• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3873 -
  • ۱۳۹۶ دوشنبه ۱۶ مرداد

واكنش‌ها به حواشي جلسه تحليف حسن روحاني در مجلس ادامه دارد

تحليف پرحاشيه دوازدهم

زينب صفري

مراسم تحليف رييس‌جمهور اگرچه دو روز قبل پايان يافت اما حواشي مربوط به آن تازه جان گرفته است. از موضوع دعوت نشدن روساي جمهور سابق و مولوي عبدالحميد، روحاني برجسته اهل سنت، در كنار دعوت از چهره‌هاي ورزشي و هنري مثل علي دايي و خشايار اعتمادي به اين مراسم گرفته تا ماجراي عكس دسته‌جمعي و سلفي برخي نمايندگان با موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در صحن مجلس همه داستان‌هاي دنباله‌داري هستند كه گويا قرار است تاريخي‌ترين تحليف رياست‌جمهوري را تحت تاثير قرار دهند. به مدد شبكه‌هاي اجتماعي حالا هم مسوولان تشريفات مجلس بايد به مردم بابت مهمان‌هاي دعوت شده و نشده توضيح بدهند و هم نمايندگاني كه شأن نمايندگي را آن‌طور كه بايد رعايت نكرده‌اند، بايد توضيح يا دست‌كم عذري براي اين كارشان داشته باشند. در اين بين البته رسانه‌هاي اصولگرا و مخالف دولت هم ساز خودشان را كوك مي‌كنند. آنها ترجيح داده‌اند در حلقه نمايندگاني كه با موگريني عكس مي‌گرفتند نمايندگان اصولگرا را نبينند و در عوض بر اصلاح‌طلب بودن ساير نمايندگان تاكيد كنند.

ماجراي سلفي نمايندگان چه بود؟
ماجراي سلفي نمايندگان با موگريني دقايقي بعد از پايان جلسه مجلس و مراسم تحليف ابتدا در همان صحن مجلس نگاه‌هاي متعجب برخي از نمايندگان و اهالي رسانه را به همراه داشت و بعد هم طولي نكشيد كه در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي به موضوعي قابل بحث تبديل شد. تصاوير تعدادي از نمايندگان از جمله فرج‌الله جمالي نماينده شيراز، عليرضا رحيمي نماينده تهران، احمد مازني از نمايندگان اصلاح‌طلب و حسن‌بيگي نماينده دامغان و حسين رضازاده نماينده كازرون از نمايندگان اصولگرا را در حالت‌هاي مختلف نشان مي‌داد كه موبايل به دست در حال گرفتن عكس با فدريكا موگريني هستند. واكنش‌ها به اين موضوع آنقدر شديد بود كه همان شب و ساعاتي بعد از مراسم تحليف جمالي، نماينده شيراز كه تصوير او در حال سلفي گرفتن با موگريني منتشر شده بود در كانال شخصي‌اش رسما از مردم بابت اين موضوع عذرخواهي كرد. اما جريان رسانه‌اي عليه اين ماجرا همچنان ادامه پيدا كرد و اين‌بار رسانه‌هاي اصولگرا با اميدي- غير اميدي كردن موضوع سعي كردند تا ماجرا را به نمايندگان عضو فراكسيون اميد نسبت دهند. آنها در چند ساعت چيزي حدود 500 تصوير و نوشته عليه عليرضا رحيمي، نماينده تهران در كانال‌هاي‌شان منتشر كردند و حتي خبرگزاري تسنيم تلاش كرد تا سابقه او به عنوان نوجوان آزاده‌اي‌ كه در اسارت به خبرنگار خارجي پيام معروف «اي زن به تو از فاطمه اين‌گونه خطاب است» را گفته بود را به شخص ديگري نسبت دهد.

نمايندگان قصد گفت‌وگو با موگريني را داشتند
اين در حالي بود كه علي قرباني، نماينده بجنورد كه تصوير او هم در تصاوير منتشر شده ديده مي‌شود به پانا گفته است: يكي دو نفر از نمايندگان تهران (عليرضا رحيمي و احمد مازني) كه به زبان انگليسي مسلط هستند در حال صحبت با خانم موگريني بودند و سايرين نيز در حين اين صحبت‌ها داشتند با ايشان عكس مي‌گرفتند. اين مساله را زيادي به حاشيه برده‌اند و به جز سلفي گرفتن يكي از نماينده‌ها، كه شب گذشته عذرخواهي هم كرد؛ سايرين در حال انجام كار نمايندگي خود بودند. او توضيح داده گوشي‌هاي دست نمايندگان براي سلفي گرفتن نبود بلكه مي‌خواستند از مكالمه‌اي كه با خانم موگريني برقرار شده بود فيلم بگيرند. اتفاق خاصي نيفتاده بود ولي در فضاي مجازي ماجرا را بزرگ كرده بودند. پس از اتمام صحبت يكي از نمايندگان گفت عكسي دسته جمعي بگيريم كه با توجه به آنكه حايلي ميان نمايندگان و مهمانان وجود داشت به سبكي كه ديده شد نمايندگان ايستادند و آقاي قشقاوي كه در آن نزديكي بود عكس را گرفتند. به گفته قرباني آنچه من در فضاي مجازي ديدم تعجب‌آور بود. تيترهايي مانند «سلفي با مادر تحريم ها» و عناويني از اين دست؛ به‌طوري كه داشتند نمايندگان را متهم به ارتباط با بيگانگان مي‌كردند. اگر اين‌گونه است چرا او را به مجلس دعوت كردند؟. در اين ميان شوراي مركزي فراكسيون اميد هم كه ديروز جلسه داشت آن‌طور كه سخنگوي فراكسيون، بهرام پارسايي گفته است ترجيح داده تا وارد اين موضوع نشود.

آنها كه دعوت نشده بودند
اما در كنار اين موضوع عدم دعوت از سيد محمد خاتمي و محمود احمدي‌نژاد و همينطور مولوي عبدالحميد، روحاني برجسته اهل سنت و از حاميان رييس‌جمهور در انتخابات به اين مراسم به ويژه در شرايطي كه چهره‌هايي همچون كريم باقري و علي دايي به مراسم دعوت شده بودند هم حاشيه‌ساز شده است. تا آنجا كه غلامعلي جعفر‌زاده ايمن‌آبادي، نماينده رشت گفت: انتظار اين بود كه در مراسم تحليف از آقايان احمدي‌نژاد و خاتمي دعوت صورت مي‌گرفت همچنين عبدالحميد مولوي كه براي انتخابات ما خيلي زحمت كشيدند و مشاركت بالاي مردم در مناطق اهل تسنن مديون تلاش و لطف ايشان است. نبايد امروز كه انتخابات به پايان رسيده، اين موارد را به فراموشي بسپاريم.
در ميان توضيحات ضد و نقيضي كه از دعوت و عدم دعوت مولوي عبدالحميد منتشر شد اما عبدالباسط درازهي از نمايندگان اهل سنت به فام نيوز گفت: ظاهرا در ساعات منتهي به آغاز مراسم تحليف گفتند كه مي‌شود جايي را در محل جايگاه تماشاچيان مجلس براي ايشان در نظر گرفت، اما در جايگاه مهمانان امكان هماهنگي وجود ندارد. ما از اين موضوع خيلي ناراحت شديم چرا كه در دوره‌هاي قبل علماي اهل سنت و شخص مولانا در جايگاه مهمانان و در جلوي جايگاه حضور داشتند و حضور ايشان در جايگاه مهمانان عادي درست نبوده و ايشان هم تمايلي به اين موضوع نداشتند. آقاي شريعتمداري گفتند كه ايشان از طرف دولت دعوت شده‌اند، اما به هر حال ميزبان، مجلس بوده و كارها بايد از طريق مجلس انجام مي‌شد اگر هم دولت دعوت نمي‌كرد مجلس بايد راسا ايشان را دعوت مي‌كرد بنابراين به نظر مي‌رسد سهل‌انگاري از جانب مجلس بوده است. نماينده مردم سراوان در مجلس يادآور شد: مي‌گويند مجلس امامان جمعه را دعوت نكرده در حالي كه مولوي عبدالحميد فراتر از يك امام جمعه است و فردي تاثيرگذار در جامعه ۱۷ ميليون نفري اهل سنت است كه در انتخابات نقش مهمي داشته و مردم را براي حضور در پاي صندوق‌هاي راي ترغيب كرده است.
 علاوه بر اينها قطع شدن مكرر صداي مراسم هنگام پخش از صدا و سيما شايعات و گمانه‌هاي زيادي را ايجاد كرده بود. موضوعي كه بالاخره روابط‌عمومي مجلس به آن واكنش نشان داد و آن را ناشي از ايراد فني سيستم واحد سيار صداو سيما دانست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون