• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

ويزاي هيات 10 نفره كنسولي ايران هنوز صادر نشده

نخستين كاروان حجاج ايراني به عربستان اعزام شدند

روز گذشته نخستين كاروان حج ايران از بندرعباس عازم مدينه شد و امروز هم نخستين كاروان پايتخت از فرودگاه امام خميني با بدرقه رسمي مسوولان به سمت مدينه حركت خواهد كرد.
به گفته مسوولان سازمان حج اعزام زايران ايراني به عربستان تا چهارم شهريور ادامه خواهد داشت. حج امسال با تمام سال‌هاي پيش يك تفاوت عمده دارد و آن هم اينكه بعد از يك سال وقفه و حواشي بسيار براي لغو آن برگزار مي‌شود. طبق آمارهاي رسمي اعلام شده در سال جاري ۸۶ هزار و ۵۰۰ زاير ايراني در مناسك حج شركت خواهند كرد. طبق اعلام رييس سازمان حج و زيارت تاكنون براي بيش از ۳۰ هزار نفر از زايران ايراني حج تمتع ۹۶ ويزا صادر شده است، اما اين در حالي است كه هنوز اخباري مبني بر صدور ويزا براي هيات 10 نفره‌اي كه طبق اظهارات قبلي مسوولان سازمان حج قرار بود به نمايندگي از وزارت امور خارجه براي رسيدگي و پيگيري امور كنسولي به عربستان اعزام شوند، منتشر
نشده است.
رييس سازمان حج و زيارت تيرماه گذشته اعلام كرد: «به منظور رفع نگراني‌هاي موجود، اقداماتي صورت گرفته است. در سال‌هاي مختلف مشكلاتي مانند برخوردهاي امر به معروف با حجاج، بازداشت‌هاي موقت، فوت زايران به دليل كهولت سن و بيماري و غيره وجود داشت. سفارت و كنسولگري ايران در سال‌هاي گذشته در عربستان وجود داشت كه امور را پيگيري مي‌كرد. اما در شرايط كنوني و بعد از ماجراي سفارت عربستان و طبق توافق صورت گرفته، مقرر شد هيات 10 نفره كنسولي در عربستان مستقر شوند تا به امور مشابه موارد فوق رسيدگي كنند.»
در دو سال اخير حوادثي مهم مانند فوت بيش از 400 حاجي ايراني در مراسم منا موجب شد تا سال گذشته حجاج ايران در حج ابراهيمي شركت نكنند، اما امسال با رايزني‌هاي انجام شده و مذاكراتي كه با عربستان صورت گرفت، مسوولان تصميم به برگزاري حج گرفتند. هر چند كه در ماه‌هاي گذشته اين موضوع با حواشي همراه شد و حتي برخي از لغو سفر حجاج و برخي نيز از انصراف‌هاي گروهي در شهرهاي مختلف خبر دادند، اما هر بار اين اخبار از سوي متوليان امر حج در كشور تكذيب شد و با اعزام حجاج از امروز شايد بشود گفت اين حواشي نيز پايان
پيدا كرد.
حجت الاسلام قاضي عسگر، مسوول بعثه مقام معظم رهبري در سازمان حج و زيارت ضمن اشاره به تمامي حواشي كه در ماه‌هاي اخير در مورد حج وجود داشت، گفت: «البته حادثه منا بسيار تلخ بود، اما نمي توان حج را تعطيل كرد، زيرا برگزاري حج تصميم نظام است و ما وظيفه داريم امكانات را فراهم كنيم.» در همين زمينه اخباري مبني بر طراحي دستبندهاي الكترونيكي براي پيشگيري از حوادثي شبيه حادثه منا براي حجاج و همين طور استقرار چادرهاي ايمن براي استقرار حجاج در عرفات و مواردي از اين دست، تدابيري است كه مسوولان امر حج براي حجاج ايراني در حج 96 انديشيده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون