• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

حرف‌هاي صفايي ثابت شد

علي عالي

محسن صفايي‌فراهاني در خاطراتش از دوران حضور در فدراسيون فوتبال به نكته مهمي اشاره داشت. اعتقاد او بر اين بود به دو علت نتوانست در فدراسيون فوتبال بماند. اولي دخالت‌هاي سازمان تربيت‌بدني آن روزها در امور فوتبال و دومي «وقتي بود كه هم رييس فدراسيون بودم و هم نماينده مجلس؛ ديدم نمي‌توانم كاري كنم باشگاه‌ها خصوصي شوند و روي پاي خودشان بايستند. هيچ راهي نداشت و براي همين استعفا دادم.» واقعيتي تلخ از تشكيلاتي‌ترين رييس فدراسيون تاريخ انقلاب ايران.
او بعدترها به عنوان عضو هيات اجرايي AFC به باشگاه‌هاي ايراني هشدار داد بعد از كسب چهار سهميه در سال 87 به خواب نروند و كار كنند چراكه برنامه كنفدراسيون فوتبال آسيا شفاف‌سازي در همه زمينه‌هاست و براي همين دير يا زود دست فوتبال ايران رو خواهد شد و از قطار پيشرفت فوتبال در آسيا عقب خواهيم ماند. سال‌ها از پي هم گذشت اما انقلابي در فوتبال ايران رخ نداد. باشگاه‌ها بهتر از سال 87 اداره نشد. زيرساختي از سوي دولت و مجلس پيش‌بيني نشد. فدراسيون فوتبال وقتش را صرف كارهاي روزمره كرد و درجا زدن و پسرفت را نديد و پشت بازي‌هاي خوب تيم ‌ملي كي‌روش پنهان شد. جمله طلايي آقاي صفايي در آن روز را خوب به ياد دارم كه خطاب به مديران باشگاه‌ها گفت: «مسووليتي كه امروز شما برعهده داريد به مراتب سنگين‌تر از گذشته است. اگر احساس مي‌كنيد نمي‌توانيد از عهده انجام آن برآييد يا وقتش را نداريد، همين امروز از سمت خود استعفا دهيد.» همه در دل خنديدند و جدي نگرفتند. نهادي هم نيست بازخواست كند و گزارش بخواهد. رشد فوتبال ژاپن نتيجه هشت سال فعاليت مستمر و بابرنامه بود. درآمد فصل جي ليگ بيشتر از 300ميليون دلار است و آن‌گاه در فوتبال ايران نه خبري از حق پخش تلويزيوني است و نه اسپانسر برگزاري ليگ برتر.
خنده‌دار است اما در پيشرفت‌نكردن پيشتازيم. ليگ، تصويري روشن از كل فوتبال ايران است. نمي‌توانيم كل فوتبال را نداشته باشيم، اما  يك ليگ خوب داشته باشيم. زماني كه يك ليگ مرتب، منظم و هدفمند داريم كه ريشه درستي داشته و كل فوتبال از پتانسيل درست و استاندارد برخوردار باشد. ولي آيا حالا كل فوتبال ما اين شرايط را دارد؟ فوتبالي كه مديريت ساختارمند ندارد، مي‌تواند موفق باشد؟ از خاطر نبريم كه با حل كردن يك بخش كوچك از مشكلات فوتبال ايران، مشكل همه فوتبال حل نمي‌شود. بايد برنامه داشت و باشگاه‌ها، هيات‌ها و ليگ را هدفمند برگزار كرد نه با شعار و حرف در جلسات، پز مديريتي گرفت. در آيين‌نامه‌هاي فوتبال ايران آمد كه باشگاه‌ها بايد تيم‌هاي پايه داشته باشند؛ كدام بخش از فدراسيون فوتبال بر اين موضوع نظارت مي‌كند؟ زمين‌هاي تمرين اختصاصي چه؟ ترازنامه مالي چه؟ بدهي‌هاي مالي چه؟ پاسخ نگران‌كننده است و خداروشكر كه AFC نگران‌تر از ما است!

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون