• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3860 -
  • ۱۳۹۶ يکشنبه ۱ مرداد

نشانه‌اي براي پيشرفت در حوزه گردشگري

فعال شدن حساب‌های اقماری گردشگری بعد از 15 سال

الهام معینی جزنی

1- رییس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آمار گردشگری داخلی را براساس شمار اقامت و بازدید در چهارماه اول سال 96 اعلام کرد و گفت که مجموع اقامت‌کنندگان در واحدهای اقامتی کشور، حدود ۸۰ میلیون نفر-شب اقامت بوده که این تعداد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۲۳ درصد رشد داشته است. او از رشد 24درصدی آمار بازدیدکنندگان مراکز گردشگری هم خبر داد. این آمار، همانند بسیاری از آمارهایی که تابه‌حال، نشان‌دهنده‌ پیشرفت در حوزه گردشگری بوده‌ و در دولت یازدهم حسن روحانی کم هم نبوده‌اند، بلافاصله در تمام سایت‌ها و رسانه‌های خبري بازتاب فراوان داشت. حالا باید دید با توجه به افزایش آمار گردشگر که قطعا سود مالی بیشتری را هم در این بخش به گردش درآورده است، سهم گردشگری در اشتغال، تولید ناخالص ملی و  اقتصاد کشور چقدر است و اصولا این سهم به چه صورت مشخص خواهد شد.
2- شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه ای که اواخر ماه گذشته با حضور معاون اول رییس جمهور داشت، مقرر کرد که مرکز آمار ایران با محوریت سازمان گردشگری، حساب‌های اقماری گردشگری را تا پایان  سال 97 فعال کرده و این سازمان نسبت به اجرای نظام آماری در حوزه گردشگری به صورت رسمی و جدی اقدام کنند. اینکه حساب‌های اقماری چیست و به‌طورکلی فایده‌ آن برای گردشگری و تولید ناخالص ملی چیست را باید در این تعریف پیدا کرد: حساب‌های اقماری، نظامی محاسباتی در سطح ملی یا محلی است که پیامدهای مستقیم گردشگری بر اقتصاد را نشان می‌دهد. این حساب‌ها ضمن شفافیت بخشیدن به درآمدهای این بخش، باعث می‌شود که آمارهای اعلام شده پایه و اساس متقن به خود گیرد و از حالت تخمین و شعار خارج شود. سازمان برنامه و بودجه، مرکز آمار ایران و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه ارگانی هستند که در اجرای این نظام، درگیر بوده و استانداردهای آن را تعیین خواهند کرد.
3- طرح ایجاد حساب‌های اقماری، از سال 1381 مطرح شد و تا سال 1395 معلق مانده بود؛ هرچند در دوران ریاست محمود احمدی‌نژاد زمزمه‌هایی مبنی بر فعال شدن آن به‌صورت جدی مطرح شد، اما درنهایت براثر مخالفت‌های صورت‌گرفته، به‌صورت مسکوت باقی ماند، اما در دولت یازدهم و پس از حضور زهرا احمدی‌پور در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌صورت جدی به آن پرداخته شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون