• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3867 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۹ مرداد

دو توصيه به رييس دولت در انتخاب وزرا

علي شكوهي

روزهاي آينده به دليل در پيش بودن مراسم تحليف رييس‌جمهوري و تنفيذ راي مردم به دكتر روحاني و معرفي كابينه و راي اعتماد مجلس به وزراي پيشنهادي، از سياسي‌ترين ايام سال خواهد بود. خوب است رييس‌جمهوري در اوج تدبير و با داشتن پشتوانه‌هاي نظري و تجربي قابل دفاع درباره دولت آينده تصميم بگيرد و عمل كند. دو نكته را در اين مختصر به رييس‌جمهوري محترم توصيه مي‌كنم.
اول- پيش‌تر نوشتم كه كابينه اول دكتر روحاني چند وزير شاخص دارد كه هويت اين دولت محسوب مي‌شوند و بنابراين قطعا در دولت بعدي دكتر روحاني هم بايد حضور داشته باشند. اين وزرا به گمان غالب كارشناسان دست به كارهاي بزرگ و قابل دفاع زده‌اند و تداوم برنامه‌هاي آنان قطعا براي مردم و كشور دستاوردهاي خوبي خواهد داشت. اول وزير امور خارجه با آن دستاوردهاي بزرگ در عرصه ديپلماسي و مذاكرات هسته‌اي. دوم وزير نفت با احياي صنعت نفت و كسب مجدد اعتبار ايران در اوپك و بازار نفت و ده‌ها پروژه بزرگي كه به انجام رسانده يا در دست اقدام دارد. سوم وزير بهداشت كه با طرح سلامت خود نشان داد عدالت را مي‌توان فراگير كرد و به درمان مردم سامان داد. چهارم وزير راه و شهرسازي كه فراتر از انتظار در حيطه حمل‌ونقل هوايي، ريلي، دريايي و جاده‌اي وارد شد و كارش در حيطه مسكن هم قابل توجه بوده است. اين محورهاي دولت قبل را بايد حفظ كرد و بقيه دولت را با اينان هماهنگ كرد و كساني را براي وزارتخانه‌هاي ديگر برگزيد كه چالشي براي اين نقاط قوت دولت ايجاد نكنند.
دوم- از خير انفكاك وزارتخانه‌ها در دولت كنوني بايد گذشت. جدا كردن چند وزارتخانه مهم در اين دولت يعني مشغول شدن بخش بزرگي از دولت به كارهاي روزمره اجرايي در تقسيم وظايف و نيروي انساني و ساختمان‌ها و... كه شايد سه سال هم طول بكشد. بهتر است دولت لايحه تفكيك وزارتخانه را از مجلس پس بگيرد و اين كار را به شروع كار دولت بعد محول كند. به نفع هيچ دولتي نيست كه در وسط كارش دست به اينگونه تغييرات ساختاري بزند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون