• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

مقتدي صدر براي رايزني با سعودي‌ها وارد جده شد

در باغ سبز عربستان

عمليات تروريستي براي حمله به عتبات عاليات خنثي شد

يسرا بخاخ

 

دفتر مقتدي صدر اعلام كرد كه رييس جريان صدر روز يكشنبه به دعوت رسمي عربستان راهي اين كشور شده است. اين نخستين سفر صدر به عربستان بعد از حدود 11 سال است. او آخرين بار سال 2006 به اين كشور سفر كرده بود. رسانه‌هاي سعودي گزارش دادند كه ثامر السبهان، سفير پيشين و جنجالي عربستان در عراق كه در حال حاضر وزير مشاور دولت در امور مربوط به خليج فارس است در فرودگاه جده به استقبال صدر رفت. دفتر مقتدي صدر اعلام كرد او قرار است در جريان حضورش در عربستان با شماري از مسوولان سعودي ديدار و گفت‌وگو كند. در بيانيه دفتر صدر آمده كه گشايش مثبتي در روابط عربستان و عراق به وجود آمده كه اميدواريم به كاهش ميزان طايفه‌گرايي در منطقه عربي و اسلامي منجر شود.
اين سفر در ادامه سفرهاي متعدد مسوولان سعودي و عراقي در چند وقت اخير صورت گرفته است، بعد از سفر حيدر العبادي نخست وزير عراق به عربستان، قاسم الاعرجي وزير كشور عراق نيز به عربستان سفر كرده بود. حضور الاعرجي در عربستان با حساسيت بالايي همراه شد زيرا او از اعضاي سازمان بدر شاخه نظامي مجلس اعلاي اسلامي عراق و از افرادي است كه سال‌ها در ايران زندگي كرده و روابط خوبي با جمهوري اسلامي  ايران دارد. او كه يكي از رهبران نيروهاي الحشد الشعبي هم به شمار مي‌رود و بارها گفته بود اگر ايران نبود، بغداد به دست داعش سقوط مي‌كرد همين جمله او باعث شده رسانه‌هاي سعودي او را يكي از افراد وفادار به ايران در عراق بنامند. در سفر الاعرجي به عربستان شماري از فرماندهان رده بالاي نيروهاي الحشد الشعبي وزير كشور را همراهي مي‌كردند كه اين موضوع با انتقاد مخالفان حشد الشعبي همراه شده بود، زيرا اقدام عربستان براي دعوت از چهره‌هاي حامي ايران و وابسته به حشد الشعبي خلاف سياست‌هاي اين كشور در خصوص عراق به شمار مي‌رود. در حالي كه رسانه‌هاي وابسته به عربستان نيروهاي حشد الشعبي و چهره‌هاي وابسته به آنها را گروه‌هاي طايفه‌اي مي‌نامند به نظر مي‌رسد اقدامات اخير عربستان كه در تضاد آشكار با سياست‌هاي عربستان در حدود 15 سال گذشته است تلاشي از سوي رياض براي جذب جريان شيعه حاكم در بغداد به سوي خود و تاكيد بر بخش عربي عراق است اقدامي كه ناظران وابسته به عربستان ادعا مي‌كنند عراق را از سلطه و نفوذ ايران خارج مي‌كند. به همين دليل رياض السعيدي، كارشناس و تحليلگر عراقي در خصوص سفر مقتدي صدر به عربستان ادعا مي‌كند كه او اخيرا تلاش كرده از رويكرد ايران نسبت به بحران‌هاي عراق و سوريه دوري كند. اما به نظر نمي‌رسد دعوت از رهبران و چهره‌هاي سياسي مطرح شيعه عراقي در سياست‌هاي كلي عربستان كه بر اساس طايفه‌گرايي بنا شده تغييري ايجاد كند.
روزنامه العربي الجديد درباره سفر مقتدي صدر به عربستان به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه شماري از روحانيون عراقي و اعضاي جريان صدر از جمله ابو دعا العيساوي كه به معاون جهادي صدر معروف است در اين سفر صدر را همراهي مي‌كند. يك منبع پارلماني به العربي الجديد گفته كه ماه ژوئن گذشته ديوان پادشاهي عربستان از طريق رشدي العاني سفير اين كشور در بغداد به صورت رسمي از مقتدي صدر دعوت كرده بود كه به عربستان سفر كند. به گفته اين منبع پارلماني عربستان سياست جديدي را پيش گرفته تا روابط خود را با شيعيان عراقي بهبود بخشيده و اصلاح كند و قرار است مقتدي صدر با محمد بن سلمان، وليعهد و وزير دفاع عربستان و اعضاي هيات علماي ارشد اين كشور ديدار خواهد كرد. اين منبع پارلماني عراقي به العربي الجديد گفته مقتدي صدر تنها شخصيت سياسي و ديني عراقي نيست كه به عربستان دعوت شده، بلكه رياض شمار ديگري از چهره‌هاي سياسي و ديني شيعيان عراق را نيز به كشور خود دعوت كرده است.

همام حمودي رييس جديد
مجلس اعلاي اسلامي عراق
محمد تفي المولي، عضو هيات رهبري مجلس اعلاي اسلامي عراق اعلام كرد كه بعد از كناره‌گيري عمار حكيم از رياست اين مجلس، همام حمودي رييس جديد اين سازمان خواهد بود. حمودي، معاون اول رييس پارلمان عراق و رييس كميته نگارش قانون اساسي و كميته بازنگري در قانون اساسي در پارلمان عراق است. به اين ترتيب باقر الزبيدي هم به عنوان مسوول دفتر هماهنگي مجلس و جلال‌الدين الصغير به عنوان مسوول دفتر اجرايي اين مجلس انتخاب شده‌اند. الصغير چند ماه پيش و به دليل اختلاف نظرهايي كه با عمار حكيم داشت، اعلام كرده بود از مجلس اعلاي اسلامي عراق خارج شده است. خروج عمار حكيم از مجلس اعلاي اسلامي عراق و تصميم او براي تاسيس حزب ميهني حكمت با انتقاد شماري از اعضاي پيشين و فعلي اين مجلس همراه شد. جلال الدين الصغير كه بارها از حكيم انتقاد كرده و گفته بود او در جريان مساله آشتي ملي به دنبال آشتي با افرادي است كه خون عراقي‌ها را ريخته‌اند بار ديگر رييس پيشين مجلس اعلاي اسلامي عراق را هدف انتقادهاي خود قرار داده است. وي خطاب به حكيم گفته كه نماز اعضاي حزب جديد عمار حكيم ايراد شرعي دارد زيرا محل‌ استقرار آنها غصبي است. وي ادامه داده كه عمار حكيم همه بخش‌هاي اجرايي مجلس را در اختيار داشت اما اقداماتش در راستاي پيماني نبود كه در بدو حضورش به عنوان رييس اين حزب با او بسته شده بود. در حالي كه گزارش‌هاي متعددي در خصوص تصميم حيدرالعبادي براي جدايي از حزب الدعوه و تشكيل حزبي جديد و تلاش جريان صدر براي تشكيل ائتلافي فرا مذهبي براي حضور در انتخابات پارلماني پيش روي عراق مطرح شده است، شيروان الوائلي، مشاور رييس‌جمهور عراق معتقد است كه اغلب احزاب بزرگ عراقي در مدت زمان پيش رو شاهد جدايي افراد و چهره‌هاي شاخصي خواهند بود زيرا اين احزاب ديگر كشش رهبري‌هايي را ندارند كه در هر دوره انتخاباتي ايجاد و وضعيت را بحراني‌تر مي‌كنند.
از سوي ديگر روزنامه الصباح عراق كه وابسته به دولت اين كشور است، اعلام كرد: يكي از خطرناك‌ترين عمليات‌هاي تروريستي در خاك عراق به وسيله نيروهاي ويژه وزارت كشور تحت عنوان «يگان الصقور- شاهين‌ها» شناسايي و خنثي شده است. بر اساس اين گزارش وزارت كشور عراق موفق شده باندي تروريستي وابسته به داعش را شناسايي كند كه قصد داشتند عتبات عاليات در نجف، كربلا، سامراء و مسجد كوفه و بيت آيت‌الله علي سيستاني را مورد هدف قرار دهند. بر اساس اين خبر تروريست‌ها همچنين قصد داشتند چند منطقه مسكوني مهم در استان بصره كه يكي از استان‌هاي شيعه نشين عراق و در نزديكي مرزهاي جنوبي ايران قرار دارد را هدف چندين عمليات تروريستي قرار دهند. روزنامه الصباح نوشته كه اين عمليات‌ها نشان مي‌دهد كه تروريست‌ها بعد از عمليات آزادسازي موصل و شكست در برابر نيروهاي ارتش عراق به اين ترتيب تلاش كرده بودند تا شكست‌هاي خود را جبران كنند. ابوعلي البصري، رييس يگان اطلاعاتي الصقور و مديركل بخش اطلاعات ضدتروريستي وزارت كشور عراق اعلام كرد كه داعش 3 عمليات تروريستي جداگانه را با حضور سركرده‌هاي اين گروه كه از خارج از عراق وارد كشور شده بودند، برنامه‌ريزي كرده بود و مي‌خواستند در جريان اين عمليات‌ به عتبات عاليات در نجف، كربلا، سامرا و مسجد كوفه و بصره و بيت آيت‌الله سيستاني در نجف حمله كنند. به همين منظور ده‌ها تروريست انتحاري با مليت‌هاي مختلف با چندين خودروي بمب‌گذاري شده با همكاري باندهاي قاچاق سلاح به عراق در تدارك اين عمليات بوده‌اند. البصري اعلام كرد بعد از مطمئن شدن از اطلاعات به دست آمده اين اطلاعات در اختيار حيدر العبادي، نخست‌وزير و فرمانده كل نيروهاي مسلح عراق قرار گرفته و بعد از موافقت او با همكاري فرماندهي عمليات مشترك ارتش عراق‌ و با استفاده از جنگنده‌هاي 16 ا-F مراكز تجمع تروريست‌ها كه قصد حركت به سوي شهرهاي مقدس عراق و بصره را داشته‌اند مورد هدف قرار گرفته است كه براساس اطلاعات دقيق 7 هدف مورد اصابت قرار گرفته كه مراكز تجمع تروريست‌ها و خودروهاي بمب‌گذاري‌شان در منطقه الميادين سوريه در اطراف شهر القائم بوده و منجر به كشته شدن ده‌ها تروريست داعشي شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون