• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3871 -
  • ۱۳۹۶ شنبه ۱۴ مرداد

چهره‌ها- خبرها

حركت هوشيارانه روسيه به سمت اروپا
زيگمار گابريل، وزير خارجه آلمان در مصاحبه‌اي با مجله «اشترن» اين كشور گفت: روسيه هوشيارانه بعد از اينكه ديد مشاركت با چين و امريكا نتايج مورد دلخواه را ندارد به اروپا بازمي‌گردد. به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه خبري الجزيره، وي تاكيد كرد، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه روي اين مساله حساب باز كرده كه به شراكت مناسب با چين برسد اما آمالش در اين زمينه به جايي نرسيد و چيني‌ها با اطمينان مي‌گويند كه دو قدرت بزرگ در جهان وجود دارد يكي ما و ديگري امريكاست. گابريل معتقد است، روسيه بعد از روي كار آمدن ترامپ اميد زيادي به بهبود روابطش با امريكا داشت اما نااميد شد از اين رو معتقديم روس‌ها هوشيارانه به سراغ اروپا خواهند آمد. وي تحريم‌ها عليه روسيه را غيرقانوني خواند و خاطرنشان كرد، واشنگتن سعي مي‌كند با تكيه بر اين تحريم‌ها توليدات خود در بخش انرژي را در اروپا به فروش برساند اما اتحاديه اروپا خواهان كاهش تدريجي تحريم‌ها عليه روسيه بدون ارتباط دادن آن با اجراي توافقنامه‌هاي مينسك درباره بحران اوكراين است كه غرب آن را شرط اساسي براي ازسرگيري مذاكرات درباره كاهش تحريم‌ها و در نهايت لغو آنها مي‌داند. رييس دستگاه ديپلماسي آلمان از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا خواست سياست‌هاي جديدي در قبال مسكو اتخاذ كنند. وي افزود: صرف نظر از اينكه بسياري عليه لغو تحريم‌ها مي‌گويند اما من با اتخاذ سياست جديد در قبال همسايه شرقي‌مان يعني روسيه موافقم كه به كاهش تنش كنوني مي‌انجامد.

اختلاف بر سر انتقال نفت كركوك به ايران
 مقامات اقليم كردستان عراق براي انتقال نفت كركوك به ايران با دولت مركزي همكاري نمي‌كنند. به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از بلومبرگ، مقامات استان كركوك عراق گفتند، اين استان از همكاري در هرگونه برنامه‌اي براي انتقال نفت اين استان به ايران خودداري مي‌كند، چرا كه دولت مركزي عراق در رابطه با اين موضوع مشورتي با اين استان نكرده است. دولت مركزي عراق در بغداد و دولت نيمه خودمختار كردستان هر دو از چاه‌هاي مختلف ميادين نفتي كركوك نفت استخراج مي‌كند، اما در مورد كنترل مناطق مربوط به خود با يكديگر اختلاف دارند. نيروهاي كردستان در ژوئن 2014 پس از اينكه ارتش عراق از دست نيروهاي داعش فرار كردند، كنترل برخي از ميادين در كركوك را به عهده گرفتند، اما دولت بغداد كنترل كردستان بر اين مناطق را به رسميت نمي‌شناسد. احمد العسكري، رييس كميته انرژي شوراي استاني كركوك در گفت‌وگويي تلفني در اين باره گفت، كركوك با دولت مركزي براي انتقال نفت اين استان به پالايشگاه‌هايي در ايران همكاري نخواهد كرد زيرا مقامات فدرال مشاركت مسوولان اين استان را در نظر نگرفته است. دفتر فرماندار كركوك در بيانيه‌اي اعلام كرد: هرگونه قرارداد يا مذاكره‌اي در مورد توليد نفت اين استان، بدون مشاركت فرمانداري كركوك و شوراي استاني آن موفقيت‌آميز نخواهد بود. جبار اللعيبي، وزير نفت عراق چند روز پيش با همتاي ايراني خود بر سر طرح‌هاي مطالعاتي در زمينه احداث خط لوله براي انتقال نفت كركوك به پالايشگاهي در ايران توافق كرد. دلشاد شعبان، يكي از اعضاي پارلمان اقليم كردستان گفت، پيشنهاد دولت عراق براي انتقال نفت از كركوك به ايران به معناي ممانعت از همه پرسي كردستان است كه در نهايت كركوك را نيز شامل خواهد شد.

سفير اسراييل را اخراج كنيد
شمار نمايندگان اردني كه طوماري را براي اخراج سفير اسراييل در امان به امضا رسانده بودند، به ۸۲ نفر رسيد. تا قبل از اين ۷۵ نماينده از ۱۳۰ نماينده پارلمان اردن اخراج سفير اين رژيم را خواستار شده بودند. به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، تنش در روابط اردن و رژيم صهيونيستي و درخواست نمايندگان اردني از دولت اين كشور براي تعطيلي سفارت اسراييل در امان، اخراج سفير اين رژيم و بازگرداندن سفير اردن در تل‌آويو پس از حادثه كشته شدن دو شهروند اردني به ضرب گلوله يكي از نيروهاي امنيتي سفارت اسراييل در امان صورت مي‌گيرد. گفتني است كه استقبال گرم بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي از اين قاتل اسراييلي خشم گسترده محافل رسمي و مردمي اردن را در پي داشته و آنها بر ضرورت محاكمه فرد مذكور تاكيد دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون