• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

اقتصاد را سياسي نكنيم؛ دولت دور از تنش برنامه اقتصادي بدهد

يحيي آل‌اسحاق عضو هيات نمايندگان اتاق ايران

توجه به معيشت مردم نخستين اولويت دولت باشد، اما براي توجه به همين اولويت لازم است بستر جذب سرمايه‌گذاري خارجي فراهم شود، تيم اقتصادي دولت هماهنگ و منسجم كار كنند، اقتصاد بايد از تنش‌هاي سياسي به‌دور باشد. ما نبايد اقتصاد را سياست‌زده كنيم؛ حتي اگر ديدگاه سياسي متفاوتي داشته باشيم بايد در گفتن از اقتصاد، منطق آن را فراموش نكنيم. هيچ خواندن دستاورد برجام، تندروي است و ما نبايد اين‌چنين حرف بزنيم. دولت يازدهم تمام شد، برجام به فراجام رسيد و فصل آغاز دولتي جديد است با اهداف و برنامه‌هاي ديگري. دولت يازدهم خيلي از راه‌هاي دشوار را هموار كرده است؛ تورم، ركود، حل پرونده هسته‌اي با توافق برجام؛ حالا وقت آن است كه دولت دوازدهم گام‌هاي بلندتري بردارد. اصل تلاش براي توافق برجام، تلاشي است قابل‌تقدير كه بارها و بارها از طرف دولت و مقام‌هاي رسمي كشور مورد تاييد قرار گرفته است اما برخي مشكلاتي كه پابرجاست، بايد در اين دوره با ديپلماسي سياسي، عمومي و اقتصادي برطرف شود. دولت دوازدهم بايد اولويت‌هاي خود را مشخص كند؛ به نظر مي‌رسد بايد نخستين اولويت دولت توجه به معيشت مردم باشد. بايد براي بيكاري چاره‌انديشي كرد. اين مساله‌اي است كه غير از مشكلات اقتصادي، عواقب سياسي- اجتماعي دارد. رفع مشكل بيكاري به برنامه كوتاه‌مدت، ميان مدت و بلندمدت نياز دارد. در ميان مدت بايد بتوانيم از مسيري كه برجام فراهم كرده براي رفع اين مشكلات بهره بگيريم. با سرمايه‌گذاري و جذب سرمايه خارجي مي‌توانيم سبب رونق توليد و صنعت شويم؛ در رونق توليد و اقتصاد است كه مي‌توانيم اميدوار باشيم بيكاري رفع يا آمار آن كمتر مي‌شود. اما آن طور كه بايد از برجام بهره نگرفته‌ايم.
چرا نتوانسته‌ايم از برجام آن‌طوري كه بايد، بهره بگيريم؟ علاوه بر بدعهدي طرف مقابل كه اجازه بهره گرفتن از تمام فرصت‌هاي بانكي- اقتصادي را نمي‌دهد، برخي از اين موانع به ساختارهاي كلان در داخل كشور برمي‌گردد.
براي ارتباط با بانك‌هاي بين‌المللي بايد الزامات اين كار فراهم شود. بايد استانداردهاي بازل 2 و 3 در نظر گرفته شود. لازمه ارتباط با بانك‌هاي جهاني اين است كه تك‌تك بانك‌هاي ايران به اين استانداردها مجهز شوند و رسيدن به چنين تحولي نيازمند زمان است.
هنوز آنها خاطره آن جرايم سنگين را به ياد دارند و از بازگشت چنين موانعي بر خود نگران هستند. البته همين اواخر يكي از بانك‌هاي كانادايي 500 هزار دلار جريمه شد. بازارهاي جهاني روي اقتصاد ايران گشوده شد؛ بعد از برجام بازارهاي منطقه‌اي، آسيايي و اروپايي به روي كالاهاي ايراني گشوده شده است. او تصريح مي‌كند كه بايد همه بازارهاي جهاني را براي اقتصاد ايران حفظ كرد اما تاكيد مجددي دارد بر بازارهاي منطقه به‌خصوص كشور عراق. ما بايد در دوره جديد به سه حوزه توجه بيشتري داشته باشيم؛ افزايش صادرات غيرنفتي، توجه به بازارهاي منطقه‌اي و توجه به رفع مشكلات بنگاه‌هاي كوچك و متوسط. اگر اين سه حوزه به طور جدي مورد توجه باشد نتيجه بهتري در رفع مشكل بيكاري به عنوان نخستين چالش اقتصادي كشور مي‌گيريم.
مهم‌ترين بازارهاي هدف، بازارهاي منطقه و چين است. آتيه بازار عراق براي ايران خيلي خوب خواهد بود. اگر از تجربه خود درست استفاده كنيم اين بازار فرصت بسيار خوبي براي اقتصاد ايران است؛ از كاشي‌هاي كنار خيابان تا ساختمان‌سازي، پتروشيمي، برق، گاز، نفت، صنايع پلاستيك به صنعت ايران وابسته هستند و نياز به تعامل و همكاري دارند. ما نبايد بازار عراق را به‌هيچ‌عنوان فراموش كنيم و اين ظرفيت بزرگ را به روي اقتصاد كشور خود ببنديم. بايد دولت تيم اقتصادي منسجمي داشته باشد كه هماهنگ باهمديگر عمل كنند؛ از سوي ديگر براي اقتصاد ايران برنامه و استراتژي داشته باشند. بايد تنش‌هاي سياسي را به حداقل برسانيم تا اقتصاد در بستر مناسب، آرام و بدون تنش ادامه مسير دهد وگرنه تنش‌هاي سياسي بازدارنده مسير اقتصاد خواهد بود. بايد اجازه دهند دولت به دور از تنش‌هاي سياسي كار خود را ادامه دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون