• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

واشنگتن‌پست با انتشار مكالمه‌هاي رييس‌جمهور امريكا از چهره واقعي او رونمايي كرد

ترس ترامپ از ضعيف ديده شدن

گروه جهان| دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده با افشاگري‌هايي كه هر روز در مورد وي صورت مي‌گيرد خيال پايين آمدن از صدر اخبار رسانه‌هاي بين‌المللي را ندارد. تازه‌ترين افشاگري را روزنامه واشنگتن‌پست با انتشار متن مكالمه تلفني ترامپ با رييس‌جمهور مكزيك و نخست‌وزير استراليا انجام داده است. مكالمه‌هايي كه براي نخستين‌بار ميان ترامپ حاضر در كاخ سفيد با نخست‌وزير استراليا و رييس‌جمهور مكزيك انجام شده است همگي نشان از يك چيز دارد: ترامپ بيش از آنكه نگران منافع ملي كشورش باشد نگران وجهه‌اي است كه از خود در ميان افكار عمومي به جا گذاشته است. در ميان خطوط منتشر شده از متن مكالمه وي با نخست وزير استراليا اين اظهارنظرش در مورد توافق هسته‌اي با ايران است كه به چشم رسانه‌ها آمده و از مكالمه وي با رييس‌جمهور مكزيك نيز اظهارنظر وي در مورد پرداخت هزينه ديوار مرزي است كه نگاه‌ها را به سمت مردي چرخانده كه قرار است تا سال 2020 بر مسند قدرت در ايالات متحده بنشيند.
*تو سكوت كن، پول ديوار را جور مي‌كنيم !
ساخت ديوار مرزي ميان امريكا و مكزيك يكي از جنجالي‌ترين موضع‌گيري‌هاي ترامپ در زمان رقابت‌هاي انتخاباتي و همچنين در هفته‌هاي نخست پس از حضور در قدرت بود. از ترامپ اصرار براي ساخت اين ديوار و مجبور كردن مكزيكي‌ها به پرداخت هزينه آن و از مكزيكي تكذيب چنين رويه‌اي. افشاي مكالمه روساي جمهور دو كشور اما نشان مي‌دهد كه اين حرف رييس‌جمهور مكزيك است كه در نهايت به كرسي مي‌نشيند. ترامپ در گفت‌وگويي تلفني با رييس‌جمهوري مكزيك با تاكيد بر اينكه بودجه ساخت ديوار موردنظر او ميان مكزيك و امريكا را از منابعي در امريكا تامين خواهد كرد از انريكه پينا‌نيتو مي‌خواهد ديگر علنا نگويد مكزيك پول ديوار را نخواهد داد. او حتي در بخشي از گفت‌وگوي تلفني‌اش با رييس‌جمهوري مكزيك تاكيد مي‌كند كه هزينه‌هاي ساخت ديوار مورد نظرش را از منابعي در داخل امريكا تامين خواهد كرد.
*از برجام چيزي عايد امريكا نشد
در گفت‌وگوي ترامپ با مالكوم ترتبال، نخست‌وزير استراليا كه هفت روز پس از حضور رسمي وي در كاخ سفيد انجام شده است رييس‌جمهور امريكا از بيان اينكه نگران تخريب شدن تصوير خود در رسانه‌ها و در ذهن مردم امريكا است به هيچ‌وجه ابا ندارد. وي در ابتداي اين مكالمه نسبتا طولاني نارضايتي‌اش را از توافق دولت قبلي امريكا با استراليا براي پذيرش 2 هزار پناه‌جو كه در جزيره‌اي زنداني هستند، ابراز مي‌كند. نخست‌وزير استراليا سرانجام ترامپ را متقاعد مي‌كند كه پذيرش اين توافق لطمه‌اي به وجهه او وارد نخواهد كرد، چراكه او را فردي متعهد به توافقات قبلي دولت امريكا نشان مي‌دهد. رييس‌جمهور امريكا نيز پس از كش و قوس‌هاي فراوان مي‌پذيرد كه توافق را بپذيرد، اما اعلام كند كه اين توافقي نيست كه او انجام داده است.
خبرگزاري تسنيم در مورد بخشي از اين مكالمه مي‌نويسد: اين مكالمه اندكي بعد از آن انجام شده كه ترامپ با صدور يك فرمان اجرايي، اتباع هفت كشور ايران، سوريه، سودان، ليبي، عراق، سومالي و يمن را از ورود به خاك امريكا منع كرده است. ترامپ به «ترنبال» مي‌گويد: اينجا من دستور منع سفر صادر كرده‌ام و به هر كسي اجازه ورود نمي‌دهم. بعد، حالا بيايم اين 2 هزار نفر را بگيرم؟ آن هم 2 هزار نفري كه استراليا نمي‌خواهد؛ البته بابت اين مساله شما هم مقصر نيستيد، ولي مگر ايالات متحده زباله‌داني است؟
بعد از آنكه «ترنبال» كه تلاش مي‌كند ترامپ را متقاعد كند او مي‌گويد: «مالكوم، چرا اين براي شما اينقدر مهم است؟ نمي‌فهمم. اين من را خواهد كشت. من بزرگ‌ترين آدم دنيا هستم كه نمي‌خواهد اجازه بدهد آدم‌ها وارد كشورش ‌شوند. بعد، حالا مي‌خواهم قبول كنم كه 2 هزار نفر را به امريكا راه بدهم. درست است كه مي‌توانم آنها را چك كنم، ولي اين من را در بد مخمصه‌اي مي‌اندازد.»
نخست‌وزير استراليا پس از آنكه متوجه مي‌شود دغدغه اصلي ترامپ چيست، مي‌گويد: آقاي رييس‌جمهور، فكر مي‌كنم اگر شما اين كار را انجام بدهيد، باعث مي‌شود آدمي به نظر برسيد كه به تعهدات ايالات متحده امريكا پايبند است. شما مي‌توانيد بگوييد كه اين توافقي نيست كه خودتان انجام داده‌ايد، ولي به آن پايبند مي‌مانيد.
ترامپ مي‌گويد: «بله! اين نشان خواهد داد كه من كودن هستم. كودن نيستم، ولي اگر مجبور باشم اين كار را انجام بدهم، آن را انجام مي‌دهم، ولي اصلا آن را دوست ندارم. با شما صادق هستم. يك ذره هم دوست ندارم. به نظرم، اين توافق احمقانه‌اي بود كه اوباما هيچ‌وقت نبايد امضا مي‌كرد. تنها دليلي كه آن را قبول مي‌كنم اين است كه رييس‌جمهور قبلي توافقي كرده كه بايد به آن پايبند باشم در حالي كه توافقي پوسيده بوده؛ من مي‌گويم كه اين مثل همه توافق‌هاي ديگري كه اين كشور امضا كرده، توافقي احمقانه بوده. منتظر باش ببين چه كار مي‌كنم.»
رييس‌جمهور امريكا در بخش ديگري از اين مكالمه گفته كه از دست اين توافق‌هايي كه اوباما انجام داده، دق خواهد كرد. نخست‌وزير استراليا، خونسردانه پاسخ داده كه چنين نخواهد شد. ترامپ مي‌گويد: نمي‌دانم اوباما از اين توافق چه چيزي به دست مي‌آورده؟! ما هيچ‌وقت از اين توافق‌ها چيزي دستگيرمان نمي‌شود، خواه معاهده START باشد يا توافق هسته‌اي ايران. نمي‌دانم اين آدم‌ها را از كجا گير مي‌آورند تا اين توافق‌هاي احمقانه را با آنها انجام دهند. به خاطر اينها دق مي‌كنم. ترنبال مي‌گويد: «دق نمي‌كنيد.»
رييس‌جمهور امريكا در ادامه مي‌گويد: بله! همه خواهند گفت كه من رهبري ضعيف و به درد نخور هستم. اينها آدم را مي‌كشند.
نخست‌وزير استراليا در جواب گفته است: شما مي‌توانيد بگوييد كه اين توافق را شما انجام نداده‌ايد ولي به آن پايبند مي‌مانيد.
ترامپ مي‌گويد: «چاره‌اي ندارم جز اينكه همين را بگويم. مالكوم، من مي‌گويم كه چاره‌اي ندارم جز اينكه به توافق رييس‌جمهور قبلي پايبند باشم. فكر مي‌كنم كه توافق افتضاحي است كه من هيچ‌وقت آن را انجام نمي‌دادم. براي امريكا مايه شرم است. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون