• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3865 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۷ مرداد

عددنوشت

افزايش فروش خودرو

طبق هدف‌گذاري صورت گرفته در سال ۱۴۰۰ فروش سالانه صنعت خودرو بايد به ۲۸ ميليارد دلار افزايش يابد. وزارت صنعت، معدن و تجارت اخيرا ويرايش دوم «برنامه راهبردي وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر كرد كه در آن راهبردهاي اين وزارتخانه براي توسعه بخش صنعت كشور پيش‌بيني شده است. بخشي از برنامه راهبردي اين وزارتخانه در حوزه صنايع مربوط به «برنامه راهبردي صنعت خودرو» است. در برنامه راهبردي صنعت خودرو راهكارهايي در زمينه توسعه و گسترش كمي و كيفي صنعت خودرو و قطعه ايران در حوزه‌هاي مختلف پيش‌بيني شده كه از جمله آن افزايش تيراژ توليد و فروش صنعت خودرو تا سال ۱۴۰۰ است. طبق هدف‌گذاري صورت گرفته در اين سند در سال ۱۴۰۰ ميزان فروش سالانه صنعت خودرو بايد به ۲۸ ميليارد دلار برسد. اين هدف‌گذاري در حالي است كه در همين سند پيش‌بيني شده تا پايان سال جاري (۱۳۹۶) ميزان فروش سالانه صنعت خودرو به ۲۰ ميليارد دلار افزايش يابد.

رشد نقدينگي

در حالي حجم نقدينگي به بيش از ۱۲۶۴ تريليون تومان رسيده كه از سرعت رشد آن تا شش درصد كاسته شده است. نقدينگي به عنوان يكي از متغيرهاي كلان اقتصادي طي سال‌هاي گذشته با روندي رو به رشد و شيب‌ها و دلايل متفاوت اكنون مرز هزاران ميلياردي را نيز پشت سرگذاشته است. براساس تازه‌ترين گزارشي كه بانك مركزي از دارايي و بدهي سيستم بانكي منتشر كرده است حجم نقدينگي در ابتداي سال جاري به ۱۲۶۴ هزار ميليارد تومان افزايش يافته است. ميزان نقدينگي از ۱۲۵۳ هزار ميليارد تومان پايان سال قبل با رشدي معادل 9/0 درصد در فروردين ماه همراه شده كه البته اين رشد در مقايسه با دوره فروردين ماه سال ۱۳۹۵ به اسفند ۱۳۹۴ كه 6/0 درصد گزارش شده بود اندكي رشد دارد اما در قياس بازه زماني طولاني‌تر با كاهش همراه است. اين در حالي است كه ميزان رشد نقدينگي در فروردين ماه امسال نسبت به همين ماه در سال قبل حدود 7/23 درصد رشد داشته، ولي نسبت رشد در فروردين ۱۳۹۵ به همين ماه در سال ۱۳۹۴ حدود 6/29 درصد گزارش شده بود.


بارش متوسط كشور
وزير نيرو گفت: با وجود مشكلات حاد بخش آب، اگر مصارف آب منطقي شود قطعا در هيچكدام از بخش‌هاي اقتصادي كشور با مشكل برخورد نخواهيم كرد، بنابراين يكي از مهم‌ترين عوامل بحران آب مساله مصرف آن است. حميد چيت چيان، وزير نيرو با اشاره به عزم دولت براي مهار بحران آب در كشور گفت: اين دولت در همان ابتداي كار خود با يك همت و عزم قاطع و جدي وارد مساله آب شد چرا كه بر عمق اين بحران در كشور واقف بود. بررسي آمارهاي آب نشان مي‌دهد در ۱۰ سال گذشته ميزان بارش‌ها كمتر از حد متوسط رسيده است. زماني گفته مي‌شد متوسط بارندگي كشور ۲۵۰ ميليمتر است اما امروز اين ‌بارش‌ها به ۲۴۲ ميليمتر رسيده كه يك زنگ خطر جدي است. افزايش دماي كشور باعث بالا رفتن ميزان تبخير آب و تغيير اقليم باعث كاهش نسبت بارش برف در كشور و همچنين كاهش ميزان نفوذ آب به سفره‌هاي داخل زمين شده است. وي تاكيد كرد: مجموعه اين عوامل در كنار افزايش ميزان مصارف در بخش‌هاي مختلف اقتصادي كشور باعث شده بحران آب در كشور تشديد شود.


رشد صادرات نفت ايران به اروپا
صادرات نفت ايران به اروپا در ۴ ماهه نخست ۲۰۱۷ با افزايش بيش از ۶ برابري نسبت به مدت مشابه سال قبل به 316/9 ميليون تن رسيد. جديدترين آمار منتشر شده از سوي پايگاه خبري كميسيون اروپا (يورو استات) نشان مي‌دهد 28 عضو اتحاديه اروپا در 4 ماه نخست سال جاري ميلادي 316/9 ميليون تن نفت خام از ايران وارد كرده‌اند. واردات نفت اين اتحاديه از ايران در 4 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 7/6 برابري داشته است. در ماه‌هاي ژانويه تا آوريل سال 2016 بالغ بر 378/1 ميليون تن نفت از ايران به اروپا صادر شده بود. ايتاليا بزرگ‌ترين واردكننده نفت ايران در 4 ماهه نخست 2017 شناخته شده است و 30 درصد نفت صادراتي ايران به اروپا معادل 871/2 ميليون تن به مقصد ايتاليا بوده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون