• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3874 -
  • ۱۳۹۶ سه شنبه ۱۷ مرداد

عددنوشت

كاهش صادرات پتروشيمي

رييس سازمان توسعه تجارت دلايل كاهش صادرات غيرنفتي و دست نيافتن به هدف ۵۰ ميليارد دلاري صادرات در سال قبل را تشريح كرد. مجتبي خسروتاج در گفت‌وگو با فارس، درمورد وضعيت صادرات غيرنفتي در سال جاري گفت: عملكرد صادرات غيرنفتي در 4 ماه ابتداي امسال بيانگر اين است كه ابزارهاي موجود براي پشتيباني و حمايت از صادرات در مقايسه با رقبا كفايت نمي‌كند و بايد در عرصه وسيع‌تري گسترش يابد. وي افزود: اين حمايت‌ها مستلزم عزم ملي در همه اركان نظام است و نياز است در بعد قانون‌گذاري بسته‌هاي حمايتي مناسبي براي توسعه صادرات طراحي شود. در سال گذشته به دليل محدوديت در منابع رقم مورد انتظار براي بسته حمايت از صادرات در قانون بودجه منظور نشد. قائم مقام وزير صنعت افزود: فضاي كلان كسب و كار كشور نيازمند توجه ويژه است و همه قوا در بهبود اين فضا نقش دارند تا توليد‌كننده و سرمايه‌گذار بتواند در شرايط مناسب و همسان با رقبا به صادرات بپردازد. خسروتاج بيان داشت: در مرحله اجرا ضروري است سازمان‌هاي درگير با فرآيند صادرات از جمله سازمان توسعه تجارت، گمرك، شبكه بانكي، بخش حمل و نقل و دستگاه‌هاي كنترل‌كننده كيفيت كالا و نظارت بر استانداردهاي اقلام صادراتي و... همگي با نگاه ويژه بيش از پيش صادرات را حمايت كنند.


افزايش قيمت نفت تا

قيمت نفت در معاملات ديروز اندكي كاهش يافت اما همچنان نزديك بالاترين مبلغ 9 هفته گذشته قرار دارد و بشكه‌اي 16/52 دلار فروخته شد. قيمت نفت در معاملات امروز كاهش يافت اما همچنان در نزديكي بالاترين رقم در 9 هفته گذشته قرار دارد. قيمت نفت با انتشار آمار قوي از فرصت‌هاي شغلي امريكا در هفته گذشته و همچنين يك كاهش اندك در فعاليت‌هاي حفاري اين كشور تقويت شد. اما افزايش توليد اوپك از اين افزايش‌ها كم كرد. هر بشكه نفت برنت درياي شمال با 26 سنت كاهش 16/52 دلار فروخته شد و هر بشكه نفت خام امريكا با 24 سنت كاهش 34/49 دلار معامله شد. قيمت هر دو نوع نفت در نزديكي بالاتري قيمت اواخر ماه مه ‌قرار دارد. در آن زمان توليدكنندگان اوپك توافق كاهش توليد را تا پايان ماه مارس تمديد كردند. بانك اي‌ان‌زد در يادداشتي نوشت: «پس از اينكه سرمايه‌گذاران آمارهاي فرصت‌هاي شغلي را ديدند كه يك نشانه مثبت براي تقاضاي نفت در امريكا محسوب مي‌شود، قيمت نفت در پايان هفته گذشته رشد كرد... كاهش در تعداد دكل‌هاي حفاري فعال در امريكا نيز ديگر عوامل تقويت قيمت نفت بود.» وزارت كار امريكا روز جمعه در گزارش ماهانه فرصت‌هاي شغلي اعلام كرد كارفرمايان امريكايي، 209 هزار كارگر را بيشتر در جولاي به كار گرفتند كه بيش از رقم پيش‌بيني بود و همچنين آنها رقم دستمزدها را افزايش دادند. بيكر هيوز، بزرگ‌ترين شركت خدمات نفتي روز جمعه اعلام كرد در عين حال، حفاران امريكايي در هفته منتهي به 4 آگوست، يك دكل حفاري را خاموش كردند كه در مجموع تعداد دكل‌هاي فعال اين كشور به 765 دكل رسيد.


بار استخدامي دولت‌هاي قبل

وزير نيرو گفت در موضوع استخدام ۲۰۳۷۰ نفر در شركت‌هاي زيرمجموعه اين وزارتخانه، تنها با تبديل وضعيت اين افراد موافقت كرده درحالي كه جذب اين نيروها در دولت‌هاي قبل انجام شده است. حميد چيت چيان در گفت‌وگو با مهر ضمن رد استخدام غيرقانوني ۲۰۳۷۰ نفر در وزارت نيرو، گفت: سابقه استخدام اين افراد به دولت‌هاي قبل بازمي‌گردد و تنها در اين دولت تبديل وضعيت شده‌اند. استخدام‌هايي كه در دولت يازدهم انجام شده همگي با مجوزهاي اداره استخدامي كشور انجام شده است. وي درباره اقدامات لازم براي جلوگيري از ادامه اين روند استخدامي تصريح كرد: به منظور جلوگيري از چنين رويه‌اي اقدام به برگزاري آزمون استخدامي از طريق سازمان سنجش كرده‌ايم. وزير نيرو در بخش ديگري از گفته‌هاي خود در پاسخ به پرسش مهر كه اغلب استخدامي‌هاي آبفاي استان تهران از ميان وابستگان مديران ارشد اين شركت بوده‌اند در حالي كه اين مديران در دولت قبل حضور نداشتند، تصريح كرد: روند انجام اين استخدام‌ها به دولت‌هاي قبل برمي‌گردد!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون