• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3858 -
  • ۱۳۹۶ چهارشنبه ۲۸ تير

انتشار رماني كودكانه از مارگريت دوراس به فارسي

هستند نويسندگاني كه در كارنامه هنري‌شان در كنار آثاري كه براي بزرگسالان نوشته‌اند، گاه‌گاهي هم براي كودكان و نوجوانان دست به قلم شده‌اند و براي اين گروه سني داستان‌هايي نوشته‌اند. اما شايد كمتر كسي تصور كند كه مارگريت دوراس هم جزو همين نويسندگان باشد.
دوراس كه او را بانوي داستان نويسي مدرن ناميده‌اند، با نگارش رمان‌هايي همچون «عاشق»، «عشق»، «درد»، « نايب كنسول»، « لاموزيكا» و... يكي از نامدارترين نويسندگان معاصر است كه آثارش به زبان‌هاي زيادي ترجمه شده و توسط هنرمندان شناخته‌شده‌اي همچون ژان لوك گدار، آلن رنه و... مورد اقتباس سينمايي قرار گرفته است.
اما شايد كمتر كسي انتظار داشته باشد كه اين نويسنده و فيلمساز در كارنامه هنري‌اش اثري هم براي كودكان نوشته باشد و جالب‌تر اينكه اين اثر به تازگي به زبان فارسي هم منتشر شده است.
به گزارش مهر، «آه ارنستو» داستاني كودكانه از اين نويسنده فرانسوي است كه از سوي انتشارات دنياي‌اقتصاد، به چاپ رسيده است.
داستان «آه ارنستو» با تصويرگري كتي كوپري و ترجمه مهديه فرشادجو منتشر شده است و دوراس در اين كتاب به شرح زندگي كودكي به نام ارنستو پرداخته است كه دوست ندارد به مدرسه برود. او مي‌گويد كه در مدرسه چيزهايي را به من ياد مي‌دهند كه دوست ندارم ياد بگيرم و بلد نيستم.
 داستان در ادامه به شرح مواجهه او با پدر و مادرش مي‌پردازد و ميزان موفقيت او براي قانع كردن آنها در اين زمينه را روايت مي‌كند.
مارگريت دوراس، هنرمندي بود كه با وجود تحصيلاتش در رشته حقوق، به عنوان چهر‌ه‌اي شناخته شده در دو شاخه ادبيات و سينما شهرت داشت. تنها به نگارش رمان يا مجموعه داستان بسنده نكرد. او در كنار تمام داستان‌هاي كوتاه و بلندي كه به نگارش درآورد، در نگارش فيلمنامه و نمايشنامه نيز فعال بود، همچنان‌كه به عنوان يك فيلمساز موفق نيز آثار بسياري را ساخته است كه شماره آنها به 19 فيلم مي‌رسد.
بسياري از آثار اين هنرمند توسط مترجمان بنامي مانند رضا سيد حسيني، هوشنگ حسامي و پرويز شهدي به فارسي برگردانده شده‌اند. البته بيشترين آثار او با ترجمه قاسم روبين به فارسي منتشر شده‌اند
كه از آن ميان مي‌توان به كتاب‌هايي مانند «مدراتو كانتابيله»، با ترجمه رضا سيد حسيني، «سدي بر اقيانس آرام» پرويز شهدي، «عاشق»، «عشق»، «درد» با ترجمه‌هاي قاسم روبين، « لاموزيكا» با ترجمه هوشنگ حسامي، «دريانورد جبل‌الطارق»، «تابستان 80» و... اشاره كرد.
داستان «آه ارنستو» از اين نويسنده با تصويرگري كتي كوپري و ترجمه مهديه فرشادجو و با قيمت ۱۵ هزار تومان در قالب مجموعه كتاب‌هاي داركوب از انتشارات «دنياي اقتصاد» منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون