• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3870 -
  • ۱۳۹۶ پنج شنبه ۱۲ مرداد

پايان پروژه 10 ساله خط لوله انتقال گاز دامغان- نكا

توقف گاز تركمنستان پشت مرزهاي شمالي

زنگنه: اسلام با سرمايه‌گذاري به خطر نمي‌افتد

گروه اقتصاد

از واردات گاز تركمنستان بي‌نياز شديم. اين مهم‌ترين پيامي بود كه با افتتاح خط لوله انتقال گاز دامغان - نكا هم به مردم استان‌هاي شمالي كشور و هم به عشق آباد مخابره شد، تا هم خيال شمالي‌ها از گاز زمستان راحت شود و هم تركمنستان در ادامه قرارداد خود با ايران از حربه قطع گاز در فصل سرما نتواند استفاده كند. بيژن زنگنه كه براساس گمانه زني‌ها حضورش در كابينه دوم حسن روحاني قطعي شده، در مراسم افتتاح اين پروژه 10 ساله كه با 820 ميليارد تومان سرمايه‌گذاري به پايان رسيده، منتقدانش را بي‌نصيب نگذاشت و گفت: « از هووخشتره تا آغاز كار اين دولت به ۱۴ هزار روستا گازرساني شده است، اما در سه سال گذشته به ۹ هزار روستا گازرساني شد. در يك سال و نيم تا ۲ سال آينده نيز به پنج هزار روستا گازرساني مي‌شود، يعني در مجموع به ۲۸ هزار روستا گازرساني مي‌شود. »
 او در ادامه منتقدان قرارداد توسعه فاز يازدهم پارس جنوبي با شركت توتال را خطاب قرارداد و گفت:
« فشار مديريت ضعيف از جيب مردم هزينه شده است و بعد مي‌گويند اوضاع خوب است، كجا اوضاعش خوب است؟ گاز (ميدان مشترك پارس جنوبي) را آن طرف برده و خسارت آن را مردم پرداخت كردند، كجا اوضاع خوب است؟ اين موضوع افتخار ندارد، شرمندگي دارد.»

از 86 تا 96
خط لوله دامغان- نكا با هدف پايداري گاز مشتركان استان مازندران با ظرفيت ۴۰ ميليون مترمكعب در روز از سوي پيمانكاران داخلي ساخته شده است. اجراي اين طرح كه از زمستان سال ۸۶ و پس از نخستين بدعهدي كشورتركمنستان در تامين گاز مورد نياز در دستور كار قرار گرفت، در سال گذشته با دستور ويژه وزير نفت پس از قطع گاز تركمنستان سرعت گرفت.
گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه ميانگين روزانه مصرف گاز در استان مازندران ۲۲ تا ۲۶ ميليون مترمكعب در روز است كه با جريان گاز در خط انتقال ديگر نيازي به واردات روزانه حدود ۱۰ ميليون مترمكعب گاز تركمنستان نيست. طبق آمار، ۹۹ درصد از شهرها و حدود ۹۰ درصد از جمعيت روستاهاي استان مازندران در حال حاضر از گاز خانگي استفاده مي‌كنند. استان مازندران حدود ۳ ميليون و ۲۰۰ هزار نفر جمعيت دارد كه بيش از
۵۵  درصد در شهرها و مابقي در روستاها زندگي مي‌كنند. قطعي گاز از سوي تركمنستان سبب شد مسوولان وزارت نفت تمركز خود را بر رفع اين مشكل بگذارند و سرانجام پس از 10 سال كه در زمستان‌ها به تناوب گاز استان‌هاي مازندران و گلستان قطع مي‌شد، اكنون مردم اين شهر مي‌توانند بدون نگراني منتظر زمستان باشند. كارشناسان مي‌گويند، اين پروژه امنيت انرژي در كشور را افزايش مي‌دهد و حالا در مذاكره با تركمنستاني‌ها يا كشورهاي ديگر جهت واردات گاز، ايران دست بالا را خواهد داشت.

 رفقايم را در روزهاي سخت شناختم
بيژن زنگنه، وزير نفت، در آيين افتتاح خط لوله دامغان- نكا با بيان اينكه بخشي از نگراني براي تامين مطمئن گاز و امنيت انرژي در اين استان‌ها مرتفع شده است، تصريح كرد: به عنوان وزير نفت براي من مايه سرشكستگي بود كه بگوييم بيشترين ذخاير گاز دنيا را داريم، اما در عين حال در يك استان كشورمان مشكل تامين گاز داشته باشيم. افتخار نيست كه ما روي ذخاير عظيم راه برويم و پاي‌مان برهنه باشد و افتخار كنيم كه خيلي ثروت داريم، اين ثروت‌ها بايد روي زمين بيايند و مردم از آن استفاده كنند و وقتي بالفعل شد، افتخار دارد. هنر ما به عنوان مديران كشور اين است كه شرافتمندانه اين ثروت‌ها را براي بهبود طولاني مدت زندگي، پايدار و مطمئن نسل آينده درست مصرف كنيم و نگذاريم ثروت كشور هدر برود.
زنگنه در ادامه از مردم، مسوولان و نمايندگان استان‌هاي شمالي كشور تشكر و قدرداني كرد و با بيان اينكه مردم مازندران در روزهاي سرد زمستان خيلي با ما همكاري كردند، افزود: ما واقعا مشكل داشتيم و مردم با همراهي شان آن را حل كردند. همچنين نمايندگان محترم مازندران و گلستان خيلي با ما همراهي كردند، البته آنها هميشه همراه هستند و رفاقت آنها را هميشه دارم.
وزير نفت با اشاره به اينكه در يكي از روزهاي سرد سال كه گمان قطع گاز مي‌رفت به برخي نمايندگان پيام فرستادم، يادآور شد: جواب‌هايي كه از اين پيام‌ها دريافت كردم بسيار باارزش بود: انسان، رفقايش را در روزهاي سخت مي‌شناسد، روز خوش، همه رفيق آدم هستند.

گازرساني بدون پول دولت
وزير نفت با بيان اينكه خوشبختانه با همكاري دوستان، در زمينه انرژي در اين استان در وضع خوبي قرار داريم، تصريح كرد: براي نخستين‌بار اعلام مي‌كنم مشكلي براي تامين خوراك گاز صنايع استان مازندران و گلستان نداريم. من انتظار دارم مسوولان استان تلاش كنند از اين گاز به عنوان سوخت استفاده نكنند و به عنوان خوراك صنايع استفاده شود تا اشتغال گسترده را به همراه داشته باشد.
زنگنه، با بيان اينكه براي توليد گاز زحمات زيادي كشيده مي‌شود، تصريح كرد: ما منبع عظيمي داشتيم كه هدر مي‌رفته است و از دست ما خارج مي‌شد كه ما در اين مدت تلاش كرديم نهايت استفاده را از آن ببريم. از هووخشتره تا آغاز كار اين دولت به ۱۴ هزار روستا گازرساني شده است، اما در سه سال گذشته به ۹ هزار روستا گازرساني شد. در يك سال و نيم تا ۲ سال آينده نيز به پنج هزار روستا گازرساني مي‌شود، يعني در مجموع به ۲۸ هزار روستا گازرساني مي‌شود.
زنگنه با تاكيد بر اينكه تعداد گازرساني بدون اينكه پولي از دولت گرفته شود، انجام شده است، افزود: نسبت جمعيت تحت پوشش گازرساني ايران نسبت به كل جمعيت به نزديك ۹۵ درصد رسيد.
پولي كه از جيب مردم رفت
وزير نفت با بيان اينكه تاخير در اجراي هر يك فاز پارس جنوبي (۲ فاز متعارف) پنج ميليارد دلار عدم‌النفع دارد، اظهار كرد: با يك سري حرف‌ها و سياست‌ها در طول ۱۲ سال گذشته كه ما نتوانستيم گاز را درست تامين كنيم بيش از ۱۰۰ ميليارد دلار گازوييل و مازوت در نيروگاه‌ها سوزانده شد. اين رقم بسيار بزرگ است و با اين پول مي‌توان خيلي چيزها را تغيير داد كه اين پول از جيب مردم رفته است.
وزير نفت به قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي اشاره كرد و گفت: خيلي نسبت به اين قرارداد و سرمايه‌گذاري در ايران انتقاد مي‌كنند و مي‌گويند اسلام به خطر افتاده است، اسلام با سرمايه‌گذاري به خطر نمي‌افتد، بلكه آن را تقويت مي‌كند. هدر دادن سرمايه كشور، بيكاري، سرخوردگي و غيره، اسلام را به خطر مي‌اندازد؛ سرمايه‌گذاري سبب عزت و سربلندي كشور مي‌شود.
وزير نفت حضور خود در استان مازندران را تعهد به وعده‌اش به نمايندگان مجلس عنوان كرد و يادآور شد: نمايندگان مجلس در ديداري كه با هم داشتيم عنوان كردند كه مردم در زمستان خيلي آسيب ديدند، كاري نكنيد دوباره به آنها فشار وارد شود كه اين حرف خيلي برايم ناراحت‌كننده بود.
اين عضو كابينه اظهار كرد: بايد سرمايه‌گذار براي توسعه و اكتشاف خزر اعلام آمادگي كند تا آن را توسعه دهيم.

صبر و استقامت به ثمر نشست
حسين نياز آذري، نماينده بابل در مجلس شوراي اسلامي هم در آيين گشايش خط لوله انتقال گاز دامغان- نكا، گفت: امروز با جريان روزانه ۴۰ ميليون مترمكعب گاز در روز در واقع صبر و استقامت مردم استان‌هاي شمالي به ثمر نشست.
وي با بيان اينكه پيام خدمت دولت تدبير و اميد براي مردم استان‌هاي شمالي و حتي كشور همانند ديگر طرح‌هاي بزرگ نمايان شده است، افزود: با توجه به قطع وابستگي گازي استان‌هاي شمالي از گاز وارداتي تركمنستان، خدمت و توجه جدي وزارت نفت دولت يازدهم موجب غرور ملي نيز شده است. امروز در سايه تفكر جهادي وزارت نفت، ۹۳ درصد جمعيت روستايي و ۹۹ درصد جمعيت شهري استان از نعمت گاز طبيعي برخوردار شدند.
نماينده بابل در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مردم مازندران از وزير نفت مي‌خواهند تا توسعه سرمايه‌گذاري نفتي در سواحل مازندران را عملياتي كند، همچنين مردم مازندران توقع دارند تا وزارت نفت در تعرفه گازي بخشي از استان را به صورت اقليمي مورد توجه قرار دهد.

820 ميليارد تومان هزينه
حسن تربتي، مديرعامل شركت مهندسي و توسعه گاز ايران، به تشريح جزييات ارزش اين پروژه پرداخت و اظهار كرد: در اين پروژه، ۳۹۰ ميليارد تومان براي ساخت ورق و خط لوله، ۱۱۰ ميليارد تومان براي تحصيل اراضي، ۳۰ ميليارد تومان براي منابع طبيعي، محيط زيست و ميراث فرهنگي، ۲۲۰ ميليارد براي اجرا و ۷۰ ميليارد تومان براي ساخت ديگر كالاها هزينه شده است.
وي با اشاره به اينكه طراحي پايه و تفضيلي اين پروژه مربوط به سال‌هاي ۸۴ و ۸۵ است، تصريح كرد: اين پروژه كه از طريق پيمان‌سپاري به روش PC (كالا و اجرا) اجرا شده از منابع داخلي و مطابق مصوبه ۲۱۶۷۷ شوراي اقتصاد تامين شده است.
تربتي ظرفيت انتقال خط لوله دامغان- نكا را ۴۰ ميليون مترمكعب در روز عنوان كرد و گفت: اين خط لوله به طول ۱۷۰ كيلومتر با قطر ۴۲ اينچ منشعب از خط انتقال گاز ۴۸ اينچ شمال - شمال شرق كشور است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون