• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3859 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۳۱ تير

فيلترينگ؛ كليد واژه اين روزهاي مسوولان

انتقاد نماينده مجلس به فيلتر شدن سايت شهيد بهشتي

محمود صادقي، نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي در حساب توييتر خود با انتشار تصويري از سايت بنياد نشر آثار و انديشه‌هاي شهيد بهشتي در كنار تصوير صفحه پيوندها (صفحه‌اي كه براي سايت‌هاي فيلتر شده باز مي‌شود)، نوشت: «اين سايت يكي از مصاديق مجرمانه است» و در چند توييت بعد‌تر هم با انتشار تصويري از سايت آيت‌الله صانعي نوشت: «اين سايت هم يكي از مصاديق مجرمانه تشخيص داده شده است!» از فيلتر شدن اين سايت‌ها انتقاد كرد، هر چند گفته مي‌شود فيلتر شدن سايت بنياد نشر آثار و انديشه‌هاي شهيد بهشتي مدتي پيش فيلتر شده بود و اين اتفاق تازه‌اي نيست، اما اين هم اعلام شد كه فيلترينگ اين سايت براساس سيستم فيلترينگ كميته مصاديق مجرمانه انجام شده است.
 با انتشار توييت محمود صادقي اين موضوع بازتاب بسياري پيدا كرد و رسانه‌هاي مختلفي به اين موضوع پرداختند. اما اين تنها موردي نبود كه مسوولان و نمايندگان مجلس در خصوص فيلترينگ اظهارنظر و انتقاد مي‌كردند، مدتي است كه بحث‌هايي ميان وزارت ارتباطات و كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه حول محور فيلترينگ سايت‌هاي مختلف و كانال‌هاي تلگرامي شكل گرفته است.
در هفته گذشته اظهارنظرهاي وزير ارتباطات و دبير كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه و همچنين ورود دادستان كل كشور به اين موضوع حواشي بسياري داشت. اما در روزهاي اخير نگاه مسوولان و نمايندگان به مقوله فيلترينگ با انتقاد همراه بوده. پروانه سلحشوري، نماينده مردم تهران در مجلس نيز در واكنش به ادامه فيلترينگ توييتر با وجود حضور مسوولان مختلف دولتي در اين شبكه اجتماعي، در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: «اين روزها خبررساني در توييتر جايگاه ويژه‌اي پيدا كرده است. بسياري از افراد جامعه ما از جمله مقامات و مسوولان از اين شبكه اجتماعي استفاده مي‌كنند. من هم استفاده از توييتر را مي‌پسندم اما اين شبكه اجتماعي فيلتر است بدين معني كه دسترسي به آن جرم است. دايره جرم را اينقدر تنگ كرده‌ايم كه خود مسوولان ما بدان پايبند نيستند. اما اعتقاد دارم زماني براي استفاده از اين شبكه اجتماعي به آن ملحق مي‌شوم كه استفاده از آن به راحتي و بدون مسدود بودن در اختيار همه هموطنانم باشد و همگان در ايران بتوانند آزادانه به آن دسترسي داشته باشند؛ همچنان‌كه همين كار را براي حضور در ورزشگاه‌ها عنوان كردم.» در كنار اين انتقادات كه در روزهاي گذشته از جانب نمايندگان مجلس مطرح شد، بحث و اظهارنظرهاي غير مستقيم وزير ارتباطات و دادستاني كل كشور هم همچنان حول موضوع فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي ادامه پيدا كرد و گويي واژه فيلترينگ در هفته گذشته تبديل به كليدواژه‌اي شده بود كه مسوولان دايم اصرار به استفاده از آن و اظهارنظر درخصوص آن را داشتند.
وزير ارتباطات در خصوص فيلتر بودن توييتر با وجود استفاده مسوولان دولتي از اين شبكه اجتماعي گفت: «كارگروه تعيين مصاديق فيلترينگ بايد در مورد رفع فيلتر اين شبكه اجتماعي تجديدنظر كند.»
واعظي بارها در پاسخ به سوالات خبرنگاران اعلام كرده بود كه توييتر در اين دولت و توسط مسوولان اين دوره فيلتر نشده است و به همين خاطر مسوولان دولت يازدهم به دنبال سازوكاري براي رفع محدوديت از اين شبكه اجتماعي كه هر روز بر ميزان تاثير‌گذاري آن افزوده مي‌شود، هستند.  او درباره توقف فيلتر اينستاگرام هم كه از هفته گذشته آغاز شده است، گفت: «اينستاگرام رمزنگاري شده و از اين‌رو با اجازه‌اي كه از شوراي عالي فضاي مجازي گرفته‌ايم، با مدير اينستاگرام تماس گرفتيم و اعلام كردند كه آمادگي دارند، درباره موضوعاتي كه از نظر ما نامناسب است، در يك بازه زماني بنشينيم و درباره محدوديت‌هاي خود با آنها صحبت كنيم.
برخي موضوعات از نظر قانون، مقررات، سنت و فرهنگ ما قابل قبول نيست و آنها اعلام كردند كه آمادگي دارند اين موضوعات در اين شبكه را در ايران رعايت كنند.»در همين راستا دادستان كل كشور نيز روز پنجشنبه در خصوص برخورد با شبكه‌هاي اجتماعي و اعمال محدوديت در اين شبكه‌ها اعلام كرد: «داعش توطئه امريكا، صهيونيست و سعودي بود اما شكست خوردند اما امروز روي عقايد جوانان، فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي سرمايه‌گذاري كرده‌اند، براي نمونه تلگرام در روسيه و اينستاگرام صهيونيستي است. نفوذ دشمن در عرصه فرهنگ خطر بزرگي است كه بسياري از كشورهاي اروپايي متوجه اين خطر شده‌اند. انگليس، آلمان و چين استفاده از اين شبكه‌ها را محدود كرده‌اند و آن را مديريت مي‌كنند چراكه شبكه‌هاي اجتماعي مانند اتوباني است كه آن را بازكرده‌ايم و هيچ كنترلي روي آن نيست و هر نوع محتوا در آن وجود دارد. مساله فضاي مجازي يك مساله بسيار مهم است و گام‌هاي برداشته‌شده در برابر آثار خانمان‌برانداز آن چيزي نيست و منشا تمامي اينها هم تهاجمي است كه از سوي دشمن برنامه‌ريزي‌شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون