• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

انتخابات مجلس موسسان ونزوئلا با بايكوت مخالفان برگزار شد

آتش معترضان زير خاكستر

گروه جهان

پس از هفته‌ها درگيري و تنش‌هاي خياباني، در ونزوئلا يك راي‌گيري در روز گذشته برگزار شد كه مي‌تواند تبديل به نقطه عطفي براي كشور شود. در صورت پاسخ مثبت مردم به مادورو در اين انتخابات، به رييس‌جمهور نيكولاس مادورو اجازه مي‌دهد كه مجلس موسساني را براي تغيير قانون اساسي شكل دهد كه عمل مجلس ملي اين كشور را دور خواهد زد. كارشناسان معتقدند اگر به صورت پيش‌فرض اين انتخابات به نفع مادورو به پايان برسد مي‌تواند به استحكام پايه‌هاي قدرت سياسي او در كشور منجر شود.
انتخابات سراسري در ونزوئلا از سال شش صبح روز يكشنبه به وقت محلي آغاز شد و بيش از 380هزار نيروي امنيتي، حفاظت از مراكز راي‌گيري را تا پايان ساعت راي‌گيري در ساعت 6 بعدازظهر برعهده خواهند داشت. دولت مادورو هرگونه تظاهرات در اين روز را غيرقانوني اعلام كرده و معترضان را تهديد كرد كه اگر به اغتشاش و ناامني دامن بزنند با 10 سال زندان روبه‌رو خواهند شد.
در حال حاضر مخالفان مادورو كنترل مجلس ملي را با 112 كرسي از 167 كرسي در اختيار دارند و عملا نه مادورو به آنها اجازه كار مي‌دهد و نه مجلس مي‌تواند به وظايف قانوني خود برسد. به مجلس موسسان پيشنهاد شده بايد شامل 545 عضو شود كه همه آنها را مادورو معرفي مي‌كند. برخي نامزدان عبارتند از همسر مادورو و وفاداران برجسته او به شمار مي‌آيند.
اپوزيسيون هيچ نامزدي را براي راي دادن در اين انتخابات معرفي نكرده است زيرا مشروعيت انتخابات را به رسميت نمي‌شناسد. دشمنان مادورو به پايه صندوق راي نمي‌روند و در سوي ديگر يك برنامه عظيم اعتراض‌آميز را در پايتخت كاراكاس طراحي كردند. اما آنچه مسلم است انتخابات روز يكشنبه به ايجاد يك مجلس موسسان منتهي مي‌شود كه به مادورو اجازه مي‌دهد قدرت سياسي فراواني براي اصلاح قانون اساسي ونزوئلا داشته باشد.
مادورو مي‌گويد كه اين راي‌گيري به صلح در ونزوئلا كمك مي‌كند و تمام شاخه‌هاي دولت زير شاخه‌هاي سياسي جنبش هوگو چاوز قرار خواهد گرفت. منتقدان در ونزوئلا و خارج از كشور مدعي هستند اين اقدام مادورو هر نشانه‌اي از دموكراسي كه در كشور وجود داشت را از بين مي‌برد. اريك فرسورث، معاون رييس مركز شوراي امريكا كه يك انجمن تجاري محسوب مي‌شود به سي‌ان‌ان گفت: اين امر به دولت اجازه مي‌دهد تا ونزوئلا را به يك كشور تك‌حزبي بدون هيچ گونه تظاهرات و اقدام دموكراتيك تبديل كند.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا اخيرا در بيانيه‌اي اعلام كرد كه مادورو روياي ديكتاتور بودن را در سر مي‌پروراند. گفتني است امريكا طي هفته گذشته 13 نفر از رهبران ونزوئلا را به همراه مادورو تحريم كرد. مكزيك كلمبيا و پاناما با تحريم‌هاي خود عليه افراد مشابه از تحريم‌هاي امريكا پيروي كردند و كلمبيا گفت كه نتايج راي‌گيري روز يكشنبه را به رسميت نمي‌شناسد. سازمان‌هاي دولتي امريكا معتقدند كه راي‌گيري غيرقانوني است. ترامپ همچنين تهديد كرده است كه پس از راي‌گيري اقدامات قوي و سريع اقتصادي را عليه مادورو آغاز خواهد كرد اما ابعاد آن هنوز به طور دقيق مشخص نيست. وزارت ارتباطات ونزوئلا اما واكنشي نسبت به اين موضوع نشان نداد.
گفتني است جوانان ونزوئلايي چندماهي است كه به خيابان‌ها آمده‌اند تا اعتراض خود را اعلام كنند. در حال حاضر گارد ملي ونزوئلا و تظاهركنندگان تقريبا هرروز باهم برخورد مي‌كنند و بيش از 110 ونزوئلايي جان خود را از دست داده‌اند.
بسياري از مناطق كاراكاس طي روزهاي اخير درگير اعتراض و اعتصاب‌هاي سراسري بودند و اكثر معابر شهري مسدود شدند و رفت و آمد عملا مختل شده بود. در مقابل در محله‌هايي كه طرفداران دولت حضور داشتند شرايط به طور معمول ادامه داشت. يوهان پراده، متخصص در امور ونزوئلا مي‌گويد اعتراضات در طول روزهاي اخير بسيار خشونت‌آميز بوده است و نگران آن چيزي است كه ممكن است پس از انتخابات روز يكشنبه رخ دهد. او مي‌گويد كه من صادقانه بايد بگويم كه ترسيده‌ام.
در حال حاضر نگراني عميقي در خصوص ونزوئلا وجود دارد. هرچند تا زمان تنظيم اين گزارش نتيجه آرا و انتخابات مشخص نشده است، اما بيشتر از نتيجه انتخابات نگراني از عواقب پس از آن وجود دارد. اكنون ونزوئلا در حال فروپاشي است و وضعيت آن هرروز بدتر مي‌شود و هيچ اميدي در آينده نزديك به حل شدن موضوع وجود ندارد.
گزارش‌هاي ميداني از ونزوئلا حاكي از آن است كه وسايل نقليه نظامي تا دندان براي ترساندن معترضان مسلح هستند. احزاب مخالف از حاميان خود خواسته‌اند تا روز يكشنبه ونزوئلا را مسدود كنند.
اين بدان معني است كه با مسدود شدن جاده‌ها، خشونت‌ها در خيابان‌ها و آسيب ديدن تعداد زيادي از افراد در تمام سنين وجود دارد از همين رو نگراني‌ها از بدتر شدن شرايط وجود دارد. در روز جمعه برخي معترضان در يك منطقه كوهستاني توانسته بودند گارد را خلع سلاح كنند و ماشين‌شان را سوزاندند. مجموعه اين اتفاق‌ها خبرهاي خوشي از ونزوئلا به گوش نمي‌رساند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون