• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3861 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۲ مرداد

درباره ويتورول كنستانچا؛ تيمي كه قواعد بازي در روماني را به هم زد

پسران هاجي

خسرو فاضل

 

گئورگي هاجي؛ شايد بسياري از فوتبال‌دوستان در سراسر دنيا، فوتبال روماني را با اين نام بشناسند. بازيكني كه در هر دو تيم رئال مادريد و بارسلونا بازي كرده، همراه با گالاتاسراي بزرگ‌ترين افتخار تاريخ باشگاه يعني قهرماني در جام يوفا سال 2000 را كسب كرده است و اصلي‌ترين مهره فوتبال روماني در سال‌هاي درخشان دهه 90 بوده. اما شايد كمتر كسي از پروژه او در روماني با خبر باشد. هاجي در سال 2009، باشگاهي تحت عنوان «ويتورول كنستانچا» را در اويديو تاسيس كرد. اويديو، شهري 12 هزار نفري است كه در جنوب شرقي روماني قرار دارد. ويتورول با خريد امتياز CSO اويديو كار خود را در سطح سوم فوتبال روماني آغاز كرد. ويتورول در همان فصل نخست، يك هفته مانده به پايان رقابت‌ها صعود خود به ليگ بالاتر را مسجل كرد و راهي ليگ دسته دوم شد. ويتورول در فصل 12-2011 با كسب 61 امتياز و تنها به خاطر نتايج رودررو ضعيف‌تر مقابل CSMS در مكان دوم جدول دسته دوم ايستاد تا در سومين فصل حيات، مجوز حضور در بالاترين سطح فوتبال روماني را كسب كند.
ويتورول در فصل 13-2012 با 8 برد، 12 تساوي و 14 باخت، كار خود را با 36 امتياز و مقام سيزدهم جدول هجده تيمي ليگ پايان داد تا دستاوردي قابل قبول داشته باشد. دو فصل بعد براي ويتورول، روزهاي سختي بود. در فصل 14-2013 ويتورول با كسب 40 امتياز، در مكان دوازدهم ايستاد. فصل بعدي مصادف شد با كاهش تيم‌هاي ليگ يك روماني از 18 به 14. در نتيجه در پايان فصل 15-2014، 6 تيم آخر جدول روانه دسته پايين مي‌شدند. ويتورول اما از اين آزمون هم جان سالم به در برد و با 43 امتياز در مكان يازدهم قرار گرفت. ويتورول در اين فصل دو بار اقدام به تغيير سرمربي كرد كه دومين تغيير، منجر به رقم خوردن اتفاقي عجيب شد. در اكتبر 2014 و در شرايطي كه تيم در جايگاه چهاردهم قرار داشت، بوگدان وينتيلا از سمت خود استعفا داد تا هدايت تيم را خود گئورگي هاجي بر عهده گيرد. هاجي بعد از جدايي از گالاتاسراي در سال 2011، هدايت تيمي را بر عهده نداشت و حالا چند سال بعد از دوري از گود، قرار بود هدايت تيمي را قبول كند كه مالك آن هم بود. تيم با هدايت هاجي در ليگ ابقا شد و روند صعود تيم آغاز شد. در فصل 16-2015، 6 تيم اول به پلي آف قهرماني مي‌رفتند و 8 تيم بعدي به پلي آف سقوط. ويتورول با كسب 46 امتياز از 26 بازي در مكان چهارم جدول ايستاد تا يكي از 6 تيم حاضر در مرحله پلي‌آف قهرماني باشد. ويتورول در 10 بازي مرحله قهرماني عملكرد ضعيفي داشت و با تنها 1 برد، 3 تساوي و 6 باخت يك رده تنزل يافت و در مكان پنجم ايستاد. اما شانس انگار به هاجي و تيمش روي آورده بود. دينامو بخارست، تيم چهارم جدول كه آخرين سهميه روماني براي حضور در پلي آف اروپا را كسب مي‌كرد، به دليل ناتواني در پرداخت بدهي‌ها موفق به كسب مجوز يوفا نشد تا اين سهميه به تيم پنجم يعني ويتورول تعلق گيرد. فصل 17-2016 با حضور در مرحله سوم انتخابي ليگ اروپا براي ويتورول آغاز شد؛ تجربه‌اي جذاب كه البته چندان خوشايند نبود چرا كه اين تيم در مجموع دو بازي، صفر-5 مغلوب خنت بلژيك شد و از راهيابي به پلي آف بازماند. اما ادامه فصل آبستن حوادث شيريني بود. ويتورول در هفته بيستم به صدر جدول رسيد و تا پايان آن را حفظ كرد. در مرحله قهرماني ويتورول مكان اول را به استوا بخارست واگذار كرد اما به لطف پيروزي 1-3 مقابل اين تيم، در آخرين هفته جايگاه اول را بازيافت تا براي نخستين بار و تنها 8 سال بعد از آغاز حيات، قهرمان ليگ برتر روماني شود.
بعد از چندبار رفت و برگشت، ويتورول از سال 2015 دوباره به ورزشگاه اختصاصي خود (اشتاديونول ويتورول) بازگشته است؛ ورزشگاهي كه فقط و فقط 4500 صندلي دارد. اين يعني تيم قهرمان، كوچك‌ترين ورزشگاه را در بين تيم‌هاي سطح اول در اختيار دارد.
پشتوانه ويتورول، آكادمي فوتبال گئورگي هاجي است كه بزرگ‌ترين و مدرن‌ترين آكادمي فوتبال شرق اروپا محسوب مي‌شود. از اين جهت، ويتورول لقب «پسران هاجي» را از آن خود كرده است. نزديك به 300 بازيكن در اين آكادمي حضور دارند و آماده حضور در سطح اول فوتبال روماني مي‌شوند. جواناني كه شايد روزي بتوانند نام ويتورول را بالاتر از غول‌هاي بخارست (دينامو و استوا) بر تارك فوتبال روماني جاودانه كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون