سعيدي، بيژن بيژني، پيام دهكردي، احمد مسجدجامعي و عبدالحسين مختاباد از اعضاي شوراي شهر تهران و محمود صلاحي، رييس سازمان فرهنگي، هنري شهرداري تهران حضور داشتند، فرزانه منصوري همسر زنده‌ياد نادر ابراهيمي از روزهاي خلق اين اثر گفت و پاسخ پرسش بسياري از دوستداران اين آثار را داد كه هلياي «بار ديگر...» و دختر آذري «يك عاشقانه آرام» شخصيت‌هاي ساخته نادر ابراهيمي هستند اما بانوي «چهل نامه كوتاه به همسرم» خود اوست. همچنين در بخشي از اين مراسم داريوش ارجمند، به بيان خاطرات مشتركي از دوران جواني با زنده‌ياد ابراهيمي و ويژگي‌هاي شخصيتي وي پرداخت. ارجمند در بخشي از سخنان خود با انتقاد از فراموشي فرهنگ و هنر ايراني و روي آوردن به سبك شعري و موسيقايي غربي، از سروده نشدن شعرهايي شبيه «سفر به خاطر وطن» نادر ابراهيمي كه با صداي زنده‌ياد محمد نوري اجرا شده، اظهار تاسف كرد.

 

«كلوزآپ» دومين فيلم برتر دهه ۹۰ ميلادي
پايگاه اينترنتي ايندي‌واير فهرستي از پنجاه فيلم برتر دهه ۹۰ ميلادي منتشر كرد. در فهرست منتشر شده فيلم عباس كيارستمي در كنار آثاري از كوئنتين تارانتينو و مارتين اسكورسيزي در صدر قرار دارد. در مطلب ايندي‌واير درباره سينماي دهه ۹۰ ميلادي آمده است: «دهه ۹۰ زمان تحولي شگرف در سينماي جهان بود. در امريكا از يك دهه پيش انقلابي عليه جريان خروجي آرام و بي‌تلاطم هاليوود آغاز شده و پنجره‌اي به روي سينماي مستقل گشوده بود. در آن دوران كارگردانان جوان و پرهيجان كه امروز در زمره نام‌هاي بزرگ سينما هستند، به منابع فيلمسازي دست پيدا كردند و هر كدام چندين اثر ماندگار خلق كردند. در اين ميان فيلم‌هاي تجاري بزرگ هاليوود در دست كارگرداناني چون اسپيلبرگ، بيگلو، ورهوفن و دي‌پالما بود. در صحنه بين‌المللي موج نوي سينماي ايران گنجينه‌اي از فيلم‌هاي تازه را به جهان سينما عرضه ‌كرد، سينماي هنگ‌كنگ به اوج و بلوغ رسيد، سه فيلمساز مولف در تايوان شيوه رايج فيلمسازي تايوان را دگرگون كردند و كارگردانان دانماركي مي‌خواستند فيلمسازي را از بن دگرگون كنند. اين دهه بيش از هر زمان شاهد ظهور فيلمسازاني بود كه علاوه بر ديدگاه خاص، درهاي تازه‌اي به روي بي‌نهايت امكان روايت داستان بر پرده سينما باز كردند. كارگردان‌هايي چون عباس كيارستمي، وونگ كار واي، ديويد لينچ و كوئنتين تارانتينو سينما را از نو خلق كردند و براي اين كار به جايگاه يك سوپراستار دست يافتند. اين در حالي بود كه سينماي جهان شاهد ورود تكنولوژي و ارايه آثاري چون «ماتريكس» و «داستان اسباب بازي» بود.»
در ميان پنجاه فيلم برتر دهه ۹۰ ميلادي «رفقاي خوب» به كارگرداني مارتين اسكورسيزي در جايگاه نخست قرار دارد و پس از آن «كلوزآپ» به كارگرداني عباس كيارستمي قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون